تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۱
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۲۳۵۰۷۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
پیگیری ۴ساله پرونده ثبت سفارش‌های غیرقانونی خودرو نتیجه داد

"معمای قاچاق لاکچری" حل شد؛ مطالبه شفافیت ادامه دارد

‌می‌متالز - بعد از پیگیری حدود ۴ سال قبل پرونده ثبت سفارش‌های فاقد اعتبار برای واردات خودرو که در آن مقطع با دستور وزیر وقت صنعت تعلیق شده بود، حالا کیفرخواست پرونده برای ۹۹ متهم صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، در میانه سال ۱۳۹۶ بود که با مسدود شدن ثبت سفارش واردات خودرو، از سوی وزیر وقت صمت، شائبه‌هایی درباره استفاده از ثبت سفارش‌های جعلی یا فاقد اعتبار در محافل مرتبط با گمرک ایران مطرح شد.

در آن برهه هنوز اقتصاد ایران در ابر شوک ارزی_تورمی که امروز درگیر آن هستیم، غرق نشده بود و فضای رسانه‌ای برای پیگیری تخلفات صد‌ها میلیارد تومانی در حوزه قاچاق کالا و ارز مستعد بود.

بر همین اساس، با کمک منابع مختلف خبری به این پرونده ورود کرده و در قالب پرونده معمای قاچاق لاکچری به صورت روزانه و هفتگی بحث تخلفات ثبت سفارش پیگیری، منعکس و در برخی مواقع، مواردی برای شفاف سازی مطالبه شد.

در برهه‌ای که اخبار این موضوع به صورت گمانه زنی اولیه منتشر شد، واکنش دستگاه‌های مرتبط و درگیر در موضوع نیز جالب بود. به عنوان مثال در اواسط سال ۱۳۹۶ یکی از دستگاه‌ها در واکنش به بحث اعلام خبر قاچاق بیش از ۵۵۰۰ دستگاه خودرو خارجی، در بیانه‌ای ضمن تکذیب موضوع قاچاق خودرو، اعلام کرد، " متاسفانه با استناد به پاره‌ای از گزارش‌های دفتر بازرسی در سال‌های گذشته در خصوص برخی پرونده ها، موضوعات را وارونه جلوه داده است و باید پاسخ داده شود چگونه این خودرو‌ها در داخل کشور شماره گذاری شده اند و آیا پروانه گمرکی یا پته الکترونیکی برای این خودرو‌ها صادر شده است یا خیر. "

همانطور که مشخص است در ماه‌های اولیه این طرح چالش، واکنش‌های دستگاه‌های دولتی نسبت به موضوع چیزی جز تکذیب کلیات آن نبوده است، اما با پیگیری‌های بعدی حقایق این ماجرا روشن‌تر شد.

در اوایل سال ۱۳۹۷ همزمان با شروع اولین شوک ارزی، ماجرای تخلفات ثبت سفارش خودرو‌های وارداتی در ابعاد وسیع رسانه‌ای پیگیری شد. در این زمینه اطلاعات پراکنده از دفاتر مختلف و مرتبط گمرک ایران و وزارت صنعت، معدن تجارت، دریافت و بررسی میدانی نیز همزمان با انتشار جزییات اولیه پرونده انجام شد. شواهد نشان میداد حجم تخلف رخ داده بسیار بیشتر از یک سومدیریت ساده بود و دستگاه‌ها مختلف نیز درگیر موضوع هستند.

بر همین اساس پیگیری‌های شبانه روزی از دفتر واردات، مبارزه با جرایم سازمان یافته ستاد گمرک در کنار گمرکات مهم اجرایی از جمله بوشهر و... همراه با زیر مجموعه‌های وزارت صمت مانند دفتر مقررات صادرات واردات و نهاد‌های نظارتی ادامه یافت. لعد از وندماه مطالبه گری، ماجرای تخلفات ثبت سفارش در ابعاد گسترده مطرح و‌موج مطالبه عمومی نیز در این خصوص شکل گرفت.

حالا بعد از چهار سال، جزییات پرونده این ابر تخلف در دستگاه قضایی به صورت کامل جمع بندی و نهایی شده و کیفرخواست برای ۹۹ متهم نیز صادر شد که عملا بعد از مدتی سکوت خبری شوک جدیدی درباره ابعاد تخلفات مطرح شد.

از نکات جالب توجه و چالش برانگیز این موضوع نیز واکنش اولیه برخی متهمان (به عنوان مثال، شکایت برخی مدیران میانی در استان بوشهر) از فعالان رسانه‌ای بود که این موضوع دردسر‌هایی را برای خبرنگاران ایجاد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده