تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۵۱۷
کد خبر: ۲۳۶۵۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی تهران:

صادرات مواد خام و بدون ایجاد ارزش‌افزوده برای کشور اقتصادی نیست

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به پتانسیل‌های متنوع اقلیمی و جغرافیایی کشور، معتقد است: در حال حاضر صادرات هیچ محصول و ماده‌ای بدون ایجاد ارزش افزوده بر روی آن نه تنها قادر به ایجاد توسعه صادرات نیست بلکه نمی‌تواند اقتصاد کشور را متحول کرده و یا آن را به شکوفایی برساند.

به گزارش می متالز، علیرضا صمدی کلاهی روز شنبه، روند اقتصادی کشور در سال‌های اخیر را یادآور شد و گفت: در تمام این سال‌ها تمام شعارهای اقتصادی در حد شعار باقی مانده و تاکنون هیچ اقدام مفید و موثری که بتواند حوزه اقتصاد را به معنای واقعی دچار دگرگونی مثبت کند، نه برنامه‌ریزی شده و نه رخ داده است.

وی صادرات را یکی از مهمترین مولفه‌های رشد اقتصادی کشورها دانست و افزود: در حال حاضر جهان به سرعت به سمت توسعه فناوری و افزایش دانش اقتصادی حرکت می‌کند به طوری که در آینده‌ نزدیک با گسترش و فراگیر شدن انرژی‌های تجدیدپذیر، عملاً نفت به عنوان منبع انرژی از چرخه اقتصادی کشورها حذف خواهد شد و کشورهای نفتی دیگر نمی‌توانند روی صادرات آن برای تامین هزینه‌های خود حساب کنند.

صمدی کلاهی ادامه داد: در واقع در آینده‌ نه چندان دور، این کشورها دیگر نخواهند توانست نفت را به عنوان یک پایه صادراتی در سبد ارزی خود داشته باشند و در چنین شرایطی اقتصاد ایران نیز ناگزیر است که به موضوع صادرات غیرنفتی بیش از گذشته بها دهد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در دنیای تجارت و در اقتصاد روز جهان، کیفیت صادرات بیش از کمیت، مهم است، بیان کرد: در دنیای امروز صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و فلزاتی مانند مس و خام‌فروشی دیگر مواد اولیه نمی‌تواند اثرگذاری ملموسی بر رونق اقتصاد کشورها ایجاد کند.

صمدی کلاهی با اشاره به اهمیت ارتقاء تولید ناخالص ملی، اظهار داشت: به عنوان یک اصل می‌توان ادعا کرد که صادرات هیچ محصول و ماده‌ای که ارزش‌افزوده روی آن اعمال نشده باشد، نمی‌تواند صادرات یک کشور و به تبع آن اقتصاد را متحول کند.

وی با بیان اینکه مشکل صادرات ایران بیش از آنکه به تحریم‌های خارجی مربوط باشد، ناشی از تحریم‌های داخلی است، گفت: بخشنامه‌های خلق‌الساعه و غیرکارشناسی و تصویب قوانین و مقرراتی که در تدوین و صدور آنها مشورتی با ذینفعان نمی‌شود، همان تحریم‌های داخلی هستند که در حال‌حاضر به بزرگ‌ترین مانع صادراتی کشور بدل شده‌اند.

وی در انتها تاکید کرد: لازم است نقشه راهی در حوزه صادرات غیرنفتی کشور تهیه شود تا بدانیم که چه نهادهایی را باید به کار بگیریم و همچنین از چه نهادها و بخش‌هایی باید در این حوزه استفاده کنیم تا در این بخش نتیجه مطلوب حاصل شود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده