تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۱۹
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۲۱۴۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موفقیت سامانه ثبت سفارش در کاهش بروکراسی اداری کرمان

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: سامانه ثبت سفارش پس از سیستمی شدن، زمان پاسخگویی را از ۲ ماه به ۴۸ ساعت رسانده و آمار نشان می‌دهد که این سامانه در کاهش بروکراسی اداری موثر و موفق عمل کرده است.

به گزارش می‌متالز، حسینی نژاد با بیان اینکه اجرای سامانه ثبت سفارش فرایند کار را سرعت داده است افزود: ثبت سفارش یکی از الزامات واردات کالا به داخل کشور است و دولت در این حوزه اولویت را بر حمایت از تولید داخلی گذاشته و در جا‌هایی که تولیدات نداریم واردات با ثبت سفارش و به صورت سیستمی انجام می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار داشت: زیرساخت سامانه جامع تجارت و انبار‌ها نیز در کشور فراهم و تلاش‌های بسیاری شده که در این حوزه همه فرایند‌ها به صورت سیستمی انجام شود، اما نداشتن هماهنگی دستگاه‌ها و نداشتن ساختار ما را دچار چالش می‌کند.
وی با بیان اینکه این مشکلات از طریق کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان پیگیری می‌شود ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی می‌تواند فرایند صدور و نظارت موارد را در ارتباط مستقیم با سامانه داشته باشد.
وی گفت: در راستای مقابله با قاچاق کالا و ارز و حمایت از تولید داخلی، تمام دستگاه‌ها کمک کنند که سامانه جامع تجارت به روزرسانی شود و اکنون نیز این سامانه مرتب در حال بروز رسانی و تکمیل است.
حسینی نژاد با بیان اینکه به استناد قانون باید یکسری زیرساخت‌های الکترونیکی تامین می‌شد یادآور شد: در ارتباطات بین دستگاهی دچار چالش هستیم.
وی افزود: متقاضیان و بازرگانان و اصناف پس از ورود به سامانه جامع تجارت و ثبت نام کنند، این در حالی است که سامانه اطلاعات را برای سامانه‌ها و دستگاه‌های مختلف ارسال و دستگاه‌ها نیز به آن پاسخ می‌دهند و ضمن اینکه بخش‌های مختلفی همچون بخش تجارت داخلی، خارجی، طرح افق، سامانه شناسه کالا و رتبه بندی را دارد.
مهندس حسینی نژاد بیان داشت: این سامانه از ابتدای مردادماه ۹۹ راه اندازی شده و پیش از آن در سامانه اتاق بازرگانی کارت‌های بازرگانی صادر می‌شد که روند صدور و تمدید به این سامانه انتقال یافته است.
وی ادامه داد: در این فرایند، متقاضی در سامانه ثبت نامه و در خواست صدور و تمدید کارت بازرگانی را انجام می‌دهد که درخواست او بررسی می‌شود.
وی اضافه کرد: در این راستا زیرساخت سیستمی لازم در همه دستگاه‌ها فراهم شده و کالا‌های مشمول باید حتما ثبت و به تایید این سامانه‌ها رسیده و اگر موردی بود مشمول احتکار و عرضه خارج از شبکه نشود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: تاکنون بیش از ۹۰ هزار انبار این استان در سامانه انبار‌ها ثبت شده و این سامانه به صورت هوشمند تعداد زیادی از انبار‌ها را شناسایی کرده که ۷۹ هزار مورد تاکنون تایید سیستمی شده و تایید نهایی مابقی پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه سامانه انبار‌ها طی سه سال گذشته فعال بوده است تصریح کرد: انبار‌هایی که ثبت نشده باید به الزام ثبت نام کنند و نیاز است که همه دستگاه‌ها این فرایند را دنبال کنند.
حسینی نژاد افزود: اکنون ۶۰۷ کالا مشمول ثبت ورودی و خروجی در انبار‌ها هستند که در صورت اجرا نشدن عملیات ثبت این کالاها، برخورد می‌شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده