تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۴۲۷۴۹
در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاورد‌های جهاددانشگاهی؛

تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری مشترک برای تبدیل یک رام قطار DC متروی تهران به قطار AC منعقد شد

می متالز - در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و به منظور تأمین منابع مالی، طراحی و ساخت تجهیزات سیستم رانش، کنترل و ارتقای سایر بخش‌های ضروری قطار برای یک رام قطار DC تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاددانشگاهی و شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه امضا شد.

به گزارش می‌متالز، با توجه به گذشت دو دهه از بهره‌برداری مترو در کشور زمان و فرسودگی قطار‌های DC مترویی و قدیمی بودن سیستم رانش این نوع قطار‌ها (موتورترکشن‌های DC و سیستم کنترل دور مقاومت و کنتاکتوری) جایگزینی آن‌ها با قطار AC جدید و یا ارتقا سیستم رانش و کنترل قطارها؛ با کارایی قطار‌های AC، ولی با هزینه کمتر دو راه‌حل پیش رو است.

از آنجا که شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه تعدادی از قطار‌های DC خارج از رده خدمتی داشته و نیاز مبرمی به اورهال اساسی آن‌ها وجود دارد و جهاددانشگاهی از توان و دانش لازم برای ارتقاء این نوع قطار‌ها برخوردار است و معاونت فناوری ریاست جمهوری حامی و راهبر چنین طرح‌های فناورانه کاربردی و ارزشمند است، این تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای به‌ منظور تأمین منابع مالی، طراحی و ساخت تجهیزات سیستم رانش، کنترل و ارتقای سایر بخش‌های ضروری قطار برای یک رام قطار DC؛ در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی، بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاددانشگاهی و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه امضا شد.

این تفاهم‌نامه امروز ۹دی ماه در نمایشگاه توانمندی‌های جهاددانشگاهی و در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی بین حمید ذوالفقاری رییس مرکز توسعه فناوری‌های معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا پور عابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی و دکتر مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه امضا شد.

موضوع این تفاهم‌نامه انجام مطالعات و طراحی مفهومی و تفصیلی سیستم رانش جایگزین برای قطار‌های هفت واگنه DC خودکشش در خطوط متروی درون‌ شهری تهران و ساخت و نصب یک نمونه از تجهیزات بر روی یکی از قطار‌های خارج از رده و انجام تست‌های حرکتی است.

محور‌های همکاری شامل انجام مطالعات موردی مورد نیاز شرکت برای ارتقای یک رام از قطار‌های DC موجود به قطار AC، طراحی و نمونه‌ سازی تجهیزات جایگزین سیستم رانش قطار‌های DC و همکاری با شرکت واگن سازی برای نصب و راه‌اندازی و تست قطار با سیستم ارتقا یافته می‌شود.

منبع: جهاد دانشگاهی

عناوین برگزیده