تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۴۹
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۴۳۱۳۳

تفاهم‌نامه همکاری برای ارتقای حمل و نقل ریلی شهری امضا شد/ ستاری: ۱۱ رام قطار با تجهیزات ایران‌ساخت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به ناوگان مترو می‌پیوندد

‌می‌متالز - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رئیس جهاد دانشگاهی و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش می‌متالز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری برای تبدیل یک رام قطار DC به قطار AC با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در توسعه محصولات دانش‌بنیان و رفع نیاز صنایع کشور با بهره گیری از توانمندی دانشگاه‌ها گفت: قطعا با ایجاد پیوندی که میان ظرفیت‌های فناورانه دانشگاه‌ها و نیاز صنایع ایجاد شده است، فناوری‌ها به ویژه در بخش پیشرفته، با کمک و توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تامین می‌شود.

ستاری با اشاره به توانمندی‌ها در تامین نیاز ناوگان حمل و نقل ریلی شهری گفت: علاوه بر طرح‌های فناورانه در بخش مترو، بسیاری از پروژ‌های موفق در صنایع گوناگون تعریف شده و در این نمایشگاه ارائه شده است که اغلب آن‌ها، پروژه‌هایی هستند که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای توسعه آن در کنار جهاددانشگاهی بوده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به حمایت از تحقق طرح‌های فناورانه دارای بهره‌بردار و مجری بخش خصوصی اشاره کرد و ادامه داد: قرارداد ۱۰۵ واگن قطار شهری که ۱۱ رام قطار را شامل می‌شود با شرکت بهره برداری مترو در حال تحقق است، این روند از ۲ سال گذشته آغاز شده است و به زودی به ناوگان حمل و نقل ریلی خواهد پیوست.

وی افزود: همچنین تفاهم نامه‌ای را برای تبدیل واگن‌های DC به AC منعقد کرده ایم که به ارتقای ناوگان حمل و نقل ریلی کشور کمک می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز بی‌نیازی این حوزه از واردات باشد.

نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه محصولات جهاد دانشگاهی

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اثرگذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تحقق و تکمیل پروژه‌های فناورانه جهاد دانشگاهی گفت: بیشتر تولیدات و توسعه‌های جهاد دانشگاهی با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری آغاز و به سرانجام رسیده است و این همکاری در قالب تفاهم‌نامه‌های گوناگون همکاری، برای رفع نیاز‌های صنعت و جامعه دنبال می‌شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه سه‌جانبه همکاری برای ارتقای یک رام قطار متروی شهری تهران افزود: با حمایتی که از نسل جدید سیستم‌های رانش صورت گرفته است، توانمندی تولید سیستم‌های رانش سریع السیر ایجاد شده و نتیجه حمایت‌های معاونت علمی در شکل گیری یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها اکنون قابل مشاهده است.

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در سرمایه‌گذاری‌های مترو

مهدی شایسته‌اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه نیز در این مراسم با بیان این‌که از شرکت‌های سرمایه گذار باورمندی به توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان را انتظار داریم، ادامه داد: شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، تلاش کرده است در استفاده از توانمندی داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرو باشد و این مسیر را با همراهی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به قرارداد‌های در حال اجرا با شرکت‌های دانش‌بنیان برای بازسازی، ارتقا، تعمیرات اساسی و تولید ملزومات و تجهیزات حمل و نقل ریلی شهری گفت: در حال حاضر، ۴۲ رام را داریم که به اورهال نیاز دارد و شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر توانمندی در رفع این نیاز، به توسعه و پیشرفت سامانه حمل و نقل ریلی شهری کمک خواهند کرد. در این مسیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی نقشی مهم ایفا می‌کنند.

امضای تفاهم‌نامه‌ای ۳ جانبه برای ارتقای ناوگان حمل و نقل ریلی شهری

در این مراسم تفاهم نامه سه جانبه همکاری مشترک برای تبدیل یک رام قطار DC متروی تهران به قطار AC امضا شد تا ناوگان حمل و نقل ریلی شهری، به کمک دانش‌بنیان‌ها ارتقا بیابد.

با توجه به گذشت دو دهه از بهره برداری مترو در کشور و فرسودگی قطار‌های DC مترویی و قدیمی بودن سیستم رانش این نوع قطار‌ها جایگزینی آن‌ها با قطار AC جدید و یا ارتقای سیستم رانش و کنترل قطار‌های با کارآیی قطار‌های AC، ولی با هزینه کمتر دو راه حل پیش رو است؛ از آنجا که شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تعدادی از قطار‌های DC خارج از رده خدمتی داشته و نیاز مبرمی به اورهال اساسی آن‌ها وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی از توان و دانش لازم برای ارتقای این نوع قطار‌ها برخوردار هستند، با حمایت، هدایت و راهبری معاونت فناوری ریاست جمهوری، این تفاهم نامه سه جانبه برای تامین منابع مالی، طراحی و ساخت تجهیزات سیستم رانش، کنترل و ارتقای سایر بخش‌های ضروری قطار برای یک رام قطار DC و ارتقای آن به سیستم رانش AC منعقد شد.

انجام مطالعات و طراحی مفهومی و تفصیلی سیستم رانش جایگزین برای قطار‌های هفت واگنه DC خود کشش در خطوط متروی درون شهری تهران و ساخت و نصب یک نمونه از تجهیزات بر روی یکی از قطار‌های خارج از رده و انجام تست‌های حرکتی از مهم‌ترین محور‌های این تفاهم‌نامه همکاری است.

بازدید از دستاورد‌های جهاد دانشگاهی

همزمان با آخرین روز از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های و دستاورد‌های جهاد دانشگاهی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیئت همراه از این نمایشگاه بازدید کردند.

نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاورد‌های جهاد دانشگاهی از ۵ دی ۱۴۰۰ در بوستان گفتگوی تهران آغاز به کار کرد و امروز به کار خود پایان خواهد داد.

در این نمایشگاه علاوه بر انعقاد ۴ تفاهم‌نامه همکاری، ۸۵۰ دستاورد دانش‌بنیان، فناور و خلاق که ماحصل فعالیت جهاد دانشگاهی بوده و نیازی ار صنعت و جامعه را برطرف می‌کند، ارائه شده است.

 

منبع: بنیاد ملی نخبگان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده