تاریخ: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۲۸۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت دنیای مس:

کاهش تقاضای کاذب با آزادسازی سقف رقابت معاملات مس

می متالز - ایران در یک مدار مهم معدنی قرار گرفته که حداقل در 10 نوع ماده معدنی به عنوان یکی از غنی ترین کشورها شناخته می شود.
کاهش تقاضای کاذب با آزادسازی سقف رقابت معاملات مس

به گزارش می متالز، استخراج سالانه بیش از 450 میلیون تن و اشتغال بیش از300 هزار نفر به صورت مستقیم در حوزه معدنی از مواردی است که می توان به آن اشاره کرد. صادرات مواد و صنایع معدنی کشور در سال 1395 بالغ بر 7/ 57 میلیون تن به ارزش 7 میلیارد دلار بود که پیش بینی این عدد برای سال 1397 حدود10 میلیارد دلار صادرات است که 22 درصد کل صادرات کشور را تشکیل می دهد. مس با تولید جهانی حدود 9/ 22 میلیون تن در سال2017 سومین فلز استراتژیک و پر مصرف دنیا در این بخش به شمار می رود.

ذخایر معدنی مس ایران 2/ 3 درصد دنیا را شامل می شود، در حوزه مس کاتدی 9/ 0 درصد رشد تولید داشته ایم که سال گذشته به دلیل تغییر تکنولوژی این میزان به 7/ 0 درصد رسیده بود؛ از طرفی ظرفیت تولید مس کاتدی در کشور در سال جاری حدود 200 تا 230 هزار تن است، به این معنا که پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه داریم.

در این بین با اعمال نرخ دستوری ضرر و زیان های زیادی به فعالان حوزه مس وارد می شد که مشخص کردن سقف رقابت هم یکی دیگر از معضلات آن بود.

برداشتن سقف رقابت از اقدامات مثبتی بود که شاهد نتیجه آن در مدت اخیر بودیم. وحید اسلامیان، مدیرعامل شرکت دنیای مس در این خصوص عنوان کرد: با برداشته شدن سقف رقابت معاملات مس در بورس کالا شاهد کاهش تقاضای کاذب، واقعی‌تر شدن قیمت‌ها و متعادل شدن بازار معاملات این محصول بودیم.

وی افزود: این در حالیست که پیش از این بازار معاملات مس مختل بود و برخی شرکت‌های فعال در این صنعت مجبور بودند تا محصولات مس خود را به قیمت های متفرقه به طور غیررسمی بفروشند، تا شرایط خود را با بازار واقعی تطبیق دهند.

وی اضافه کرد: اما در شرایط کنونی بازار مس متعادل شده و اطلاع داریم که فعالیت‌های واسطه‌ها در این بازار کمرنگ شده و معاملات مس شفاف‌تر از گذشته دنبال می‌شود.

عناوین برگزیده