تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۲۴۸۷۷۱
سرویس خبر : انرژی

افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای ۹۶ دلار/ تورم بالا می‌رود؟

‌می‌متالز - قیمت نفت خام امروز به ۹۶ دلار هم رسید. آمریکا و متحدانش اعلام کرده بودند در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های شدید علیه این کشور اعمال می‌کنند و همین، باعث افزایش دوباره قیمت نفت شد.

به گزارش می متالز، قیمت نفت امروز به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۴ رسید و ۹۶ دلار شد. با بالا گرفتن تنش‌های میان روسیه و اوکراین و احتمال حمله روسیه، بازار نفت را صعودی پیدا کرد.

روسیه نیروهای خود را در مرز اوکراین مستقر کرده و وزیر خارجه آمریکا هم گفته بود امکان دارد روسیه در هر لحظه، حتی همچنانکه بازی‌های المپیک زمستانی در پکن در جریان است به اوکراین حمله کند.

این خبر قیمت نفت خام را تا ۹۵ دلار بالا برد اما کدام سیگنال قیمت جهانی آن را به ۹۶ دلار رساند؟

آمریکا و متحدانش دیروز اعلام کردند در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند، تحریم‌های شدیدی علیه این کشور اعمال می‌کنند. این خبر امروز باعث شد قیمت جهانی نفت خام، به ۹۶ دلار هم برسد.

بازار جهانی نفت، ملتهب و نگران کاهش تولید نفت خام شده است. قیمت نفت خام برنت دریای شمال امروز بیش از ۱.۲ درصد افزایش داشت و به ۹۶ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۱.۲۸ درصد افزایش، ۹۴ دلار و ۳۸ سنت به فروش می‌رسید. این میزان قیمت در هشت سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

اوپک چه اقدامی برای کاهش بهای نفت کرد؟

اوپک اعلام کرده بود افزایش تولید روزانه ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام را در دستور کار خود قرار می‌دهد اما آن گونه که آژانس بین‌المللی انرژی گزارش می‌دهد تناقض زیادی میان اقدامات فعلی اوپک و هدف افزایش ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام وجود دارد.

در این میان نگاه مثبتی به ادامه مذاکرات ایران در وین داشتند. در صورتی که تحریم‌های نفتی ایران لغو شد، بخشی از کمبود عرضه در جهان برطرف می‌شود.

ایران چند روز پس از لغو برخی از تحریم‌ها، ذخایر شناور نفت خود را از ۶۹ میلیون بشکه به ۸۷ میلیون بشکه رساند.

برخی از تحلیل‌گران بلومبرگ معتقد بودند که به ایران می‌تواند نفت خود را بدون مزاحمت تحریم‌ها به فروش برساند. آن‌ها، می‌گفتند آمریکا از افزایش قیمت نفت به شدت وحشت‌زده شده و هر اقدامی برای کاهش بهای جهانی آن انجام می‌دهد.

چرا آمریکا نگران افزایش قیمت نفت خام است؟

این نگرانی چندان هم بی‌مورد نیست. اقتصاددان‌ها هشدار می‌دهند افزایش قیمت نفت خام تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه تا اواخر ماه جاری میلادی، تورم را نیم درصد در آمریکا بالا می‌برد. به جر این، افزایش نرخ نفت خام، تورم را در اروپا در نیمه دوم سال جاری میلادی بالا می‌برد.

آمریکا تلاش زیادی برای تثبیت قیمت جهانی نفت کرده بود. کاخ سفید برای تثبیت قیمت نفت، دستور آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر این کشور را داد و از کشورهای چین، هند، ژاپن، انگلیس و کره جنوبی درخواست کرد سیاستی مشابه در پیش بگیرند اما این سیاست‌ها، چندان موفق نبودند و قیمت نفت خام افزایش یافت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده