تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۵۰۷۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زیان قابل توجه انبار‌های گمرک تهران پس از امحای صد‌ها تن سرم تاریخ مصرف گذشته

‌می‌متالز - مدیرعامل انبار‌های عمومی استان تهران با بیان اینکه از ۱.۵ میلیارد تومان هزینه نگهداری محموله ۲۵۹ تنی سرم شده است، گفت: سازمان اموال تملیکی نسبت به پرداخت این هزینه‌ها اقدام نمی‌کند و مجموع بدهی این سازمان به ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش می‌متالز، سیامک حسنی مقام مسوول حوزه انبارداری استان تهران، در خصوص شرایط نگهداری سرم‌های تاریخ مصرف گذشته که طی هفته جاری امحا شد، گفت: ۴۰۴ پالت سرم با وزن بیش از ۲۵۸ تن که از کشور آلمان و در سال ۱۳۹۵ وارد کشور شده، روز یکشنبه امحا شد.

وی افزود: شرکت انبار‌های عمومی تهران به عنوان مرجع تحویل گیرنده اقدام می‌کند. سال ۱۳۹۵ این محموله را تحویل گرفتیم و از آن سال تا زمان انهدام نسبت به نگهداری اقدام کردیم. براساس تعرفه‌های موجود، امروز که این کالا‌ها امحا می‌شوند، بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان از درآمد‌های ما که مربوط به بازنشستگان کشور است بین می‌رود.

حسنی ادامه داد: به دلیل این اتفاق، هزینه‌های انجام شده در حساب‌های بین شرکت انبار‌های عمومی و سازمان اموال تملیکی منظور می‌شود و مانند گذشته سازمان اموال تملیکی نسبت به پرداخت این موارد اقدام نمی‌کند. پنج سال شرکت انبار‌های عمومی نسبت به نگهداری این محموله اقدام کرده، اما در نتیجه این روند متضرر شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مجموع بدهی‌های سازمان اموال تملیکی به شرکت انبار‌های عمومی گفت: مجموع این معوقات بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان است. البته هر ساله نسبت به پرداخت بخشی از این بدهی‌ها اقدام می‌شود، اما میزان پرداختی با هزینه‌های صورت گرفته هم‌خوانی ندارد و به همین دلیل نیز به چنین رقمی رسیده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: براساس قانون وقتی چهار ماه از زمان واردات کالا می‌گذرد (در زمان حاضر و با توجه به مصوبه کمیسیون امنیت ملی این زمان به دو ماه کاهش یافته است) و واردکننده امکان ترخیص کالا را ندارد، شرکت انبار‌های عمومی به عنوان مرجع تحویل‌گیرنده کالا را به گمرک جمهوری اسلامی معرفی می‌کند، در این شرایط گمرک براساس قانون پروانه متروکه شدن کالا را صادر می‌کند، پس از این اتفاق، کالا از اختیار صاحب آن خارج شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد، در واقع چهار ماه پس از وارد شدن این کالا در سال ۱۳۹۵ صاحب اصلی آن، سازمان جمع‌آوری و فروش سازمان اموال تملیکی بوده است (لازم به ذکر است که به گفته مسئولان سازمان اموال تملیکی این کالا پس از اظهار به این سازمان با درخواست صاحب کالا مجددا به گمرک ایران عودت داده شده است).

وی گفت: این سازمان نیز برای آنکه حق انبارداری را پرداخت نکند، کالا‌ها را از انبار خارج نمی‌کند بلکه به صورت اسنادی اقدام کرده و می‌گوید که این کالا‌ها در اختیار سازمان قرار گرفته است، سپس در زمانی که مجوز فروش را دریافت کنند می‌آیند کالا‌ها را دریافت می‌کنند و یا اینکه مانند این محموله سرم، پس از دریافت مجوز انهدام، برای دریافت کالا اقدام می‌کنند.

حسنی افزود: به هر حال تحویل کالا نه به صورت فیزیکی بلکه به صورت اسنادی صورت می‌گیرد و هزینه‌های اضافه به شرکت انبار‌های عمومی تحمیل می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده