تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۳۱۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وجیه‌الله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران

خصوصی‌سازی معادن، افزایش تولید و بهره‌وری را رقم زده است

می متالز - طی دو سال گذشته چندین واحد تولیدی و معادن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و این شرکت قصد دارد همین راه را ادامه دهد.
خصوصی‌سازی معادن، افزایش تولید و بهره‌وری را رقم زده است

به گزارش می متالز، وجیه‌الله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در خصوص وضعیت شرکت‌های واگذار شده و سیاست‌های کلی این شرکت گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عمده سیاست خود را بسترسازی و فراهم آوردن زمینه حضور بخش خصوصی در معدن قرار داده است. در عین حال این شرکت زمانی می‌تواند به بخش معدن وارد شود که بخش خصوصی قادر به فعالیت نباشد. سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی نیز بر همین است. این یعنی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران فعالیت معدنکاری را در مناطق کمتر توسعه یافته یا حتی توسعه یافته که بخش خصوصی تمایل ندارد، انجام می‌دهد.

وی افزود: معادن و مجتمع‌هایی در اختیار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بودند که با وجود فعالیت تولیدی، بازدهی و شرایط اقتصادی چندان مناسبی نداشتند، با استفاده از بند ت ماده 35 شرایطی تعریف شد که این مجتمع‌ها برای یک بازه بلندمدت به بخش خصوصی واگذار شدند. این بخش امکان بهره‌برداری، توسعه و سرمایه‌گذاری را دارد. بنابراین در واگذاری انجام شده سرمایه‌گذار می‌تواند علاوه بر توسعه و بهبود، شرایط جدیدی را در مجتمع واگذار شده ایجاد کند و هدف تنها حفظ شرایط موجود نیست.

جعفری اظهار داشت: اغلب واحدهای در اختیار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مانند نفلین سینیت کلیبر، فروکروم جغتای، سرب نخلک، فسفات اسفوردی و... واگذار شده‌اند. ضمن اینکه اجرای تعدادی از واحدهای معدنی تحت مالکیت ایمیدرو مانند گل‌گهر 1، 2 و... نیز با شرکت تهیه و تولید بود که به نیابت از ایمیدرو به بخش خصوصی واگذار شدند. همچنین تعدادی معدن نیز بودند که در مرحله گواهی کشف قرار داشتند که در صورت وجود متقاضی در همین مرحله واگذار می‌شدند. به‌طور مثال بخشی از معادن زغال‌سنگ در طبس در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت که در آن‌ها جذب سرمایه‌گذاری، تجهیز و توسعه معادن تا مرحله فرآوری توسط همین بخش انجام شد.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان اینکه این شرکت بخش خصوصی را حتی در مراحل عقب‌تر مشارکت داد و در پروانه اکتشاف نیز ورود کرد، گفت: در سال گذشته 4 محدوده اکتشافی شامل 3 معدن سرب و روی و یک معدن مس توسط این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد. اکتشافات در پهنه‌ها توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از استان‌های کمتر توسعه یافته مانند خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان آغاز شده است. خوشبختانه فاز اول اکتشافات این پهنه‌ها به اتمام رسید و اکتشافات محدوده‌های دارای پتانسیل آغاز شدند. در سال جاری حدود 20 پروانه اکتشاف صادر می‌شود. هر زمان که متقاضی برای این محدوده‌ها پیدا شود، واگذاری صورت می‌گیرد.

وی به یک نکته مهم اشاره داشت و خاطرنشان کرد: واگذاری واحدهای تابعه شرکت تهیه و تولید به بخش خصوصی به‌صورت مالکیتی نیست. چرا که این شرکت طبق قانون نمی‌تواند پروانه مالکیت را واگذار کند، با این وجود مدت واگذاری طولانی شده و نظارت بر عملکرد انجام می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذار هیچ گاه نمی‌تواند از تعهدات خود نسبت به واحد واگذار شدن سر باز زند.

جعفری ضمن تاکید مجدد بر عملکرد نه‌چندان مطلوب واحدها پیش از واگذاری گفت: واحدها پیش از واگذاری بازده و عملکرد چندان درخشانی نداشتند، در حالی که پس از واگذاری رکوردهای تولید را از خود برجای گذاشتند. به‌طور مثال سرب نخلک پیش از واگذاری، در سال 94 بیشترین تولید خود را به میزان یک هزار و 800 تن کنسانتره سرب رقم زد اما پس از واگذاری به‌نظر می‌رسد در سال جاری تولید در این مجتمع به 10 هزار تن خواهد رسید. به‌عنوان مثالی دیگر، در فروکروم جغتای نیز بالاترین میزان تولید در سال 94 به میزان 9 هزار و 100 تن گزارش شد که خوشبختانه پس از واگذاری این میزان به بیش از 15 هزار تن رسیده و قرار است تا 20 هزار تن نیز افزایش یابد. در نفلین سینیت کلیبر نیز فروش به میزان خوبی رسیده است و قرار است با جذب سرمایه‌گذار خارجی ظرفیت تولید از 25 هزار تن کنونی به 45 هزار تن در فاز اول و در نهایت 150 هزار تن برسد.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در پایان خاطرنشان کرد: دولت هیچ هزینه‌ای برای افزایش تولید صورت نداده است و تلاش کرد بخش خصوصی را حمایت و همراهی کند. این رکوردهای تولید با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بخش خصوصی به‌دست آمده‌اند. در کنار این بخشی از فروش محصول به‌عنوان حق‌السهم دولت است که به این ترتیب دولت درآمد خود را خواهد داشت.

عناوین برگزیده