تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۵۵۶
کد خبر: ۲۴۹۴۰

آغاز به کار دومین کنفرانس ملی کاربردهای نانو و بیوفناوری در علوم زمین و معدن در دانشگاه صنعتی شاهرود

می‌متالز - دومین همایش ملی کاربردهای نانو و بیوفناوری در علوم زمین و معدن صبح امروز سه شنبه در دانشگاه صنعتی شاهرود آغاز به کار کرد.
آغاز به کار دومین کنفرانس ملی کاربردهای نانو و بیوفناوری در علوم زمین و معدن در دانشگاه صنعتی شاهرود

به گزارش می‌متالز، دومین همایش ملی کاربردهای نانو و بیوفناوری در علوم زمین و معدن به همت اداره نانوبیوزمین مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور صبح امروز سه شنبه در دانشگاه صنعتی شاهرود آغاز به کار کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود:

دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع دانشگاه‌های برتر جهان طبق رتبه‌بندی جهانی تایمز

بر اساس این گزارش، رئیس کنفرانس و رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن تشکر از حامیان این نشست ضمن ابراز امیدواری از این‌که برگزاری این نشست به حل معضلات کشور کمک کند، گفت: امید است این نشست فضایی را برای شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌های جوانان کشور فراهم آورد.

به گفته دکتر مهدی فاتح دانشگاه صنعتی شاهرود سال 1352 آغاز به کار کرد و اکنون بیش از 332 هیات علمی دارد و 4 پردیس این دانشگاه در مساحتی بالغ بر 182 هکتار در حال فعالیت است.

وی ضمن اشاره به اجرای طرح سطح‌بندی دانشگاه‌ها در سال 1396 توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه صنعتی شاهرود یک دانشگاه تخصصی با جایگاه ملی و ماموریت توسعه آموزش، پژوهش و فناوری است و طبق رتبه‌بندی جهانی تایمز در سال 1397، این دانشگاه به همراه 29 دانشگاه از 2640 دانشگاه ایران در جمع دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت.

همچنین دبیر علمی دومین همایش ملی کاربردهای نانو و بیوفناوری در علوم زمین و معدن نیز به بررسی جایگاه نانو در جهان و ایران و همچنین چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی این علم پرداخت و گفت: جایگاه علم نانو در ایران نسبتا خوب ارزیابی می‌شود و ایران در میان 5 کشور برتر دنیا در این زمینه حضور دارد.

دکتر محمد کارآموزیان تصریح کرد: بر اساس گزارشات منتشر شده در یک بازه زمانی مشخص روند رو به رشد علم نانو در ایران 80 برابر بسیاری از کشورهای پیشرفته است و 5 درصد تولید علم نانوبیوزمین در دنیا مربوط به ایران است.

وی با بیان این‌که ایران در جایگاه چهارم تولید مقاله در این زمینه در میان 20 کشور جهان قرار دارد، خاطرنشان کرد: این آمار نشان می‌دهد توسعه علم نانو در ایران نسبت به علوم دیگر شتاب گسترده‌ای دارد.

به گفته کارآموزیان در زمینه نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری در علم نانوتکنولوژی رشد مناسب و رشد چندانی نداشتیم که این امر توجه بیشتر مسئولان و سیاستگذران را طلب می‌کند تا بیشتر این بخش را تقویت کنند.

دبیر علمی دومین همایش ملی کاربردهای نانو و بیوفناوری در علوم زمین و معدن خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های نانوتکنولوژی‌های جهانی ایران تا سال 2025 می‌توانست جزو 3 تا قدرت جهانی این حوزه باشد به شرط اینکه شتاب و پیشرفت قبل را داشت که در حال حاضر با این روند قدری کند و حتی معکوس شده که این امر زنگ خطری برای این بخش است.

وی افزود: کشورهایی مثل ترکمنستان و عربستان که در گذشته در رتبه‌های جهانی وجود نداشتند، در حال نزدیک شدن به رتبه جهانی ایران در این بخش هستند.

کارآموزیان گفت: تاکنون فعالیت‌های زیادی در بخش نانوبیو زمین در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و همچنین خانه معدن ایران انجام شده که البته هنوز جای کار گسترده‌ای دارد.

دبیر علمی دومین همایش تصریح کرد: تعداد 76 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که پس از داوری‌های انجام شده 26 مقاله پذیرفته شده که از این تعداد 6 مقاله به صورت سخنرانی و  20 مقاله به صورت پوستر جهت ارائه در همایش انتخاب شده‌اند.

رئیس کنفرانس دومین همایش ملی کاربردهای نانو و بیوفناوری در علوم زمین و معدن نیز در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌ها و وظایف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پرداخت و گفت: سازمان چهره شناخته شده‌ای در سطح داخلی و خارجی دارد و از سال 86 در بخش تعاملات بین‌رشته‌ای وارد شد.

به گفته دکتر فریبرز قریب موضوعات بین‌رشته‌ای بسیاری از نیازهای جامعه را شامل می‌شود که بر همین اساس مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم‌زمین در استان البرز تاسیس شد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مطالعات کاربردی و همچنین فرادستگاهی در این مرکز در حال مطالعه است و آزمایشگاه معتبر و مرجع در زمینه آنالیز نمونه‌های معدنی نیز وجود دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و مرکز پژوهش‌های کاربردی به موضوع نانوبیوزمین توجه کرد و بر همین اساس نیازهای موجود در کشور در عرصه نانوبیوزمین در حال مطالعه و انجام است.

قریب با بیان این‌که یکی از محاسن سازمان‌های زمین‌شناسی دنیا این است که به عنوان دیده‌بان آینده عمل می‌کند، گفت: این سازمان‌هابه توانمندی‌های درون زمین و چگونگی استفاده از آن توجه ویژه دارد که بر همین اساس سعی دارد علاوه بر نوآوری در موضوعات جدید پیشگام باشد.

به گفته وی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و مسئولان آن همیشه سعی کرده‌اند به دور از مسائل سیاسی و فقط با جنبه علمی و توجه به نیازهای کشور فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خود را در بخش علوم زمین انجام دهند.

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: سعی داریم بنا بر نیاز جامعه رشته کارشناسی ارشد با عنوان نانوبیوزمین را به وزارت علوم و تحقیقات معرفی کنیم.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی همزمان با برگزاری کنفرانس ملی کاربردهای نانو و بیوفناوری در علوم زمین و معدن

همچنین کارگاه‌های آموزشی تحت عنوان شناسایی مواد معدنی با استفاده از پلاسمای جفت شده القایی به روش طیف‌سنجی جرمی، XRD-تفسیر و نحوه محاسبه شرر، شناسایی مواد معدنی با استفاده از طیف‌سنج نوری رامان (میکروسکوپ رامان) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)و کاربردهای آن در شناسایی مواد نیز همزمان با برگزاری دومین کنفرانس ملی کاربردهای نانو و بیوفناوری در علوم زمین و معدن برای علاقه‌مندان این عرصه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این نشست با هدف ترویج فناوری نوین در عرصه علوم زمین به ویژه معدن وصنایع معدنی و همچنین هم‌اندیشی استادان، پژوهشگران و فعالان حوزه معدنی کشور برگزار شده است.

به‌کارگیری نانو و بیو فناوری در استحصال عناصر ارزشمند واستراتژیک (نانوجاذب‌ها-نانو فلوتاسیون- بیولیچینگ و..)، بکارگیری نانو و بیوفناوری در پی‌جویی کانسارهای پنهان (نانوبیوسنسورها)، بکارگیری نانووبیو فناوری در محیط زیست معادن، بکارگیری  نانو و بیوفناوری در مخاطرات علوم زمین(گردوغبار، فرونشست، زمین‌لرزه، دریاچه ارومیه، تغییرات اقلیم، نانوژئوشیمی و نانوکانی‎شناسی، نانوپوشش‌ها،کاربردهای نانو و بیوفناوری در استخراج و زمین‌شناسی مهندسی و ژئوتکنیک (بهبود خواص مهندسی خاک، تونل‌ها، سدها) و نانووبیومالچ‌ها از محورهای اصلی کنفرانس نانوبیوفناوری در معدن است.

عناوین برگزیده