تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۲۱۰۱۴۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
معاون فنی گمرک خبر داد

اعلام جرم قاچاق برای ۳۵۰ خودروی لوکس گذرموقت

‌می‌متالز - معاون فنی گمرک با اعلام اینکه خرید و فروش خودرو‌های گذرموقت ممنوع و مشمول مقررات قاچاق است، خبر داد: از سال ۱۳۹۷ تاکنون برای بیش از ۳۵۰ دستگاه خودروی سواری گذرموقت به دلیل عدم تحویل به گمرک، گزارش وقوع جرم قاچاق اعلام شده است.

به گزارش می‌متالز، معاون فنی گمرک با اعلام این خبر گفت: حساسیت و اهمیت موضوع گذر موقت خودرو‌های سواری مکرراً طی بخشنامه‌های مختلف به دفاتر ستادی، حوزه‌های نظارت و کلیۀ گمرکات اجرایی کشور ابلاغ و تأکید گردیده است.

براساس توضیحات مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران، وفق مفاد مادۀ ۱۴۲ آیین نامۀ اجرایی قانون امور گمرکی و تبصرۀ ۲ ذیل آن، مسافران غیرمقیم ایران که با وسایل نقلیۀ شخصی خود وارد کشور می‌شوند، هرگاه برای وسایل یادشده، جواز عبور (کارنه دوپاساژ، تریپتیک یا دیپتیک) از کانون‌های جهانگردی کشور‌های ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایل نقلیه شخصی، در دست داشته و به گمرک ورودی ارایه دهند، می‌توانند تا ۳ ماه، با توجه به مدت اعتبار کارنه دوپاساژ یا تریپتیک یا دیپتیک، بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تأدیۀ وجه الضمانی به گمرک، از وسیلۀ نقلیۀ خود، در کشور استفاده کنند و یا در مدت مذکور چندین بار با وسیلۀ خود از راه‌های مجاز وارد و خارج شوند.

به گفته او، همچنین گمرک ایران می‌تواند به درخواست متقاضی، در صورت داشتن عذر موجه، مدت استفاده از وسیلۀ نقلیه در داخل کشور را حداکثر تا پایان مدت اعتبار جواز تمدید کند. البته بنابه توضیحات این مقام مسوول در گمرک ایران، ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرطی می‌توانند از مقررات این ماده استفاده کنند، که قبل از ورود به ایران حداقل ۳ ماه متوالی در خارج اقامت داشته باشند.


۳۶۰ خودرو تحویل گمرک شد

این مقام مسئول در گمرک ایران با اشاره به بخشنامه ابلاغی به کلیه حوزه‌های نظارت و گمرکات اجرایی کشور در سوم اردیبهشت امسال با موضوع اعلام گزارش خودرو‌های ورود موقت و آمار دریافتی از ۴۱ گمرک اجرایی گفت: بر اساس این گزارش از سال ۱۳۹۷ تاکنون برای بیش از ۳۵۰ دستگاه خودروی سواری گذرموقت بدلیل عدم تحویل خودروی سواری به گمرک اجرایی، گزارش وقوع جرم «قاچاق» تنظیم و به مراجع ذیصلاح از جمله سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است.

معاون فنی گمرک افزود: در حال حاضر بیش از ۳۳۰ دستگاه خودروی سواری، به صورت ورود موقت (با پلاک گذرموقت) در کشور به صورت قانونی درحال تردد است. همچنین بنابر اعلام او، تعداد ۳۶۰ دستگاه خودروی سواری به دلیل پایان یافتن مهلت مجاز تردد در کشور و عدم امکان خروج از کشور به دلیل بسته بودن برخی از مرز‌های زمینی کشور به جهت شرایط حاصل از کرونا، تحویل مراجع تحویل گیرنده در گمرکات شده و برای آن‌ها قبض انبار صادر شده است.

کدام برند‌ها قاچاق شدند؟

به گفته او، از خودرو‌هایی که دارای پروندۀ قضایی به دلیل جرم قاچاق در محاکم رسیدگی کننده هستند می‌توان به حدود ۱۶۰ دستگاه انواع بنز، ۴۰ دستگاه بی ام دبلیو، ۴۰ دستگاه لکسوس، ۲۵لندکروز، ۲۰دستگاه انواع تویوتا، ۱۰دستگاه رنجرور، ۸ دستگاه آئودی و ۵دستگاه نیسان اشاره کرد.

بیشترین پرونده قاچاق خودرو در چهار گمرک

بنابه توضیحات ارونقی، از گمرکاتی که بیشترین پروندۀ قاچاق برای خودرو‌های گذر موقت طی سال‌های ۱۳۹۷تا اردیبهشت سالجاری را داشته اند، می‌توان به ۹۷ فقره پرونده در آستارا، ۹۷ فقره پرونده در بیله سوار و ۶۴ فقره پرونده دوغارون و ۲۷ فقره پرونده در بازرگان اشاره کرد.

معا‌ون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در پایان با اشاره به این موضوع مهم که هرگونه خرید و فروش خودرو‌های دارای پلاک گذرموقت ممنوع بوده و در صورت احراز موضوع، مشمول مقررات قاچاق می‌گردد تصریح کرد: صاحبان خودرو‌های سواری که از تسهیلات ورود موقت خودرو استفاده می‌کنند، لازم است قبل از پایان مهلت تردد نسبت به تحویل خودرو به گمرک یا خروج خودرو از کشور و یا تمدید مهلت تردد این خودرو‌ها اقدام کنند، در غیر این صورت مطابق مقررات قاچاق با این موارد برخورد خواهد شد.

 

منبع: سایت خبری تحلیلی راه امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده