تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۵۰۰۱۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

یک بام و دو هوای فعالیت معادن در منطقه توران پشت

‌می‌متالز - در حالی که مجوز برخی از معادن به دلیل مخالفت میراث فرهنگی لغو شده است، برخی دیگر از معادن مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش می‌متالز، در نزدیکی روستای توران پشت معادن سنگ زیادی وجود دارد، ولی یکی از این معادن که دارای مجوز نیز بوده در سال ۱۳۹۳ توسط میراث فرهنگی تعطیل شد. یک بام و دو هوای فعالیت معادن در منطقه توران پشت


صاحب این معدن با اشاره به تعطیلی این معدن تا سال ۱۳۹۹ گفت: در این سال بود که با وجود مجوز و برنامه‌های ارائه شده، مدت فعالیت ما فقط دو سال تمدید شده است.


وی در پاسخ به این مساله که کارشناسان وجود چشمه‌های آهکی را دلیل تعطیلی معدن می‌دانند، افزود: چشمه‌های آهکی در یک مکان دیگری وجود داشت و بر این اساس به ما گفتند که آنجا نمی‌توانید فعالیت کنید و هم اکنون معدن در منطقه‌ای وجود دارد که هیچ چشمه‌ای در آن وجود ندارد.


صاحب معدن با بیان اینکه در صورت تعطیلی این معدن ۴۰ کارگر بیکار می‌شوند، اظهار داشت: معدن ما در حالی تعطیل می‌شود که ۶ معدن در فاصله‌ای کمتر از ۵۰ متر مشغول به فعالیت هستند.


اما معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد بر مخالف این اداره با صدور مجوز برای معادن منطقه توران پشت خبر داد و دلیل این مساله را وجود این منطقه در فهرست میراث ثبتی کشور عنوان کرد.


صمدیانی گفت: این معدن در سال‌های گذشته توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مجوز گرفته و در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید، اما شورای عالی معادن بار دیگر برای آن مجوز صادر کرد.


وی ادامه داد: هر دو مجوز صادر شده بدون استعلام از میراث فرهنگی و در کنار چشمه‌های آهکی توران پشت بوده و اگر از میراث فرهنگی استعلام شود، قطعا مخالفت خواهد شد.


صمدیانی خاطرنشان ساخت: در نزدیکی این معدن، چشمه‌های آهکی توران پشت قرار دارد که در سال ۱۳۹۳ با شماره ۱۹۰ به ثبت فهرست آثار ملی رسیده که قدمت آن به حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار سال پیش می‌رسد.


وی تصریح کرد: معدن‌هایی که در سال‌های گذشته در این منطقه، مجوز فعالیت گرفته اند، اگر بخواهند مجوز خود را تمدید کرده و از میراث فرهنگی استعلام گرفته شود، قطعا با مخالفت مواجه خواهند شد.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم در این باره گفت: مجوز‌های قانونی معدن در ۲۶/۳/۸۳ صادر و نامه میراث فرهنگی مبنی بر ارزش تخت رستم نیز در ۲۳/۷/۸۶ به سازمان صمت واصل شده است. پروانه اکتشاف معدن در چهارچوب قوانین بوده و هنوز نامه میراث مبنی بر ارزش منطقه در آن تاریخ وجود نداشته است.


محمدرضا علمدار با اشاره به اینکه این معدن اکنون نیز در قالب برش کاری و بدون انفجار و آسیب به محیط مشغول کار است، افزود: این معدنکار، یک معدنکار خوش نامی است و به زودی موضوع در شورای معادن حل می‌شود.


وی تأکید کرد: مجوز معدن ۴ ساله و طرح معدنکار ۱۴ ساله بوده است. پروانه ۴ ساله بوده و با رای شورای عالی معادن کشور دو سال دیگر تمدید می‌شود و هنوز در مهلت تمدید است و پیشنهاد مساعدت به شورای عالی معادن کشور رفته است.


علمدار گفت: اکنون نیز معدن در مهلت تمدید در حال فعالیت است و سایر معادن منطقه نیز مجوزهایشان قبل از نامه میراث فرهنگی و در چهار چوب قوانین بوده و انشالله مشکلات به زودی حل می‌شود.

 
تعداد بازدید : 2
 
تعداد بازدید : 1
 
تعداد بازدید : 1

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده