تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۴۹۸۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار همدان:

معادن استان همدان باید دارای پیوست زیست محیطی باشند

‌می‌متالز - استاندار همدان با تاکید بر حفظ پوشش گیاهی، منابع آبی و خاکی استان گفت: بهره برداران معادن باید دارای پیوست زیست محیطی باشند تا به بافت طبیعی استان آسیب وارد نشود.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا قاسمی فرزاد» روز سه شنبه در جلسه شورای معادن استان همدان، اظهار داشت: برخی از معادن استان موجب فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلی شده اند که باید برای احیای آن‌ها تعجیل کنند.

وی از سازمان صمت، منابع طبیعی و محیط زیست خواست در هنگام صدور مجوز بهره برداری و اکتشاف، طرح احیا و ضمانت‌های لازم را از معدن داران اخذ کنند.

استاندار همدان با اشاره به اهمیت سد اکباتان در تامین آب آشامیدنی شهر همدان بر بازسازی مناطق حاشیه و پایین دست این سد تاکید کرد و افزود: معادنی در این مناطق مشغول فعالیت هستند که باید نسبت به جنگل‌کاری و بازسازی بافت تخریب شده متعهدانه اقدام کنند.

قاسمی فرزاد ساماندهی برداشت‌های غیرمجاز از معادن سیلیس حاشیه سد اکباتان را ضروری دانست و افزود: ایجاد تعاونی متشکل از اهالی روستا‌های اطراف در این خصوص می‌تواند کارساز باشد.

نماینده عالی دولت در استان همدان با انتقاد از صدور مجوز‌های طولانی مدت برای بهره برداری از معادن، به سازمان صمت تاکید کرد: مجوز بهره برداری از معادن بیشتر از پنج سال نباشد تا به موقع به سرمایه گذاران جدید واگذار شود.

استاندار همدان با اشاره به تعیین تکلیف ۱۰ معدن استان در این جلسه شورا، تصریح کرد: وضعیت معادن استان به طور مستمر پالایش و رصد می‌شود تا به مشکلات و موانع آن‌ها رسیدگی شود.

به گفته استاندار همدان، در حال حاضر ۳۹ معدن استان به دلیل رکود بازار تعطیل شده و ۲۰معدن دارای مشکلات اداری و قضایی است، همچنین پروانه بهره برداری ۱۸ معدن منقضی شده و از ۶ معدن استان سلب صلاحیت شده است.

وصول ۸۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این جلسه از وصول ۸۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن خبر داد و گفت: این مبلغ، سهم دولت از معادن استان است که در بهمن ماه وصول و به حساب خزانه کشور واریز شده است.

احمد شانیان با اشاره به رشد خوب وصول حقوق دولتی در سالجاری، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۲ میلیارد تومان و سال ۹۸ مبلغ ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان حقوق دولتی از معادن اخذ شده است.

به گفته وی، پیگیری‌های مستمر موجب شده تا مطالبات ما از معادن وصول شود، اما بازگشت سهم استان از این میزان نیازمند پیگیری جدی است.

شانیان افزود: در حوزه فرآوری سنگ‌های معدنی پروژه‌های مهمی در حال اجراست که در ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی استان همدان بسیار اثرگذار است.

وی اظهار داشت: از ۲۸۰ معدن استان سنگ‌های متنوعی استخراج می‌شود که در گذشته این مواد به صورت خام عرضه می‌شد که زیبنده این منطقه نبود.

از ۶۷ نوع ماده معدنی کشور ۳۰ نوع در معادن همدان استخراج و فرآوری می‌شود و در مجموع همدان حدود ۲ میلیارد تن از ذخیره ۶۰ میلیارد تنی اکتشاف شده کشور را داراست.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همدان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده