تاریخ: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۱۱۱۴
کد خبر: ۲۳۰۹۱
سرویس خبر : انرژی

افتتاح پروژه جدید معدنی عربستان سعودی در منطقه طریف

می متالز - عربستان سعودی می گوید: پروژه جدید معدنی در این کشور 3% تولید ناخالص داخلی اش را در بخش غیر نفتی افزایش می دهد. سلمان – پادشاه عربستان – روز پنج شنبه پروژه معدنی – وعد الشمال طریف – را افتتاح کرد.
افتتاح پروژه جدید معدنی عربستان سعودی در منطقه طریف

به گزارش می متالز به نقل از رویترز و پایگاه خبری ماینینگ، پیش بینی می شود که این پروژه، تولید ناخالص داخلی این کشور را تا 24 میلیارد ریال عربستان (6.4 میلیارد دلار) به میزان 3% تولید ناخالص داخلی در بخش غیر نفتی تقویت کند.

طریف از شهرهای شمالی عربستان و در مرزهای با عراق و اردن قرار دارد. عربستان 85 میلیارد ریال (22.7 میلیارد دلار) در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد که این پروژه معدنی 440 کیلومتر مربع وسعت داشته و ده هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

خالد الفالح – وزیر انرژی عربستان - گفت: تکمیل فاز بعدی این پروژه، تولید کود فسفات عربستان را به سالانه 9 میلیون تن می رساند. به این ترتیب عربستان دومین تولیدکننده بزرگ کود فسفات در جهان خواهد شد.

معدن و معدنکاری کلیدی برای تلاش های پادشاهی عربستان جهت تنوع بخشیدن به اقتصاد خود از هیدروکربن ها است؛ چون که دولت عربستان قصد دارد تا سال 2030 سهم این بخش را در تولید اقتصادی کشورش سه برابر کند.

مقامات سعودی برآورد کرده اند که منطقه دارای 500 میلیون تن سنگ معدن فسفات است که تقریبا 7 درصد از ذخایر ثابت شده جهان است که عمدتا در مناطق "الجلامید" و "ام و’ آل"  بین "عرعر" و "طریف" قرار دارد.

وزارت انرژی عربستان، منابع معدنی استفاده نشده این کشور را به ارزش 5 تریلیون ریال (1.3 تریلیون دلار) ارزیابی می کند.

عربستان سعودی تلاش دارد تا اقتصادی را بسازد که به یارانه های نفتی و دولتی وابسته نباشد؛ لذا به سمت استفاده از ذخایر وسیع و دست نخورده بوکسیت – ماده اصلی آلومینیوم – همچنین فسفات، طلا، مس و اورانیوم روی آورده است.

العربیه به نقل از الفالح گفت: بخش معدن پس از معرفی یک قانون جدید، برای سرمایه گذاری خارجی باز خواهد بود اما جزئیات بیشتری از آن را اعلام نکرد.

در حال حاضر، شرکت "معادن" عربستان سعودی، تنها شرکت معدنکاری این کشور است که تولید طلا و مس را دارد و در سال های اخیر تولید آلومینیوم و فسفات را گسترش داده است. 65 درصد از سهام شرکت "معادن" عربستان سعودی متعلق به صندوق سرمایه گذاری پادشاهی عربستان است.

شرکت "معادن" سومین پروژه خود را برای تولید کودهای فسفات در تاسیسات وعد الشمال توسعه خواهد داد و این پروژه حدود 24 میلیارد ریال (واحد پول عربستان سعودی) هزینه خواهد داشت.

امین ناصر – مدیرعامل شرکت "آرامکو" – روز پنج شنبه گفت: غول نفت دولتی در توسعه اولین سیستم در کشور برای تولید و عرضه گاز غیر متعارف بیش از 10 میلیارد ریال (واحد پول عربستان سعودی) سرمایه گذاری کرده است.

آرامکو اعلام کرد: این سرمایه گذاری با هدف ارائه انرژی کافی به قیمت های رقابتی برای توسعه پروژه معدنی وعد الشمال است.

 به گزارش می متالز به نقل از سایت عرب نیوز، این مجتمع به طور کامل برای توسعه اقتصادی و اجتماعی شامل 483 واحد مسکونی، شبکه های آب و فاضلاب و مراکز تفریحی هم خواهد بود. انتظار می رود توسعه جدید 30 هزار شغل ایجاد نموده و باعث شکوفایی بخش معدن و همین طور باعث افزایش صادرات غیر نفتی توسط عربستان شود.

در ادامه به نقل از سایت عرب نیوز، فاز اول این پروژه شامل امور زیربنایی برای صنایع پایه و ایجاد واحدهای مسکونی می باشد. همچنین پادشاه عربستان سنگ بنای فاز دوم این پروژه "پروژه فسفات شرکت معادن" را بنا نهاد. این پروژه باعث افزایش زیرساخت های صنعتی این کشور و تاسیسات وعد الشمال برای بکارگیری افراد محلی برای کار در بخش معدن و حمایت از صنایع خواهد شد. خالد الفالح - وزیر انرژی عربستان سعودی -  گفت: ظرفیت فاز اول کارخانه کود فسفات شرکت "معادن" 3 میلیون تن در سال می باشد که با تکمیل نهایی پروژه به 9 میلیون تن در سال -  به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ کود فسفات جهان - خواهد رسید.

ترجمه از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده