تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۳۰۰۲۲
سرویس خبر : انرژی

کاهش ۲۴۰ میلیارد دلاری ارزش صادرات نفت اوپک در ۲۰۲۰

‌می‌متالز - ارزش صادرات نفت اوپک در ۲۰۲۰ کاهش قابل‌ مقایسه‌ای نسبت‌به ۲۰۱۹ داشت و ۳۵.۲ درصد معادل ۲۴۰ میلیارد دلار پایین آمد.

به گزارش می‌متالز، ارزش صادرات نفت اوپک بیش‌از ۲۴۰ میلیارد دلار در ۲۰۲۰ به‌خاطر سقوط تقاضا و قیمت نفت در نتیجه همه‌گیری کرونا کاهش یافت.

تقاضا برای نفت در ۲۰۲۰ به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یافت و قیمت نفت هم به‌دنبال آن سقوط کرد که بخشی از آن نتیجه عدم توافق اوپک و روسیه برای رسیدن به یک قرارداد تولید در مارس ۲۰۲۰ بود. پس‌از به توافق رسیدن اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک در ائتلاف اوپک پلاس به رهبری روسیه، عرضه نفت به بازار تا حد زیادی مهار شد.

متوسط قیمت فروش نفت اوپک در ۲۰۲۰ برابر با ۴۱.۴۷ دلار در هر بشکه بود یعنی بسیار پائین‌تر از ۶۴.۰۴ دلار در هر بشکه‌ای که در ۲۰۱۹ به فروش می‌رسید. به‌عبارت‌دیگر، یک کاهش ۳۵.۲ درصدی. سطح بی‌ثباتی قیمت نفت در آن زمان نسبت‌به متوسط سالانه ۱۲.۵۵ دلار در هر بشکه معادل ۳۰.۳ درصد بود.

به‌این‌ترتیب، ارزش صادرات نفت اوپک در ۲۰۲۰ کاهش قابل‌مقایسه‌ای نسبت‌به ۲۰۱۹ داشت. ارزش صادرات نفت بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک یعنی عربستان در آن سال تقریباً نصف شد و به ۱۱۹ میلیارد دلار رسید یعنی بسیار پائین‌تر از ۲۰۰ میلیارد دلار ثبت‌شده در ۲۰۱۹.

حجم صادرات نفت خام هم در ۲۰۲۰ سقوط کرد و به متوسط ۱۹.۷۰ میلیون بشکه در روز رسید، یعنی یک کاهش ۱۲.۴ درصدی نسبت‌به ۲۰۱۹.
۷۳.۲ درصد از صادرات نفت اوپک در ۲۰۲۰ مانند سال‌های گذشته به آسیا مخصوصاً چین و هند صورت‌گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده