تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۴۴
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۲۳۸۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اصلاحات اساسی ارزی درحال انجام است/ احتمال تک‌نرخی‌شدن ارز

می متالز - یک مدیر سابق بانکی با بیان اینکه اصلاحات اساسی در حوزه ارز در حال انجام است، از احتمال تک‌نرخی‌شدن ارز خبر داد.
اصلاحات اساسی ارزی درحال انجام است/ احتمال تک‌نرخی‌شدن ارز

به گزارش می متالز، سید بهاءالدین حسینی هاشمی در مصاحبه با رادیو به قیمت چندنرخی ارز اشاره کرد و گفت: اشکالی که قبلاً وجود داشت این بود که قبلاً یک بازار نیمایی و یک بازار دولتی داشتیم و بازارهای دیگر را در دوره تصدی رئیس کل بانک مرکزی قبلی بازار قاچاق و ممنوع اعلام کردیم در حالی که این بازار با وجود آنکه حجم کمی از معاملات را دارد اما نقش بسزایی در نرخ ارز و تعیین مبادلات ارزی دارد.

مدیر سابق و کارشناس امور بانکی افزود: خوشبختانه پس از مدتی، این بازار، رسمی شناخته شده و صراف‌ها در آن دخالت دارند یعنی مستقیماً ارز صادر کننده‌ها را بخرند و ارز کسانی را که نیاز دارند تأمین کنند. این بازار با اینکه تنها ده درصد از حجم معاملات را تشکیل می‌دهد، اما تأثیرگذاری زیادی دارد و شاهد بودیم قبلاً به‌دلیل غیرقانونی اعلام کردن، باعث التهاب بازار شده بود.

حسینی هاشمی با بیان اینکه اصلاحات اساسی در حوزه ارز در حال انجام است، عنوان کرد: این اصلاحات باعث می‌شود حتی احتمال تک‌نرخی شدن نیز وجود داشته باشد و این فرآیندهای طولانی بازار ارز از بین برود که این موضوع سبب می‌شود همه ارزشان را خوب بفروشند.

همچنین جمشید عدالتیان، کارشناس مسائل اقتصادی با ابراز اینکه فاصله ارز نیمایی و صرافی‌ها در حال کاهش است، گفت: این موضوع سبب شد از 27 میلیارد دلار صادرات، فقط 7 میلیارد دلار به نیما عرضه شود و اختلاف زیادی در این زمینه ایجاد شده بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در صورتی که ارز به‌صورت قانونی عرضه شود، انتظار می‌رود قیمت ارزصرافی کاهش پیدا کند و به‌سمت ارز نیما حرکت کند و ارز نیما نیز افزایش پیدا کند. بر اساس صحبت‌هایی که شنیده‌ایم قیمت ارز روی 9 هزار و 300 تومان متمرکز شود و بازار از این دوگانگی خارج شود.

این فعال حوزه اقتصادی درباره اثرات این اقدام تصریح کرد: صادرکننده‌ها به‌دلیل اختلاف قیمتی که وجود داشت، انگیزه‌ای نداشتند که ارز حاصل از صادرات‌شان را در سامانه نیما عرضه کنند و حالا انتظار می‌رود عرضه زیادی در بازار صراف‌ها به‌وجود بیاید که این مسئله باعث کاهش قیمت دلار می‌شود و قیمت‌ها به‌سمت ارز نیما سوق پیدا کند و از دوگانگی خارج می‌شود.

عناوین برگزیده