تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۵۱۰۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد خبرداد:

اختصاص کمتر از یک درصد درآمد معادن استان یزد به منابع طبیعی/اخذ سند برای بیش از۹۶درصد اراضی استان یزد

‌می‌متالز - مدیرکل منابع طبیعی استان یزد گفت: از مجموع درامد۴هزارو۲۰۰میلیاردی معادن استان، کمتر از یک درصد به منابع طبیعی استان یزد اختصاص یافته است.

به گزارش می‌متالز، محمد رضا آخوندی مدیرکل منابع طبیعی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته منابع طبیعی در سخنانی تصریح کرد:در سال جاری برای بیش از۹۶درصد از اراضی استان یزد در راستای اجرای طرح کاداسترسند تک برگ صادر شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه اجرای این طرح مالکیت بیش از۷میلیون هکتار از اراضی استان کاملا مشخص شده ابراز داشت: سند دار شدن اراضی استان وضعیت مالکیت دولت بر اراضی ملی را به صورت دقیق مشخص و مشکلاتی که در گذشته وجود داشته برطرف خواهد کرد و در ضمن اینکه در زمینه حفاظت ومراقبت از این اراضی نیزمی توان با دقت و به صورت مشخص ترانجام وظیفه کرد.

آخوندی همچنین با اشاره به اجرای پویش نهالکاری ایران سرسبز، ایران قوی اظهار داشت: این طرح در استان یزد از ۹دی شروع و تاپایان هفته منابع طبیعی با شعار هر ایرانی یک نهال، هر شهید هزار اصله درخت با مشارکت صنایع و معادن استان اجرا و ۱۸۰هزار اصله درخت زیتون تهیه و درشهرستان‌های استان توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد:۱۷هزار اصله نهال این طرح در شهر یزد و حدود۱۲۰هزار اصله دیگر که عمدتا جنگلی می‌باشند در شهرستان‌های دیگر استان توزیع خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان از جمله اقدام شاخص سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را اجرای طرح سه در ۱۴ در ۱۴۰۰ عنوان کرد و تصریح کرد: براساس این طرح برای هر بخش تعهداتی در استان‌ها منظور شده که تاکنون قریب به ۹۵ درصد آن‌ها در استان انجام شده و مابقی نیز تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

وی در مورد اعتبارات این دستگاه در استان و میان تخصیص هر یک اظهار کرد: اعتبارات ملی استان ۸۲ میلیارد تومان مصوب شده که ۲۰ درصد یعنی ۱۹ میلیارد تومان آن تاکنون تخصیص یافته و در بخش اعتبارات استانی نیز حدود ۸ میلیارد بوده که حدود۴میلیارد آن تخصیص یافته است.

آخوندی ادامه داد: اعتبارات محرومیت استان برای بخش آبخیزداری ۴۰ میلیارد تومان با تخصیص ۱۴ میلیارد تومان و اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مقدار ۸۰ میلیارد تومان برای بخش‌های آبخیزداری بوده که در سال ۱۴۰۰حدود۲۵میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با اشاره به اینکه سهم ۱۲الی۱۵درصدی سود معادن استان متاسفانه از سوی خزانه دولت به استان واریز نشده تصریح کرد: در شرایطی که درامد معادن استان حدود۴هزار و۲۰۰میلیارد تومان بوده و می‌بایست براساس اختصاص سهم۱۲الی۱۵درصد به منابع طبیعی حدود ۶۰۰میلیارد تومان به منابع طبیعی استان واریز می‌شد، اما علیرغم اینکه معادن این سهم را پرداخت کرده اند، اما از سوی خزانه به استان اختصاص داده نشده است و مبلغی که به استان اختصاص یافته کمتر از یک درصد است.

آخوندی مدیر کل منابع طبیعی استان یزد در پایان در مورد معدن همیجان نیز گفت: مجوز‌های مربوط به این معدن در دهه ۹۰ صادر شده و صدور مجوز منوط به اجرای شرط و شروطی بوده که باید معدن رعایت کند و در زمینه آب و زمین‌های مردم، منابع طبیعی مسوولیتی ندارد و نهاد‌های دیگر باید مجوز یاعدم مجوز را صادر کنند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده