تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۴۰۶
کد خبر: ۲۴۵۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در محل انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد

می متالز - نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در روز دوشنبه 19 آذر 1397، با حضور رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار گردید.
نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در محل انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد

به گزارش می متالز، دکتر بهرام سبحانی - رئیس نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران و رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران - در جمع اصحاب رسانه به ارائه توضیحاتی پرداختند که چکیده آن به شرح ذیل است:

  • در صدد ایجاد “روز ملی فولاد ایران” در تقویم ملی هستیم.
  • کشورهایی که معمولا بالای ۱۰ میلیون تولید فولاد دارند روزی را بعنوان "روز فولاد" در تقویم خود دارند.
  • جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در سال تولید ملی اتفاق می افتد.
  • ماهیت این نمایشگاه تداخلی با همایش های دنیای اقتصاد و سمپوزیوم فولاد ندارد.
  • در هشت ماهه امسال در بخش محصولات میانی (بلوم، بیلت و اسلب) میزان ۱۶،۶۴۰،۰۰۰ تن تولید بوده که ۱۸٪ رشد نسبت به ۸ماهه سال قبل مشاهده می شود.
  • میزان تولید آهن اسفنجی ۱۷،۳۶۳،۰۰۰ تن بوده که نسبت به ۸ماهه مشابه سال قبل ۱۹٪ رشد داشته است.
  • در بحث صادرات در شش ماهه اول سال رشد صادرات را داشته ایم اما شش ماهه دوم دستخوش اوضاع و احوال و شرایط کنونی بوده است.
  • اکنون ۸ تا ۹ میلیون تن مازاد محصولات فولادی داریم؛ در این صورت یا محصول باید انبار شود یا کاهش تولید داشته باشیم و یا باید صادرات داشته باشیم.

دکتر بهرام سبحانی در پاسخ به ۳ سوال خبرنگار «می متالز» در ارتباط با افزایش نرخ گاز، افزایش نرخ حمل و نقل و همچنین بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت:

  • در ارتباط با افزایش قیمت گاز، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در جریان این افزایش قرار نگرفت و بطوری که تاریخ اجرای دستورالعمل افزایش قیمت گاز را از اول مهر اعلام کردند که به نوعی عطف به ما سبق گردید.
  • گاز ارزان مزیت نسبی در کشور است؛ در کشور ما ۹۰٪ تولید از طریق احیا مستقیم و‌ کوره قوس است؛ برعکس تولید فولاد در دنیا ۸۰٪ به صورت کوره بلند است.
  • بهتر است صنعت فولاد را با شوک مواجه نکنند این موارد ممکن است منجر به افت تولید، تعطیلی شرکت ها و یا کاهش سرمایه گذاری شود.
  • اثر افزایش قیمت گاز متفاوت است؛ این اثرگذاری ممکن است برای کارخانه های احیا مستقیم سنگین باشد و ممکن است برای تولیدکنندگان زنجیره فولاد در بین کل زنجیره هزینه ها سرشکن شود و بطور کلی در عملکرد مالی آن شرکت اثرگذار نباشد.
  • سالها پیش سیاست دولت صادرات گاز بوده است اما بعدها قرار شد که شهر انرژی در منطقه لامرد استان فارس ایجاد گردد تا از خام فروشی جلوگیری و تبدیل به ارزش افزوده گردد و همین طور اشتغال ایجاد شود.
  • در ارتباط با حمل و نقل ریلی نیز سر و صدای راه آهنی ها درآمد تا هزینه حمل و نقل ریلی افزایش یابد؛ در این زمینه توافق افزایش قیمت بین تولیدکنندگان و حمل و نقل ریلی صورت گرفت.
  • در هشت ماهه امسال که محدودیت نداشتیم و تحریم ها شامل فولاد مبارکه و شرکت های دیگر نشده بود به میزان ۵،۱۷۳،۰۰۰ تن صادرات محصولات فولادی را داشتیم شامل میلگرد، تیرآهن، شمش، بلوم، بیلت و‌ اسلب که حدود ۳ میلیارد دلار صادرات بود؛ در مقابل برای تولید ۲۵ میلیون تن فولاد حدود ۳ میلیارد دلار هزینه ارزی محصولات را داشتیم.
  • برگشت ارز حاصل از صادرات فولاد شفاف سازی شده است.
  • فولاد ۱۲۰ دلار هزینه ارزی در هر تن دارد. تمامی ارز حاصل از صادرات فولادی ها به سامانه نیما وارد شده و شاهدیم که بالانس درآمد ارزی و واردات در صنعت فولاد اتفاق می افتد. درواقع ۳ میلیارد دلار نیاز ارزی و ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی در صنعت فولاد داریم.

دکتر بهرام سبحانی - رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران -  در ادامه نشست تصریح کرد:

  • خودکفایی یعنی بتوانیم صفر تا صد کارخانه را بسازیم و تجهیزاتش را از داخل تامین کنیم و وابستگی آن است که تکنولوژی نداشته باشیم.
  • وقتی پروژه ای را فاینانس می کردیم ۱۰۰٪ یا ۷۰٪ پروژه فاینانس می شد؛ فاینانسور تجهیزات را از شرکت های کشور خودش تامین می کرد تا صنایع آن کشور ذی نفع باشند و کمتر به توانمندی های بومی سازی شده کشورمان توجه می شد و معمولا کارهای سیویل و ساختمانی را به شرکت های داخل ایران می دادند.
  • ▪️ پیش بینی شده در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران شرکت هایی که در توسعه نقش داشته اند مشارکت کنند: از جمله مهندسین مشاور، تامین کنندگان تجهیزات، قطعات یدکی و مواد اولیه و بطور کلی شرکت های حوزه زنجیره فولاد؛ امیدواریم این شرکت ها مشارکت کرده و توانمندی ها را به منصه ظهور بگذارند.
  • قطعه ای را شرکتی سال هاست بومی سازی کرده، در صورتی که شرکت دیگر فولادی از ساخته شدن آن در ایران مطلع نیست، این رویداد می تواند شرکت ها را از قطعات و تجهیزات بومی سازی شده مطلع کند و درصددیم تا اطلاعات قطعات و تجهیزات بومی شده را به صورت شبکه ای تهیه کنیم.

در ارتباط با موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز مهندس محمود نوریان -مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو- گفت: شرکت های بزرگ حساب و‌ کتاب روشنی دارند، شرکت های بورسی هستند و حسابرس، بازار و ... آنها را کنترل می کنند.

مهندس محمود نوریان - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو - افزود: شش هزار میلیارد تومان رانت به جیب یک عده دلال رفت و هیچ مصرف کننده ای از آن استفاده نکرد. 

وی ادامه داد: صادرات ضرورت تولید شرکت هاست و صادرات بایستی تسهیل بشود.

مهندس بهادر احرامیان - نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران - نیز در این نشست گفت: کشورهای عراق و افغانستان از وضعیت موجود و بحث تحریم ها سوء استفاده می کنند؛ به طوری که عوارض وارداتی بر روی محصولات فولادی بسته اند.

سیدرسول خلیفه سلطانی - دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران - در نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در روز دوشنبه 19 آذر 1397 ابراز داشت: چند سال گذشته رتبه تولید فولاد ایران در جهان ۱۲ و ۱۳ بود که در ۸ماهه امسال(سال میلادی) به رتبه دهم ارتقا یافته است؛ شایان ذکر است در سال ۱۳۸۷، رتبه تولید فولاد ایران در جهان در ردیف ۲۱ بوده است.

وی افزود: در تولید فولاد میانی ۱۸٪ رشد داشته ایم در صورتی که متوسط رشد جهانی آن ۶٪ بوده است و این نشان از بالندگی فولاد ایران است.

سیدرضا شهرستانی - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران - نیز در جمع اصحاب رسانه گفت: در چشم انداز ۱۴۰۴ بایستی ۳۰۰ میلیون تن جابجایی در بخش حمل و‌ نقل داشته باشیم و نیاز به ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش ریلی خواهد بود.

وی ادامه داد: در چشم انداز ۱۴۰۴ در طرح جامع فولاد به ۲۵ هزار مگاوات برق احتیاج است و به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش نیاز داریم.

شهرستانی تاکید کرد: اگر در سال ۱۴۰۴ به تولید ۴۵ میلیون تن فولاد دست یابیم بایستی ۲۰ میلیون تن آن را در داخل مصرف کرده و ۲۵ میلیون تن آن را صادر کنیم.

وی افزود: هم اکنون برای تولید ۲۵ میلیون تن فولاد به ۳ میلیارد دلار واردات تجهیزات و ‌مواد اولیه از جمله فروآلیاژها، الکترودها و ... احتیاج است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خاتمه خاطرنشان کرد: برای دستیابی به چشم انداز ۱۴۰۴ به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری احتیاج است که بایستی ۳۰ میلیارد دلار آن از داخل و ۲۰ میلیارد دلار آن از خارج تامین شود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده