تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۳۰۰۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وزارت نفت ۱۰۴میلیارد تومان برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد هزینه می‌کند

‌می‌متالز - وزیر نفت گفت: وزارت نفت برای توسعه و رفع محرومیت از استان کهگیلویه و بویراحمد،۱۰۴ میلیارد تومان برای اجرای ۶۲ طرح دربخش‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، جواد اوجی روز جمعه در حاشیه بازدید از کارخانه پتروشیمی گچساران افزود: این میزان اعتبار در بخش‌های مختلفی مانند رفاهی، آموزشی و امور زیربنایی در استان نفت خیز کهگیلویه و بویراحمد هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده،۸۲ روستا در این استان تا پایان امسال به شبکه گاز طبیعی متصل می‌شود.

وزیرنفت با اشاره به مسوولیت اجتماعی وزارت نفت در مناطق نفت خیز، گفت: این وزارتخانه هزینه لوله گاز واحد‌های مسکونی ۹۰۰ خانوار زیرپوشش نهاد‌های حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در کهگیلویه و بویراحمد را تقبل کرده است.

اوجی در مورد کارخانه پتروشیمی گچساران نیز گفت: این طرح ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۶۴ درصد از کالا‌های مورد نیاز این طرح از محصولات داخلی تامین شده که جای قدردانی دارد.

میزان پیشرفت فیزیکی بخش‌های مختلف کارخانه پتروشیمی گچساران مانند تصفیه خانه آب ۲۳درصد، تولید بخار ۶۹.۷۳، برج خنک کننده ۸۵.۴۹، تصفیه خانه پساب صنعتی ۳۶.۷۹، خط تامین آب ۷۶.۱۶، خط گاز سوخت ۹۷.۵۵ و تامین برق ۹۲ درصد است.

اوجی ادامه داد: این طرح سالانه یک هزار و ۲۵۰ تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان دریافت خواهد کرد.

اوجی ابراز داشت: گاز متان مورد نیاز این طرح ۵۳ هزار و ۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سراسری و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات از سوی شرکت برق منطقه خوزستان تامین می‌گردد.

وی با بیان اینکه این طرح در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار ساخته شده گفت: تامین آب این طرح از سد کوثر با لوله ۲۸ اینچی به ظرفیت یکهزار و ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر تامین می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به در حال اجرا بودن سد چم شیر در گچساران گفت: ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار تاپایان امسال به این طرح تزریق می‌شود تا آبگیری آن در زمان وعده داده شده در ابتدای سال ۱۴۰۱ محقق شود.

سد چم شیر با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان ۴۸۲ گیگاوات ساعت در سال و تأمین آب بخش‌های مختلف از جمله توسعه گردشگری و کشاورزی در روستا‌های بالا و پایین دست سد و کنترل سیلاب و گسترش صنایع آبزیان انجام می‌گیرد.

تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری امسال به ۵۸۵ متر خواهد رسید.

وی حجم کل مخزن این سد را ۲/۳ میلیارد متر مکعب با مساحت ۵۱ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۴۸ کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را ۵۹۸ متر عنوان کرد.

سد چم شیر دارای یک میلیون و ۳۰۰هزار متر مکعب حجم بدنه، ۷۳۰متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع، ۶۰۴ تراز تاج سد است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده