تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۲۴۹۸۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار یزد:

طرح‌های حوزه معدن یزد با در نظر گرفتن اولویت‌های آمایشی باشد

‌می‌متالز - استاندار یزد در نشست مشترک با هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: طرح‌های حوزه معدن باید نوآورانه و با در نظر گرفتن اولویت‌های آمایشی استان باشد.

به گزارش می‌متالز، مهران فاطمی روز شنبه، معدن را یکی از مزیت‌های این استان دانست و گفت: یزد، دومین استان معدنی کشور و اولین استان به لحاظ تنوع مواد معدنی است که این موضوعات، به خوبی بیانگر برجسته‌تر بودن این مزیت در استان یزد به نسبت سایر استان‌های فلات مرکزی ایران است.

وی در ادامه با استقبال از طرح‌ها و برنامه‌های نوآورانه انجمن سنگ آهن ایران، خاطرنشان کرد: یکی از رویکرد‌های مورد اهتمام و تاکید استان شکل گیری یزدِ نوین مبتنی بر ظرفیت‌های موجود در استان و معرفی یزد به عنوان استان نوآوری کشور است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود برنامه‌ها و طرح‌های جدید و نوآورانه این انجمن در قالب تفاهم نامه‌ای ارائه شود.

گزارش دیگری از میراث فرهنگی استان حاکیست در بازدید هیات مدیره انجمن سنگ آهن کشور از کارگاه‌های صنایع دستی مستقر در خانه لاری‌ها انعقاد تفاهم نامه برای خرید محصولات صنایع دستی یزد مطرح شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در جریان این بازدید و نشست مشترک با هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران، گفت: صنایع‌دستی ایران به‌عنوان صنعتی مستقل و بومی، شاخص‌ترین هنر کاربردی و یکی از سه قطب برتر صنایع‌دستی جهان به شمار می‌رود که ریشه‌های عمیق و استوار در فرهنگ غنی ایران اسلامی داشته است و این صنعت بازتابی از فرهنگ و سنت ملت‌های گوناگون و از سرمایه‌های فرهنگی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود که فرصت‌های اقتصادی مناسبی را برای کشور‌ها فراهم می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: به طور کلی صنایع دستی را باید استفاده از هنر دست افراد، به واسطه ابزار‌های اولیه و مواد بومی که اقدام به تولید یک صنعت هنری می‌کنند به حساب آورد.

به گفته وی همچنین صنایع‌دستی در اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند، برای نمونه در ایران این هنر به توسعه اقتصادی کمک می‌کند، همچنین بسیاری از صاحب نظران نیاز به سرمایه اندک برای ایجاد، راه‌اندازی و بهره‌برداری، کاربر بودن این صنایع و نیاز به سرمایه‌گذاری اندک سرانه برای ایجاد یک شغل، عدم نیاز به تخصص‌های فنی و حرفه‌ای بالا و سازگاری و استفاده از مهارت‌های بومی، بازار ساده فروش محصولات و سرانجام قابلیت و توانایی ایجاد درآمدزایی را از جمله قابلیت‌ها و ویژگی‌های این صنایع می‌دانند.

احمد آخوندی با اشاره به اینکه حفظ آثار ملی و صنایع دستی، معرف اصالت، هویت و تمدن هر کشوری محسوب می‌شود، تصریح کرد: این موضوع امروزه در جوامع مترقی اهمیت ویژه‌ای دارد. در این میان حفظ صنایع دستی ایران به عنوان کشوری کهن که از سابقه تاریخی والایی برخوردار است باید از دغدغه‌ها و اولویت‌های همه دستگاه‌ها، نهادها، مسوولان و مردم باشد، زیرا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث دوام تمدن‌ها می‌شود، دارا بودن هویت و اصالت است.

او عنوان کرد: بخش مهمی از جاذبه‌های سفر به شهر‌های تاریخی و سنتی، بازدید از بازار‌ها و خرید است. وقتی به شهری سفر می‌کنید دوست دارید چیزی را به عنوان یادگاری از آن شهر برای خود داشته باشید. هر شهر با توجه به نوع اقلیم و سبک زندگی مردم، صنایع دستی متفاوت و منحصر به خود دارد. هنر‌های دستی استان یزد با توجه به پیشینه تاریخی درخشانش، قدمتی چند هزار ساله دارند.

در این نشست مقرر شد تفاهم نامه‌ای منعقد شود و انجمن سنگ آهن ایران سالانه مبلغی برای خرید صنایع دستی یزد، آموزش و ترویج صنایع دستی و تولید محتوا در این زمینه اختصاص دهد.

اعضاء هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد پس از آن، از کارگاه‌های صنایع دستی فعال در خانه تاریخی لاری‌ها بازدید کردند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد

عناوین برگزیده