تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۳۷۳۴
معاون وزیر راه عنوان کرد:

دعوت بازار سرمایه به ریل گذاری صنعت حمل و نقل

می متالز - همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه های حمل و نقل ریلی، صبح امروز ۱۱ آذر ماه با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد.
دعوت بازار سرمایه به ریل گذاری صنعت حمل و نقل

به گزارش می متالز، معاون وزیر راه در این همایش در خصوص ارزان بودن هزینه حمل و نقل ریلی در ایران گفت: قیمت حمل و نقل ریلی در ایران به ازای هر یک تن بر کیلومتر، معادل ۰.۸ سنت است که در برابر کشور های دیگر بسیار رقم پایینی است.با این وجود همچنان در کشور ، حمل و نقل بار در بستر ریل در بسیاری مناطق مقدور نیست.

سعید محمد زاده، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه همواره یکی از مهمترین اهداف و استراتژی های اقتصادی کشور، رونق حمل و نقل ریلی است، گفت: در افق برنامه ششم توسعه، تاکید شده تا سهم حمل کالا در  بخش حمل و نقل ریلی به ۳۰درصد برسد تا شاهد رونق هرچه بیشتر این بخش باشیم.

وی افزود: طی ۱۰ سال اخیر بیش از دو هزار کیلومتر ریل به راه آهن ایران تحویل داده شد، با این وجود در گزارش های عملکردی ارایه شده ، همچنان سهم این بخش در حمل و نقل اندک است.

مدیرعامل راه آهن ایران با اشاره به صرفه جویی های صورت گرفته در مصرف سوخت گفت: در چند سال اخیر با افزایش میزان حمل و نقل از طریق مسیر های ریلی، توانستیم بیش از ۷۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت داشته باشیم و قانون‌گذار نیز مقرر کرده است میزان صرفه جویی از این بخش ، به سرمایه گذار بازگردد. 

محمدزاده با بیان اینکه حمل ۱۳۳ میلیون تن بار از طریق خطوط ریلی، در آینده ای نزدیک هدف دولت است افزود: بخش حمل و نقل ریلی برای تحقق این هدف از بخش خصوصی و بازار سرمایه دعوت می کند در این حوزه فعالیت کنند و در نتیجه حمل و نقل ریلی به عنوان سرمایه ملی به راحتی از بین نرود و رونق هرچه بیشتری داشته باشد.

معاون وزیر راه در خصوص ارزان بودن هزینه حمل و نقل ریلی در ایران گفت: قیمت حمل و نقل ریلی در ایران به ازای هر یک تن بر کیلومتر، معادل ۰.۸سنت است که در برابر کشور های دیگر بسیار رقم پایینی است.با این وجود همچنان در کشور ، حمل و نقل بار در بستر ریل در بسیاری مناطق مقدور نیست.

وی افزود: بررسی روند حمل و نقل ریلی از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۹۲ نشان می دهد که بیشترین میزان حمل بار طی این مدت ، ۳۴ میلیاردتن بر کیلومتر بوده است. این در حالیست که این رقم از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۴۷ میلیاردتن بر کیلومتر رسیده و نیم میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف سوخت به همراه داشته است. 

وی در پایان، اقدامات صورت گرفته در بخش ریلی جهت افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی را برشمرد و گفت: آزاد سازی نرخ خدمات در بخش باری، انعطاف لازم در نرخ خدمات مسافری بر اساس پیشنهاد سرمایه گذاری، کاهش حق دسترسی، عدم دریافت حق دسترسی از بخش مسافری و پرداخت صرفه جویی سوخت به سرمایه گذار از مهمترین اقدامات این بخش طی چندسال اخیر است.

عناوین برگزیده