تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۴۸۳۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشتی از محمد مدنی‌فر، عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ آهن ایران؛

توازن در زنجیره فولاد را جدی بگیریم

‌می‌متالز - تمامی حلقه‌های زنجیره فولاد کشور مزایا و چالش‌هایی دارند که با توجه به تضاد منافع برخی حلقه‌ها با حلقه دیگر، منافع طرف مقابل را نشانه می‌روند و مشکلات و چالش‌های آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

به گزارش می‌متالز، اخیرا واحد‌های القایی، افزایش قیمت آهن اسفنجی را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند، این موضوع در حالی شدت گرفته است که تولیدکنندگان آهن اسفنجی با مشکل قطع برق و گاز مواجه اند و محدودیت در روند تامین گاز مورد نیاز این واحد‌ها به منزله کاهش تولید و در مواردی منجر به توقف تولید شده است. این واحد‌ها در ماه‌های گرم سال با چالش جدی در تامین برق روبه‌رو بودند. چالشی که زمینه افت قابل توجه تولید آن‌ها را فراهم کرد و پس از شروع موج سرما، کمبود و قطع گاز به منزله وارد آمدن خسارات جدی دیگری به این بخش شد، در این بین واحد‌های القایی با جلسات متعدد در راستای کاهش قیمت آهن اسفنجی این واحد‌ها را بیش از پیش در تنگنا قرار داده اند.
به علاوه اینکه باید این موضوع را در نظر داشت که غیر اقتصادی بودن واحد‌های القایی با قیمت‌های کنونی آهن اسفنجی بر عهده واحد‌های احیا مستقیم و تولیدکنندگان آهن اسفنجی نیست چراکه از ابتدای امر برای تولید این واحد‌ها مبنای خوراکشان قراضه در نظر گرفته شده بود و عدم صرفه آن‌ها معطوف به تولیدکنندگان این بخش نیست. همانطور که می‌دانیم کوره‌های القایی بر مبنای قراضه طراحی شده‌اند و تمامی این کوره‌ها در ابتدای دریافت جواز تاسیس، متعهد شده‌اند که اعلام نمایند قراضه خود را بناست از چه محلی تامین نمایند. هرچند که تمامی حلقه‌ها در مشکلات یک حلقه باید همراهی و حمایت داشته باشند، اما این امر نباید فرضیات اولیه پذیرفته شده توسط سرمایه‌گذار واحد القایی را به ورطه فراموشی ببرد.
دولت اعلام کرده بود که برنامه‌ریزی صنعت فولاد کشور تنها برای واحد‌های کوره قوس الکتریکی بر مبنای تامین آهن اسفنجی است و بر همین اصل ظرفیتی تعریف و تولید شده که ظرفیت مازادی هم ندارد. فارغ از بحث تامین واحد‌های القایی، با نگاهی به نحوه قیمت‌گذاری آهن اسفنجی در دیگر کشور‌های تولیدکننده این محصول، قیمت آهن اسفنجی حداقل ۷۰ درصد قیمت شمش است درحالی که در ایران بالاترین قیمت عرضه شده این محصول ۶۰ درصد قیمت شمش بوده است، در همین شرایط قیمت گاز و برق و همچنین کرایه‌های حمل نیز افزایش داشته که بر قیمت تمام شده آهن اسفنجی تاثیر بالایی داشته است.
متاسفانه تصمیم‌گیری برای هر حلقه این زنجیره به صورت منفرد اشتباه است، بلکه باید در نحوه قیمت‌گذاری، عرضه و یارانه‌های دریافتی دستور واحدی اتخاذ شود چرا که تحت الشعاع قرار دادن هر بخش در بلند مدت تمام حلقه‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد. اگر تعیین‌کننده قیمت برای هر حلقه تلاقی عرضه و تقاضای آن باشد، بازار به خوبی تعدیل می‌گردد و قیمت‌ها با رویکرد بازار آزاد واقعی خواهد شد.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده