تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۲۴۸۸۵۱
سرویس خبر : انرژی

پیش‌بینی نفت ۱۲۰ دلاری!/ جهان نگران افزایش قیمت نفت است؟

‌می‌متالز - بانک آمریکایی جی پی مورگان پیش‌بینی کرده که تا سه ماه آینده، قیمت نفت به ۱۲۰ دلار می‌رسد و اگر بهای جهانی این سوخت بیش از این افزایش یابد، موجب بروز تورم بیش از هفت درصدی در جهان می‌شود. اما عوامل ۱۲۰ دلاری شدن نفت چیست؟

به گزارش می‌متالز، بانک آمریکایی جی پی مورگان امروز پیش‌بینی کرد که تا سه ماه آینده میلادی، قیمت نفت خام به ۱۲۰ دلار به ازای هر بشکه هم می‌رسد.

این بانک، امروز در یادداشتی تحلیل کرده بود که کمبود عرضه تا آخر سال ۲۰۲۲ میلادی فراگیرتر می‌شود و روند صعودی قیمت نفت خام در بازار را افزایش می‌دهد.

طبق پیش‌بینی جی پی مورگان بعید است سازمان نفت اوپک پلاس، تن به افزایش عرضه نفت دهد و اگر اوپک پلاس تصمیم بگیرد که تولید نفت را ثابت نگه دارد، بهای نفت ۳۰ دلار افزایش می‌یابد.

بانک جی پی مورگان اعلام کرده که ارزش نفت تا چند ماه آینده به ۱۲۰ دلار می‌رسد. جی پی مورگان همچنین هشدار داده اگر بهای جهانی نفت خام وارد کانال ۱۲۰ دلاری شود، تورم جهانی را بیش از هفت درصد بالا می‌برد.

چرا نفت خام به ۱۲۰ دلار می‌رسد؟

کشور‌های عضو اوپک پلاس در آخرین جلسه خود، تصمیم گرفتند تولید روزانه خود را ۴۰۰ هزار بشکه افزایش دهند، اما برخی از کشورها، به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، نتوانستند به میزان مقرر شده نفت خام تولید کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی، اعلام کرد اختلاف بین تولید و هدف اوپک پلاس در ژانویه، ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. به نظر می‌رسد کمبود عرضه تولیدکنندگان نفت مهم‌ترین دلیل افزایش بهای جهانی این سوخت باشد.

به جز این، تنش‌های میان روسیه و اوکراین حالا به سخت‌ترین مرحله خود رسیده است. روسیه دو روزی است که نیرو‌های خود را در مرز اوکراین مستقر کرده؛ این تنش‌ها به قدری زیاد شده که وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد امکان دارد روسیه هر لحظه، حتی همزمان که بازی‌های المپیک چین در حال برگزاری است، به این کشور حمله کند.

با جدی‌تر شدن احتمال حمله روسیه به اوکراین، قیمت نفت بالاتر می‌رود. به طوری که با مستقر شدن نیرو‌های روسیه در مرز اوکراین قیمت جهانی نفت به ۹۵ دلار رسید و در نهایت، یک روز پس از اعلام خطر کاخ سفید، ۹۶ دلار و ۱۶ سنت شد.

البته آمریکا اعلام کرده اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدید و سخت‌گیرانه‌ای علیه این کشور اعمال می‌کنند.

البته، جک راسموس، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه سنت‌ماری کالیفرنیا، پیش از این که بحث حمله روسیه به اوکراین تا این حد جدی شود، تحلیل کرده بود با اعلان جنگ میان روسیه و اوکراین، آمریکا می‌تواند آلمان را برای تحریم خط لوله نورد استریم ۲، متقاعد کند.

خط لوله نورد استریم ۲، قرار بود گاز روسیه را به آلمان منتقل کند، اما اگر روسیه تصمیم بگیرد به اوکراین حمله کند، آلمان ناگزیر می‌شود که از آمریکا گاز بخرد.

حالا با افزایش احتمال حمله روسیه به اوکراین و تعلل کشور‌ها در واکنش نشان دادن به این اقدام، قیمت جهانی نفت به سرعت در حال صعود است و به گفته بلومبرگ، جی پی مورگان، ممکن است بسیار زودتر از زمانی که انتظار داریم به ۱۲۰ دلار برسد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده