تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۲۴۴۸۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شیوع مجدد کووید ۱۹ در چین و تأثیر آن بر تجارت فلزات

‌می‌متالز - اخیراً خبر‌های زیادی از شیوع مجدد کووید ۱۹ در جهان و بخصوص در چین شنیده می‌شود که طبق این اخبار اکثر شهر‌های کلیدی در تجارت فلزات تمهیدات سخت گیرانه‌ای برای مبارزه با انتشار این ویروس به کار گرفته‌اند. این امر تأثیر متفاوتی بر بازار فلزات مانند سنگ معدن و آلیاژها، مس، روی، منیزیم و فولاد ضد زنگ داشته است.

شرایط برخی شهر‌های چین در شیوع مجدد کووید – ۱۹

به گزارش می‌متالز، تیانجین چین، یکی از شهر‌های بندری بزرگ در نزدیکی پکن، پس از شناسایی موارد محلی بیشتر از نوع Omicron در روز یکشنبه ۹ ژانویه، آزمایش کووید – ۱۹ را در سطح شهر آغاز کرد.

این تازه‌ترین مورد از یک رشته شیوع کووید – ۱۹ در چین است، یک نقطه حساس و کلیدی برای تجارت فلزات با سایر نقاط جهان، جایی که تعدادی از شهر‌های بزرگ از افزایش مجدد ویروس خبر می‌دهند.

در همین حال شیان، پایتخت شانشی پس از سه هفته در قرنطینه باقی می‌ماند، در حالی که مرکز فناوری شنژن پس از گزارش سومین مورد اخیر، اقدامات کنترلی سخت گیرانه‌ای را اجرا کرده است.

علاوه بر این، شهر ژنگژو، پایتخت هنان نیز پس از گزارش ۴۲ مورد جدید در صبح روز ۸ ژانویه، قرنطینه‌های جزئی را اجرا کرد.

با تفاسیر و شرایط موجود، لجستیک به ویژه در بندر تیانجین تحت تاثیر قرار گرفته، در حالی که بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ که قرار است از ۴ فوریه در پکن آغاز شود، فعالان بازار را نسبت به کاهش کنترل‌های حرکتی در کوتاه مدت بدبین نموده است.

بازار سنگ معدن و آلیاژ‌ها

بندر تیانجین میزبان بیشترین میزان سنگ معدن کروم و سنگ معدن منگنز وارداتی کشور است و ذخایر کنونی سنگ معدن کروم و منگنز به ترتیب در حدود ۲.۲۷ – ۲.۴۴ میلیون تن و ۵.۱۱ – ۵.۲۷ میلیون تن توسط فعالان بازار برآورد شده است.

علیرغم افزایش هزینه‌های حمل و نقل، بازار‌های سنگ معدن و آلیاژ‌ها کمترین تغییر قیمت را در روز دوشنبه نسبت به هفته قبل گزارش کردند.

همچنین، ارزیابی شاخص Fastmarkets سنگ معدن منگنز بندری، با پایه ۳۷ درصد منگنز و محدوده ۳۵ – ۳۹ درصد برای تیانجین چین حدود ۳۳.۹۰ یوان در هر dmtu در روز جمعه ۷ ژانویه بود، در حالی که محاسبه متناظر Fastmarkets از شاخص سنگ منگنز بندری، با پایه ۴۴ درصد و محدوده ۴۲ – ۴۸ درصد، برای تیانجین در همان روز ۴۲.۱۰ یوان به ازای هر dmtu تخمین زده شد.

در همین حال، طبق اعلام Fastmarkets قیمت سنگ معدن کروم UG۲ بدون تغییر در حدود ۳۰ یوان در هر dmtu در روز دوشنبه بود.

همچنین، Fastmarkets قیمت بوکسیت نسوز ۸۵ درصد با گرید refractory و ابعاد ۲.۰ / ۳.۱۵ – ۳.۲ (با ضخامت ۰ – ۶ میلی متر)، فوب Xingang را در روز پنجشنبه ۶ ژانویه حدود ۴۵۰ – ۴۶۰ دلار (مطابق با ارزیابی قبل) برآورد کرد.

علاوه بر این ارزیابی قیمت Fastmarkets برای صادرات فرو – سیلیکون ۷۵ درصد Si min، فوب چین ۲۰۰۰ تا ۲۰۵۰ دلار در هر تن در روز چهارشنبه ۵ ژانویه بود که از ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار در هر تن در هفته گذشته ۲۵ دلار (۱.۲۵ درصد) کاهش داشت.

بازار فولاد ضد زنگ

منابع معتقدند که بارگذاری محموله‌های صادراتی فولاد ضد زنگ در بندر به خصوص برای محموله‌های تولید شده توسط آهن و فولاد تایوان (تیسکو) به حالت تعلیق درآمد.

همچنین، یکی از تجار صادرات فولاد ضد زنگ در شرق چین در این زمینه اظهار کرد:

«فولاد ضد زنگ تیسکو بیشتر از طریق بندر تیانجین صادر می‌شود و نمی‌توانیم محموله‌ها را از بندر استخراج و به بنادر دیگر ترانزیت کنیم».

بر اساس اعلام یکی از منابع، صادرکنندگان یا منتظر خواهند ماند تا بندر تیانجین کار خود را از سر بگیرد یا فولاد ضد زنگ را از کارخانه‌های دیگر خریداری کرده و در صورت پذیرش مشتریان، از طریق بنادر دیگر در شرق چین تحویل می‌دهند.

تاجر دیگری از صادرکنندگان فولاد ضد زنگ در شرق چین نیز اعلام کرد: «تغییر قیمت‌های صادرات فولاد ضد زنگ تحت تاثیر شرایط کنونی بازار تقریباً دور از انتظار است و احتمالاً قیمت‌ها مانند هفته گذشته باقی می‌مانند».

ارزیابی Fastmarkets برای صادرات کویل نورد سرد ضد زنگ فولادی ۲ میلی متری گرید ۳۰۴، فوب چین ۲۸۴۰ تا ۲۹۲۰ دلار در هر تن فوب در روز چهارشنبه ۵ ژانویه تخمین زده شد.

میزان رشد صادرات سنگ آهن

بر اساس داده‌های بازار، میزان صادرات سنگ آهن در دسامبر از بندر هدلند در استرالیای غربی و بندر ساحلی شمالینسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره بندر پیلبارا در روز دوشنبه ۱۰ ژانویه، محموله‌های سنگ آهن از بندر هدلند در استرالیای غربی به ۵۰.۸ میلیون تن در دسامبر افزایش یافت که ۹.۳ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۰ افزایش داشت.

همچنین، محموله‌ها از بندر ساحلی شمالی در ماه گذشته ۱۷.۲ درصد بیشتر از ۴۳.۴ میلیون تن ماه نوامبر است.

یکی از تاجران مستقر در شانگ‌های در زمینه صادرات این محصول خاطر نشان کرد: «محموله‌های سنگ آهن دسامبر به چین احتمالاً بیشتر از نوامبر بود، زیرا برخی از تولیدکنندگان در تلاش بودند تا قبل از اوج گیری فصل طوفان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، کلیه اهداف خود در زمینه حمل و نقل را تا پایان سال برآورند».

در همین حال، این تاجر معتقد است که جو مثبتی که در مورد شروع مجدد تولید [فولاد]توسط برخی فولادسازان در ژانویه وجود دارد ممکن است منجر به افزایش محموله‌ها منجر گردد و البته این که خانه‌های بازرگانی در انتظار شروع مجدد تولید بیشتر برای ذخیره سازی هستند نیز دور از انتظار نیست.

ارزیابی شاخص Fastmarkets

شاخص Fastmarkets برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد، cfr کینگدائو به طور متوسط ​​۱۱۵.۲۵ دلار در هر تن در دسامبر ارزیابی شد که ۱۹.۹۳ دلار در هر تن (۲۰.۹ درصد) از میانگین ۹۵.۳۲ دلار در نوامبر افزایش داشت و میانگین دسامبر ۲۰۲۱ نیز ۴۰.۱۰ دلار در هر تن (۲۵.۸٪) کمتر از میانگین دسامبر ۲۰۲۰ (۱۵۵.۳۵ دلار در هر تن) برآورد شد.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده