تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۱
بازدید: ۷۳۳
کد خبر: ۲۴۱۸۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیامد‌های تأثیر تصمیمات فدرال رزرو بر بازار کامودیتی‌ها

‌می‌متالز - تصمیمات فدرال رزرو در ماه‌های اخیر مبنی بر کنترل تورم بوده و این موضوع فشار زیادی را به بازار‌های اقتصادی و صنعتی وارد کرده است همچنین شرکت‌های تولید فولاد نیز از این موضوع مستثنی نیستند و به احتمال زیاد در ماه‌های آتی افزایش نرخ بهره صورت خواهد پذیرفت و باید دید که چینی‌ها از این فرصت در بازار فولاد چگونه بهره‌مند خواهند شد.

تصمیمات فدرال رزرو برای کنترل تورم

به گزارش می‌متالز، تصمیمات فدرال رزرو در ماه‌های اخیر بر کنترل تورم بوده و این موضوع فشار زیادی را به بازار‌های اقتصادی و صنعتی وارد کرده است. فدرال رزرو ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که به خرید اوراق قرضه دوران کرونا در ماه مارس پایان می‌دهد و راه را برای افزایش نرخ بهره احتمالی هموار خواهد کرد. همانطور هم که انتظار می‌رفت با وجود اخبار نه چندان خوب کرونایی، کشور‌ها زیاد مایل به انجام قرنطینه جدید نیستند و تورم را جدی‌تر گرفته اند. تقویت دلار می‌تواند راه را برای صادرات فولاد آمریکا سخت‌تر کند و این موضوع فرصتی است که چینی‌ها از آن استفاده خواهند کرد.

تأثیرپذیری بازار‌های انرژی از تصمیمات فدرال رزرو آمریکا

فدرال رزرو بیشتر سال ۲۰۲۱ را صرف گفتن این کرد که تورم بالا موقتی است. با این حال، افزایش قیمت‌ها به طور مداوم از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته و بر اساس معیار مورد نظر فدرال رزرو در اکتبر به ۵ درصد رسید. در حالی که شرایط اشتغال حدود ۴ میلیون نفر کمتر از زمان قبل از کرونا است تا سه ماه آتی بسیاری از کشور‌ها متمرکز بر بحران انرژی خواهند بود؛ لذا نباید کاهش قیمت نفت در روز‌های گذشته را به عنوان یک روند غالب در نظر گرفت. نفت هفته گذشته در قیمت ۶۹ دلار باز شد و با توجه به اخبار کرونا تا ۶۶ دلار هم ریزش داشت، اما در انتهای هفته در قیمت ۷۳.۶۱ بسته شد. روز‌های دوشنبه و سه شنبه بازار جهانی ارز به مناسبت سال نوی میلادی تعطیل هستند.

فرار اقتصاد جهان از دور جدید قرنطینه‌ها

اقتصاد دنیا دیگر توان تحمل ضربه‌های ناشی از کرونا را ندارد. بانک‌های مرکزی این هفته اجماع کردند که ویروس کرونا دیگر ضربه‌ای به اقتصاد آن‌ها نمی‌زند و اکنون تورم تهدید بزرگ‌تری برای آنهاست. برای تقریباً دو سال، چالش اصلی مقامات پولی این بود که پیش‌بینی کنند ضربه همه‌گیری بعدی در کجا ممکن است وارد شود. در چند روز گذشته، بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا با سرعت‌های متفاوت به سمت سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر حرکت کردند. آن‌ها اکنون مهار قیمت‌ها را اولویت بالاتری نسبت به حفاظت از تولید و اشتغال در برابر شیوع بیشتر بیماری‌های همه گیر می‌دانند.

رفتار بانک‌های مرکزی جهانی در تقابل تغییرات نرخ بهره فدرال رزرو

بانک مرکزی انگلیس اولین بانک مرکزی در گروه هفت اقتصاد بود که از زمان ورود کووید نرخ بهره را افزایش داد. فدرال رزرو نیز اعلام کرد که پایان برنامه خرید اوراق قرضه خود را پیش خواهد برد و از افزایش سومین بار نرخ بهره در سال آینده خبر داد. بانک مرکزی اروپا هم اقدامات اضطراری همه گیری را لغو می‌کند.

آنطور که پیداست، کشور‌های غربی در حال کشف نحوه زندگی با کووید هستند و گفته می‌شود تأثیر هر جهش ویروس بر اقتصاد کمتر از جهش قبلی خواهد بود. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در این خصوص گفت: بسیاری از مردم واکسینه شده‌اند و کمپین‌های تقویتی سرعت گرفته‌اند. جامعه در مقابله با امواج همه گیری و محدودیت‌های ناشی از آن بهتر شده است و این تأثیر همه‌گیری را بر اقتصاد کاهش داده است. در حال حاضر، مقامات نگران افزایش قیمت‌ها و عوامل نرخ‌های بهره بالاتر هستند. این هفته، بانک‌های مرکزی به صراحت اعلام کردند که خطرات کووید را در حال کاهش می‌بینند. آن‌ها نگران انسداد زنجیره تامین و تغییرات بازار کار ناشی از کووید هستند که ممکن است برای مدتی وجود داشته باشد.

تلاش پکن برای تقویت رونق بازار فولاد

در حالی که بازار‌های آسیایی تلاش پکن برای کمک به شرکت‌های املاک ورشکسته را به فال نیک گرفتند، شاخص بورس‌های آسیا ۲۱ دسامبر رشد یافتند و از ریزش دیشب وال استریت تأثیر نپذیرفتند. این موضوع نیز همچون افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا اومیکرون به عنوان یک نگرانی همچنان برای سرمایه‌گذاران مطرح است. شاخص‌های کلیدی وال استریت دیشب بیش از ۱ درصد ریزش داشتند، زیرا تعداد موارد مثبت اومیکرون افزایش یافته و بسته‌های حمایتی اجتماعی و اقلیمی بایدن با شکست قابل توجهی روبرو شده اند. البته با نزدیکی به تعطیلات سال نو در کل حجم معاملات کاهش یافته است. این موضوع با هدف کمک به شرکت‌های ساختمانی و صنعت فولاد است.

رشد قیمت طلا و انتظارات قیمتی

تصمیمات فدرال رزرو در ماه‌های اخیر بر کنترل تورم بوده و این موضوع فشار زیادی را به بازار‌های اقتصادی و صنعتی وارد کرده است لذا پیش بینی ما این است که فدرال رزرو تورم را کاهش می‌دهد. طلا که برای مدت زیادی در محدوده ۱۷۷۰ دلار در حال معامله بود، ناگهان با فشار خرید مواجه شده است. کمیته بازار باز فدرال جلسه خود را برای تصمیم گیری در خصوص سیاست‌های این سازمان در سال ۲۰۲۲ برگزار کرد. با اتمام سخنرانی پاول، طلا وارد کانال ۱۷۶۰ دلار شد و پس از آن نیز به پایین باز نگشت.

نتیجه سخنان پاول این شد که طلا تا مرز ۱۸۰۰ دلار صعود کرد. بر اساس صحبت‌های جرمی پاول، ترس از تداوم تورم میان سیاست مداران آمریکایی بسیار جدی است. فدرال رزرو قصد دارد برنامه خرید دارایی‌های خود را سرعت بخشد تا این موضوع در نهایت در ماه مارس سال ۲۰۲۲ پایان یابد. پس از آن طی سه دوره افزایش نرخ بهره، سیاست انقباضی پولی در پیش خواهد بود تا این دوست قدیمی فدرال رزرو باز هم بتواند جلوی تورم افسارگسیخته آمریکا بایستد. قطعا سیاست‌های انقباضی آمریکا شرایط را برای تجارت فولاد چین و سایر صنایع معدنی سخت‌تر خواهد کرد. این رکود عامدانه می‌تواند خیلی سریع به بازار فولاد جهان و معاملات کامودیتی‌ها رسوخ کند.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده