تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۲۲۷۱۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
«می متالز» گزارش می‌دهد:

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با حضور شرکت سرمایه گذاری پارسیان/ اشتغال پایدار از اهداف اصلی سرمایه گذاری پارسیان است/ فولاد سبزوار راهی بورس می‌شود

‌می‌متالز - سمیعی نژاد گفت: ۲ طرح توسعه در حال مطالعه است که یکی درباره تولید ۱ میلیون تن تولید فولاد و دیگری ۱.۵ میلیون تن تولید بریکت گرم در منطقه سبزوار است که مطالعات آن در حال انجام است. از مزیت‌های دیگر مجموعه می‌توان به خطوط ریلی اشاره داشت که از سنگان تا خود کارخانه ایجاد شده است.

به گزارش می‌متالز، «محمد مسعود سمیعی نژاد» مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارسیان معتقد است این شرکت به دنبال توسعه در بخش معدن بوده و در این بین تلاش می‌کند تا ارزش دارایی‌های این شرکت را افزایش دهد. در ادامه مشروح این نشست خبری را می‌خوانید:

سمیعی نژاد در نشست خبری خود و با اشاره به عرضه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه اپال پارسیان در بورس، اظهار کرد: امیدواریم اطلاع رسانی به صورتی باشد که سهامداران در این عرضه شرکت کرده و سهام این شرکت در بورس را خریداری کنند.

وی ادامه داد: بنده در سال ۹۳ مدیریت شرکت سرمایه گذاری بانک پارسیان را بر عهده گرفتم. اولین سیاست ما در این شرکت با توجه به زنجیره فولاد کشور و توسعه‌های بخش زیرساختی، کلیه سرمایه گذاری را با این هدف دنبال کردیم و در نهایت در بخش معدن و فولاد کشور در بخش‌هایی که خلا وجود داشت به کمک دولت رفتیم.

سمیعی نژاد اضافه کرد: ما در این شرکت به دنبال آن بودیم تا طرح‌های نیمه تمامی که در آمایش صنعتی در دولت سیاستگذاری شده بود و به دلیل کسری بودجه چندین سال معطل مانده بود به اتمام برسانیم. در واقع حرکت سرمایه را به سمت اجرای این طرح‌ها تغییر دادیم.

وی با اشاره به دیگر هدف این شرکت افزود: دومین هدف ما در شرکت سرمایه گذاری پارسیان تامین اشتغال پایدار در کشور بود. در این زمینه به سراغ طرح‌هایی رفتیم که اشتغال پایدار را به همراه داشته باشد. با چنین اهدافی از هرگونه کار بازرگانی خارج شدیم. پیش‌تر شرکت در سیاست‌های خود به طور مداوم به دنبال کار‌های بازرگانی بود.

وی تصریح کرد: در نهایت به دنبال سرمایه گذای‌هایی بودیم که بتوانیم خیلی سریع افزایش سرمایه انجام داده و در سهام سرمایه گذارانی که در این کار بزرگ سیاست گذاری کرده بودند، موفق باشیم.

سمیعی نژاد افزود: ایجاد ارزش سهام برای سهامداران، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و کوتاه کردن دوره بازگشت سرمایه سرمایه گذاران از چشم انداز‌های شرکت است. در این زمینه ما ارزش‌های سازمانی را بر اساس دانش، نوآوری، بهبود و مسوولیت پذیری تعریف کرده ایم که بر اساس یک کار تیمی بزرگ در کنار جوان‌ها شناسایی کردیم تا سیاست‌هایی که پیگیری می‌کنیم را محقق کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: انگیزه بالای جوانان در توسعه و پیشرفت یکی از مزیت‌های شرکت سرمایه گذری است که می‌توانیم به سرعت خلاقیت و استعداد این جوانان رو شکوفا کنیم. متوسط سن همکاران ما در شرکت در مجموعه ۲۵۰۰ نفری ۳۰ سال است. این اتفاق باعث شده تا ما جوان‌ترین شرکت سرمایه گذاری در داخل کشور باشیم.

سمیعی نژاد تصریح کرد: با توجه به کار‌های بزرگی که انجام شده یکی دیگر از اهداف ما حضور در شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌هایی که در صنایع معدنی و فلزی متمرکز هستند، بود و با این شرکت بسیاری از مشکلات به ویژه در بخش نرم افزاری را برطرف و به کشور کمک کنیم و در نهایت امروز شرکت‌های استارتاپی داشته باشیم که در بخش معدن و صنایع معدنی دارای تخصص شده اند.

آب‌های زیر زمینی ژرف در منطقه سیستان و بلوچستان و انرژی خورشیدی دو موضوع دیگری هستند که شرکت سرمایه گذاری پارسیان اقدام به سرمایه گذاری کرده است.

سمیعی نژاد در ادامه اضافه کرد: یکی از موفقیت‌های شرکت سرمایه گذاری پارسیان بازده دارایی‌ها بود که با رشد ۵۸ درصدی در سال مالی ۹۹ همراه بود و یکی از اهداف آن است که از این دارایی‌ها به نفع سهامداران استفاده کنیم.

وی با اشاره به شرکت اپال کانی نیز بیان کرد: این شرکت که یکی از شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنعت فولاد است، در سال گذشته ما با عملیات ورود به بورس را انجام دادیم و در بدترین بازاری که بیشتر نماد‌ها منفی بود این شرکت وارد بورس شد و با یک رشد ۷۰ درصدی نسبت به سهم خود در بازار مواجه و استقبال خوبی از خرید این شرکت انجام شد.

به گفته وی، شرکت اپال کانی با سرمایه ثبت شده معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان، ثبت شده در بورس است.

سمیعی نژاد با اشاره به عملیات استخراج در شرق کشور، بیان کرد:، اما از اهداف شرکت ما بزرگترین ناوگان استخراجی شرق کشور را سرمایه گذاری کردیم و هدف آن است که در ۳ سال آینده از ۵۰ میلیون قدرت برداشت در معادن شرق به ۱۲۰ میلیون تن دست پیدا کنیم. نقاط جدید نیز در حال انجام است که به این ناوگان اضافه خواهد شد.

سمیعی نژاد با اشاره به دیگر طرح‌های اپال کانی بیان کرد: توسعه فولاد سبزوار از دیگر طرح‌های شرکت است که سیاستگذاری‌های انجام شده و در حال مطالعه یک طرح ۱.۵ میلیون بریکت سازی هستیم که سرمایه گذاری آن توسط شرکت اپال کانی انجام می‌شود. در شرکت سنگان که از زیرمجموعه شرکت اپال کانی است هدف گذاری شده یک طرح ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره انجام شود که قرارداد آن نیز منعتقد شده و در حال حاضر بیش از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ظرف مدت ۲۴ ماه انجام و به تولید کنسانتره سنگان اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: در زمینه سودآوری از سال ۹۷ که تولید را در شرکت اپال کانی پارس آغاز کردیم بالغ بر ۱۰۰ درصد امروز نسبت به ۳ سال گذشته سودآوری ما افزایش پیدا کرده و کلیات محصولات شرکت اپال کانی پارس چه در سنگان و چه در فولاد سبزوار در بورس کالا عرضه می‌شود و اولین شرکتی بودیم که موفق شدیم محصولات گندله و آهن اسفنجی را در بورس کالا ارائه دهیم که شرکت‌های دیگر نیز از این مساله استقبال کردند.

به گفته سمیعی نژاد، شرکت اپال پارسیان سنگان نیز که از شرکت‌های زیر مجموعه است و با سرمایه ثبتی ۳۸ هزار میلیارد ریال امروز دارای یک طرح ۵ میلیون تنی گندله، ۳ میلیون تنی کنسانتره است و طرح ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره نیز به زودی به آن اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: تقریبا از بخش دولت این سرمایه گذاری را به صورت ۶۰-۴۰ در شرکت معدنی و صنعتی اپال پارسیان سنگان مشارکت کردیم. روزی که این پروژه را تحویل گرفتیم، بالاترین تولید کنسانتره ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که ما تا ۳ میلیون تن افزایش تولید در شرکت اپال پارسیان سنگان را محقق کردیم. در واقع این هدفی که ایمیدرو دنبال و شریک بخش خصوصی را همراه کرد، با اجرای توسعه و افزایش تولید همراه شد و ما یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در شرق کشور شدیم.

سمیعی نژاد درباره شرکت اپال سنگان نیز گفت: بیش از ۱۲۰ درصد از زمانی که شرکت را تحویل گرفتیم سود آوری در شرکت رشد داشته و امید آن است که در سال‌های آینده با توجه به راه اندازی خطوط جدید برای سهامداران شرکت‌ها سودآوری بیشتری ایجاد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در مجموعه‌هایی که عنوان شد علاوه بر سرمایه گذاری در طرح‌های توسعه‌ای، در بسیاری از کار‌های زیرساختی منطقه وارد شدیم، این اقدامات در حوزه احداث جاده، اقدامات سلامت، توزیع بسته‌های حمایتی و ... است که به صورت دائم اجرا می‌شود. در واقع به مسوولیت‌های اجتماعی بیش از آن چیزی که تعریف شده عمل کرده و اقدامات خوبی در این زمینه در حوزه آموزشی، درمانی و ارزاق برای افرادی که از شیوع کرونا آسیب دیده اند تهیه و توزیع کرده ایم. در این طرح بزرگ، موفق شدیم بسته‌های غذایی یعنی ۳ هزار بسته را در طی یک سال گذشته در بین مردم مناطقی که سرمایه گذاری داشتیم، توزیع کنیم.

سمیعی نژاد تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که در پتانسیل شرکت‌ها مدیریت کردیم بحث بومی سازی و اقتصاد مقاومتی بود. ما بیش از ۴۵ میلیون یورو از قطعاتی که پیش از خارج وارد می‌شد، امروز بومی سازی کرده و نزدیک به ۲۰۰ واحد صنعتی امروز از قطعات داخلی استفاده می‌کنند. این قطعات را به صورت محلی بومی سازی کرده ایم، حتی کمک‌هایی در ارتباط با راه اندازی کارخانجاتی که می‌توانستیم از محصولات آن‌ها استفاده کنیم داشته و قرارداد‌هایی را با آن‌ها منعقد کرده ایم. امروز بیش از ۱۵ هزار شغل غیر مستقیم در کنار مجموعه‌های خود ایجاد کرده ایم.

اولین عرضه فولاد سبزوار در راه است

وی با اشاره به اولین عرضه فولاد سبزوار (با نماد بورسی فسبزوار) در هفته پیش رو در بورس، بیان کرد: در صورتی که مشکلی پیش نیاید در هفته پیش رو اولین عرضه را خواهیم داشت. شرکت فولاد سبزوار یکی از ۸ طرح فولادی بود که در دولت‌های قبل جانمایی شد و در نهایت با مشارکت ۸۵ درصد اپال کانی پارس و ۱۵ درصدی ایمیدرو، با دولت وارد سرمایه گذاری شدیم. امروز این شرکت یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۷۰ هزار تن بریکت از سال ۹۶ در مدار تولید قرار گرفته است.

سمیعی نژاد گفت: این شرکت یکی از سودآور‌ترین شرکت‌های تولید کننده آهن اسفنجی است و تا امروز بیش از ۳ میلیون تن تولید آهن اسفنجی داشته و به ۳۲ شرکت زیر مجموعه محصولات خود را واگذار کرده است. امروز تمام محصولات آن در بورس قیمت گذاری و بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل در مجموعه مشغول بکار هستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارسیان اظهار کرد: ۹۰ درصد پرسنل بومی و از فارغ التحصیلان منطقه جوین سبزوار هستند. این شرکت با توجه به سودآوری با چندین مزیت همراه است، مزیت اول آن است که وابسته به بازار و دلال نیست. یعنی با توجه به اینکه در زیرمجموعه‌ها واحد تولید گندله داریم، مواد اولیه را از اپال پارسیان سنگان تامین می‌کند و با دو خط ریلی و جاده‌ای (۷۰ درصد ریلی) محصول را دریافت می‌کنند. همچنین یک قرارداد ۲۰ ساله درباره تامین مواد اولیه از شرکت اپال سنگان دارد. در واقع مواد اولیه این طرح از ۸ طرح فولادی هیچ نوع وابستگی ندارد.

سمیعی نژاد افزود: همچنین این شرکت هیچ نوع تسهیلات بانکی در دوران ساخت و سرمایه در گردش ندارد. از سویی دیگر در منطقه‌ای قرار گرفته است که اکثر مصرف کننده‌ها تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری قرار دارند و محصولات این مجموعه را دریافت می‌کنند. از مزیت‌های دیگر این مجموعه می‌توان به نیرو‌های جوان اشاره داشت که با انگیزه بالا در توسعه شرکت مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: ۲ طرح توسعه در حال مطالعه است که یکی درباره تولید ۱ میلیون تن تولید فولاد و دیگری ۱.۵ میلیون تن تولید بریکت گرم در منطقه سبزوار است که مطالعات آن در حال انجام است. از مزیت‌های دیگر مجموعه می‌توان به خطوط ریلی اشاره داشت که از سنگان تا خود کارخانه ایجاد شده است.

سمیعی نژاد همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست بیان کرد: شرکت تمام گواهینامه‌های لازم برای کیفیت را دریافت کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از کار‌های خوبی که در شرکت فولاد سبزوار انجام گرفت بحث گردش آب است، زیرا ما از طرح‌های فاضلاب‌های صنعتی بزرگی برخوردار هستیم که این طرح‌ها و بازیافت آب را تا کارخانه فولادسازی مطالعه و زیرساخت‌های آن را اجرا کرده ایم. با چنین اقداماتی از نظر منابع آب هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

سمیعی نژاد با اشاره به وضعیت تولید افزود: تولید سال گذشته دستخوش کمبود‌های گاز در زمستان و موضوع برق شد، امیدوار هستیم دولت زیرساخت‌ها را تامین تا تولید با سرعت ادامه پیدا کند.

به گفته وی، سهامداران شرکت ۸۵ درصد شرکت اپال کانی پارس و ۱۵ درصد ایمیدرو است. در نهایت این شرکت به زودی وارد بازار سرمایه خواهد شد. در واقع ۱۳ درصد در بازار عرضه خواهیم داشت.

سمیعی نژاد در ادامه این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره خرید این شرکت از سوی فولاد مبارکه اظهار کرد: مبارکه برای دو شرکت سرمایه گذاری در خواست خرید داشت، اما همچنان در مرحله مذاکرات اولیه قرار دارد.

وی همچنین درباره حضورش در فولاد مبارکه و تسریع واگذاری افزود: این موضوع شایعه است، البته اگر بنده مدیرعامل فولاد مبارکه بودم حتما این خرید را انجام می‌دادم، فولاد مبارکه در آینده برای تامین نیاز خود احتیاج دارد چنین شرکتی را در اختیار داشته باشد.

وی درباره قیمت نیز بیان کرد: در مذاکرات حتی عدد ۸۰ هزار میلیارد تومان هم مطرح شد، اما ما قبول نکردیم.

سمیعی نژاد در ادامه با اشاره به سهم بخش معدن در اقتصاد کشور، اظهار کرد: همه اعتقاد داریم معدن می‌تواند به جای نفت به ویژه در بخش صادرات نقش آفرین باشد، اما متاسفانه سیاست‌ها مقطعی است. اگر بتوانیم در پلنت های توسعه‌ای کشور سهم بخش معدن را بیش از میزان فعلی برای سرمایه گذاران و دولت تعریف کنیم این اتفاق رخ می‌دهد. به هر حال باید سیاست‌های تشویقی برای بخش معدن تعریف شده و از دولتی بودن معدن و انتخاب مدیران از سوی دولت در صنایع معدنی گذر کرده و اجازه دهیم بخش خصوصی در سیاست گذاری‌ها وارد شود. با چنین نگاهی می‌توان در یک برنامه ۵ ساله سهم بخش معدن در GDP کشور را از یک درصد حتی به ۱۰ درصد رساند، اما این موضوع نیازمند برنامه ریزی مشخص و عدم تغییر آن است.

وی ادامه داد: اگر یک سیاست مدون داشته باشیم، هر فردی هم که برای مدیریت انتخاب شود باید حتما این سیاست‌ها را دنبال کند.

به گفته سمیعی نژاد، اگر معدنی در سیاست‌های دولت قرار داشته باشد ما آماده سرمایه گذاری در بخش استخراج خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تولید فولاد‌های خاص، بیان کرد: یکی از دلایلی که ما مطالعه در منطقه را در دستور کار قرار دادیم خود را با دیگر واحد‌ها مقایسه کردیم. در طرح‌های توسعه ما دو موضوع فولاد‌های آلیاژی و آب به صورت مداربسته بسیار حائز اهمیت بود و مذاکرات ما بر اساس تولید فولاد‌های آلیاژی انجام می‌شود.

سمیعی نژاد درباره بریکت گرم نیز افزود: هدف گذاری ما برای بازار ترکیه است، زیرا این کشور بالغ بر ۶۵ میلیون تن تولید فولاد دارد و ما در نظر داریم بریکت گرم را برای صادرات به سمت غرب داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال «می متالز» درباره تکنولوژی HBI نیز بیان کرد: درباره این تکنولوژی هنوز تصمیم گرفته نشده است، اما هدف ما ظرفیت ۱.۵ میلیون تن بریکت گرم برای صادرات است و با توجه به این که مواد اولیه آن را در اختیار داریم و این تولید به صورت مستقیم خواهد بود.

سمیعی نژاد با اشاره به صادرات فولاد آلیاژی افزود: به سمت صادرات شمش خواهیم رفت و در این باره مطالعات روی بازار انجام شده و از ارزش افزوده بسیاری همراه است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارسیان همچنین درباره عرضه در بورس اظهار کرد: ما در گروه خودمان نشان داده ایم شرکت سرمایه گذاری پارسیان در سبدگردانی خود در این مدت از سهم خود از شرکت اپال کانی حمایت کرده و از اسفند ۹۹ تا به امروز به رشد ۷۰ درصدی همراه بوده است. امیدواریم شرکت پارس فولاد سبزوار هم با رشد خوبی در بازار مواجه شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارسیان بازارگردان عرضه هفته پیش رو را شرکت‌های گروه بانک پارسیان اعلام کرد.

وی همچنین بیان کرد: بزرگترین هدف ما برای عرضه در بورس کالا، شفاف سازی در قیمت‌ها است، اما پس از آن به دنبال دسترسی به تولیدکننده و مصرف کننده اصلی است تا حضور دلالان در بازار مواد اولیه کم شود. وقتی خریداران بدانند بهترین قیمت را می‌توانند در بورس پیدا کنند راحت‌تر وارد این بازار می‌شود. از سویی دیگر این موضوع آرامش خاطری برای سهامداران خواهد بود.

سمیعی نژاد درباره مشکل برق نیز گفت: یکی از کار‌های خوب فولاد سبزوار ایجاد برخی تغییرات است که اگر در فصل زمستان قطعی گاز داشته باشیم، صورت خواهد گرفت و با افزایش ظرفیت اسمی تا ۱ میلیون تن مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارسیان اظهار کرد: در تامین برق اولین طرح ۲۰ مگاواتی خورشیدی را سیاست گذاری کرده و به زودی کلنگ راه اندازی آن را به زمین خواهیم زد. ما به دنبال انرژی‌های پاک هستیم و طرح نیروگاه‌های سیکل طبیعی نیازمند گاز است، اما ما به سمت نیروگاه‌هایی در حرکت هستیم که از انرژی پاک استفاده کنیم. در بحث تامین آب نیز در خط دوم انتقال آب خلیج فارس نیز جزو سهامداران هستیم.

سمیعی نژاد بیان کرد: در حوزه آب نیز بحث بازیافت آب را در دستور کار قرار داده ایم. همچنین سیستم‌های تصفیه خانه مستقر شده در فولاد سبزوار ۶۰ درصد آب مورد نیاز را تامین می‌کند. البته به طور کلی با مشکلی در بحث آب همراه نبوده ایم.

وی درباره حاشیه سود شرکت بیان کرد: شرکت‌ها با توجه به طرح‌های توسعه، افزایش سرمایه خواهند داشت، اما سیاست ما این است که پس از این افزایش سرمایه‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از سوی سهامداران و ۸۰ تا ۸۵ درصد از طریق سیاست‌های بانکی کشور انجام شود. از سویی دیگر منحنی افزایش سود شرکت نشان می‌دهد تجربه مدیران رو به افزایش است و با توجه به تورم کشور تمام شرکت‌ها را در ۵ سال آینده حداقل بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش سود را هدف گذاری کرده ایم.

سمیعی نژاد همچنین تصریح کرد: پروژه ۲.۴ میلیون تن به دلیل اینکه فاینانس ایتالیا بود و به دلیل تحریم‌ها عقب افتاد و سپس به صورت نقدی کار را با یک شرکت ایتالیایی امضا کردیم، اما پس از تحریم‌ها برای صنعت فولاد کار خود را متوقف کرد، اما در نهایت توانستیم با شرکت‌های آلمانی وارد مذاکره شویم و امیدواریم ظرف ۳۰ ماه آینده به مدار تولید وارد شود.

وی ادامه داد: ما در تلاش هستیم در میان شرکت‌های بورسی در رتبه پنجم قرار بگیریم، ما یک هدف گذاری مناسب برای بازدهی دارایی‌ها تدوین کرده ایم و توانسته ایم ارزش پایداری را در صنعت معدن ایجاد کنیم و امروز با توجه به این سودآوری در شرکت و مجموعه احساس می‌کنم امروز به رتبه ۵ رسیده ایم. اما امیدواریم در نهایت بین ۳ تا چهارمین رتبه قرار بگیریم.

سمیعی نژاد در ادامه ذخیره موجود در سنگان را بکر دانست و گفت: با توجه به این منطقه یک اطمینان ۲۰ ساله برای تولید سنگ آهن داریم، اما سیاست در استفاده از ذخایر افغانستان را تغییرات مشخص می‌کند، اما آمادگی بهره برداری از این معادن نیز در اختیار است. این کار می‌تواند به صورت مشترک با دولت افغانستان انجام شود، اما باید دید سیات دولت جدید این کشور چیست.

وی در پایان پرسش و پاسخ بیان کرد: نماد فولاد سبزوار در بورس «فسبزوار» خواهد بود.

جلسه قیمت گذاری با حضور مسوولان بورس

سعید سوادکوهی مدیرعامل شرکت اپال کانی پارس درباره عرضه در بورس در این نشست بیان کرد: جلسه قیمت گذاری سهام پارس فولاد سبزوار با حضور مسوولان بورس و به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شد. ما بر مبنای بازار حرکت خواهیم کرد درنتیجه PS ما حداقل ۶۰۰ تومان است.

وی تصریح کرد: ابتدا ۲۰ درصد از سهام شرکت عرضه و سپس مجمع آن را برگزار می‌کنیم. ۱۰ روز پس از برگزاری مجمع پرداخت سود را خواهیم داشت.

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با حضور شرکت سرمایه گذاری پارسیان/ اشتغال پایدار از اهداف اصلی سرمایه گذاری پارسیان است/ فولاد سبزوار راهی بورس می‌شود

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده