تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۲۲۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (یکشنبه 20 آبان)

خرید دسته‌جمعی سهام پالایشی‌ها و بانکی‌ها / خرید پرحجم حقوقی‌ها در « شپنا »

می متالز - معاملات روز یکشنبه برای سومین روز متوالی در زمین بازی سهامداران عمده قرار گرفت. به این ترتیب در معاملات دیروز بیش از 98میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد.
خرید دسته‌جمعی سهام پالایشی‌ها و بانکی‌ها / خرید پرحجم حقوقی‌ها در « شپنا »

به گزارش می متالز، در این روز عمده خریدهای صورت گرفته در نمادهای بانکی و پالایشی بود؛ در حالی سهامداران حقوقی خریدهای پرحجمی در نماد پالایش نفت اصفهان داشتند که این روند با خالص خرید 13میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد. همچنین در میان نمادهای بانکی نیز ، حقوقی‌ها به خرید سهام بانک ملت پرداخته که با جابجایی بیش از 10میلیارد تومانی سهام «وبملت» در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی دنبال شد. این در حالی است که سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام بانک تجارت پرداخته و 2.5میلیارد تومان از سهام این بانک را به به پرتفوی خود افزودند.

صد خرید و فروش‌های صورت گرفته توسط سهامداران «وبملت» نشان از آن دارد که در این نماد دو حقوقی فعال یعنی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمدثابت کوثریکم و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت به خریدهای خود در این نماد ادامه دادند. به‌طوری‌که این دو حقوقی در مجموع 23میلیون سهم بانک ملت را خریداری کردند.

بانک صادرات و پارسیان نیز دو نماد دیگر بانکی بودند که با خرید سهامدار عمده هر چند با حجم اندک همراه شدند. بر این اساس صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات اقدام به خرید 100هزار سهم «وبصادر» کرد. این روند در نماد «وپارس» نیز با جمع‌آوری 400هزار سهم از سوی گروه مالی بانک پارسیان دنبال شد.

الف) شرکت‌های پتروشیمی: رصد تغییرمالکیت‌های انجام شده در نمادهای پتروشیمی نیز نشان از آن دارد که شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی به عنوان سهامدار عمده در گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و دیروز نیز حدود 11میلیون سهم دیگر را خریداری کرد.

گسترش نفت و گاز پارسیان نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید سهم از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد. به‌طوری‌که بیش از 3میلیون سهم مزبور توسط شرکت سرمایه‌گذاری غدیر خریداری شد.

سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین نیز دیگر نماد این گروه بود که با خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده روبرو شد. بر این اساس دیروز یک میلیون سهم مزبور توسط گروه صنعت سلولزی تامین گسترنوین و 700هزار سهم دیگر نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین خریداری شد.

ب) فلزات اساسی: در میان نمادهای فلزی نیز دیروز فولاد خوزستان شاهد خرید سنگین سهام خود از سوی بانک رفاه کارگران بود. به‌طوری‌که این حقوقی با خرید 144میلیون سهم معادل یک درصد از سهام «فخوز» ، درصد مالکیت خود در این نماد را به 2.76درصد افزایش داد.

 ج) شرکت‌های پالایشی: رصد تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای پالایشی نیز نشان از خرید سهام پالایش نفت بندرعباس توسط دو سهامدار عمده دارد؛ در این روز حدود 4میلیون سهم «شبندر» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر و 300هزار سهم دیگر نیز از سوی بانک رفاه کارگران جمع‌آوری شد.

د) شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز دیروز معادن ‌منگنز ایران‌ شاهد خرید 550هزار سهم توسط شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بود. این در حالی است که در گروه مزبور توسعه معدنی و صنعتی صبانور با عرضه سهام از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که دیروز 600هزار سهم «کنور» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات به فروش رفت.

عناوین برگزیده