تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۴۶۹۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهامی در پس عدالت

‌می‌متالز - سهام عدالت نوعی یارانه محسوب می‌شود که در دولت نهم یعنی زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با هدف تامین عدالت اجتماعی، فقر زدایی و گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران بین قشر‌هایی از جمله روستاییان و عشایر، زنان سرپرست خانوار، گروه‌های کم جمعیت مانند خبرنگاران و خادمان مسجد، کارگران فصلی ساختمانی، کارمندان و بازنشستگان دولتی تقسیم گردیده است.

به گزارش می‌متالز، بعد از گذشت ۱۴ سال مساله آزادسازی سهام عدالت مطرح گردیده است که با ابلاغیه‌ای از طرف مقام معظم رهبری سازمان خصوصی سازی انتخاب دو روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم را پیش روی ۴۹ میلیون نفر مشمول دریافت این سهام قرار داده است. همچنین جزییات نحوه اجرا شدن این طرح بر روی دوش شورای عالی بورس افتاده است.

آزادسازی سهام عدالت چه به روش مستقیم و چه به روش غیرمستقیم هرکدام مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه از جمله مزایای آزادسازی سهام عدالت این مهم می‌باشد که بازار سرمایه تا ۵۰ درصد منابع مالی موردنیاز خود را می‌تواند تامین کند که تا قبل ازاین فرایند میزان توانایی بازار سرمایه در تامین منابع مالی تنها ۱۸ درصد بوده است، اما در این طرح با وجود سهامدار بودن، این افراد نمی‌توانند به صورت مستقیم حضور داشته باشند و مدیریت آن به صورت دولتی می‌باشد.

از کل جمعیت کشور ۵۰ میلیون نفر دارنده سهام عدالت می‌باشند چه بسا افرادی که واجد شرایط بوده اند و به دلایل مختلفی از داشتن این سهام محروم و افرادی که مشمول این سهام نبوده اند، اما این سهام را دریافت کرده اند. در ابتدای دولت سیزدهم از رئیس جمهور وقت درخواست گردید که مستحق‌ترین افراد جامعه که به هر دلیلی در زمان واگذاری اولیه سهام عدالت نتوانستند حق این سهام را دریافت نمایند، بتوانند این سهام را به دارایی اندک خود بیافزایند.

رئیس جمهور نیز در راستای این درخواست نامه‌ای به سازمان برنامه و وزارت اقتصاد ارسال کرد و خواستارشد راهکار‌های مناسب در این زمینه ارائه و بررسی گردد و بعد از بررسی‌های انجام شده وزارت امور اقتصاد و دارایی حدودا با این طرح موافقت خود را اعلام کرد؛ هر چند تاکنون چندین مرتبه مساله سهامداری مردم ایران مطرح گردیده است، اما هیچ کدام به نتیجه‌ای نرسیده است.

و، اما در خصوص ارزش این سهام باید گفت که سهام عدالت که پرتفویی شامل چند سهم با ارزش را دارد، اکنون با ارزشی کم‌تر از ارزش واقعی خود در بازار معامله می‌گردد و امروزه نه تنها ارزش این سهام نصف شده است بلکه بازار امکان فروش این سهام را به سهامداران خود هم نمی‌دهد. ارزش این سهام تا جایی کاهش یافته است که مدت هاست مسوولان بورسی در مورد طراحی بسته‌ای برای ساماندهی سهام عدالت وعده‌ها داده‌اند، اما همچنان شاهد بی قولی‌ها در جامعه بوده ایم.

اما در خصوص پرداخت سود این سهام می‌توان گفت که با اینکه چیزی به اتمام سال نمانده هنوز سود سهام سال ۱۳۹۹ نیز پرداخت نگردیده است که با توجه به شواهد موجود ظاهرا قرار است در جلسه پیش روی شورای عالی بورس در این خصوص تصمیم گیری گردد.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده