تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۴۱۸۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل مسوول فرابورس و دو کارشناس از مصوبه ۱۰ بندی دولت در حمایت از بورس

‌می‌متالز - سرپرست شرکت فرابورس و دو کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی مثبت از تاثیر مصوبه ۱۰ بندی دولت در حمایت از بازار سرمایه و صنایع بورسی، توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش می‌متالز، میثم فدایی درباره مصوبه ۱۰ بندی دولت در حمایت از بازار سرمایه به شبکه خبر اعلام کرد: برخی از مفاد این بسته، مطالبه چندین ساله فعالان بازار بوده و از نقاط مثبت این مصوبات دربرگیری همه صنایع بورسی و هماهنگی بانک مرکزی و وزات اقتصاد است.

وی افزود: بر اساس بند اول این بسته برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع وابسته، سقفی تعیین شده که به تحلیلگران اقتصادی اجازه پیش بینی و کشف قیمت سهام شرکت‌های بورسی این حوزه را می‌دهد.

فدایی ادامه داد: مصوبه عدم تغییر فرمول حقوق دولتی معادن حائز اهمیت است. چرا که بسیاری از صنایع مانند خودروسازی و فولاد به معادن مرتبط هستند و در صورت تغییر فرمول، همه صنایع وابسته متاثر می‌شدند؛ لذا این مصوبه نگرانی همه معادن و صنایع را رفع کرد.

بر اساس این گزارش، فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه هم درباره میزان تاثیر این مصوبات گفت: یک بی اعتمادی نسبت به عوامل کلان اقتصادی مانند، نرخ خوراک پتروشمی ها، نرخ سود و نرخ ارز بانکی و میزان مالیات برای تولید وجود داشت که این مصوبات موجب شفافیت و ایجاد اطمینان در این موارد شد.

وی افزود: اعتماد ایجاد شده در پی این مصوبات، موجب رشد حدود ۱۰۰ هزار واحدی شاخص بورس در یک هفته اخیر شد.

حسینی درباره مصوبه افزایش سرمایه صندوق تثبیت بازار سرمایه هم گفت: این صندوق برای مواقع بحرانی بازار سرمایه تشکیل شده تا به نقد شوندگی و تعادل بازار کمک کند و در موارد قبلی عملکرد خوبی داشته است. افزایش سرمایه این صندوق‌ها موجب حمایت از بازار می‌شود.

همایون دارابی یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه هم در این خصوص گفت: ویژگی مهم این بسته، حمایت از تولید و صنایع بورسی از جمله کاهش ۵ درصد مالیات شرکت‌های تولید کننده است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده