تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۵۱۱۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اتاق بازرگانی بندرعباس آماده همکاری برای تحقق برنامه‌ها و اهداف اکو است

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: این اتاق آماده هرگونه همکاری برای تحقق برنامه‌ها و اهداف اکو با توجه به ظرفیت‌های متعدد هرمزگان را دارد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا صفا ایسینی روز پنجشنبه در همایش بررسی فرصت‌های همکاری استان هرمزگان با کشور‌های عضو اکو به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس افزود: سازمان اکو امروزه از نظر ظرفیت و بالقوه بودن، با در برگیری جمعیتی حدود ۵۰۰ میلیون تَن جمعیت و مجموع مساحتی برابر با هشت میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر، از جمله سازمان‌های مهم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: می‌توان با فعال‌سازی ظرفیت‌ها که به نحوی در اهداف و اساسانه اولیه این سازمان نیز گنجانده شود سبب ساز اتفاقات شگرف و اساسی در کشور‌های عضو شد و حتی بر کشور‌های همجوار محیط اکو و سایر نقاط جهان نیز تاثیرات لازم را گذاشت.

وی اضافه کرد: مجموعه اکو، اگر در یک مرز قرار گرفته بود، به مثابه کشوری بود که همزمان از ظرفیت‌های بالای سرزمینی شامل آب و خاک غنی و مستعد و دریا‌ها و اقیانوس‌ها و معادن و منابع زیرزمینی برخوردار بود و به نوعی در گذرگاه تبادلات بین الملی نیز قرار داشت.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: حال که به واسطه وجود اکو این همگرایی و این مرز مشترک به وجود آمده است، می‌توان با تمرکز بیشتر، مسیر‌های جدیدی در همکاری‌ها برای بهبود وضعیت داخلی کشور‌های عضو و افزایش توان اقتصادی و درامد‌ها ساخت.

صفا ایسینی گفت: در میان محیط جغرافیایی اکو، شهر‌ها و مناطق ساحلی از جمله بندرعباس و دیگر بنادر جنوبی و شرقی ایران از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اهمیت این شهر‌های ساحلی از آنجا مهمتر می‌شود که کشور‌های شمال شرقی ایران که برخی از آن‌ها عضو اکو هم هستند به اب‌های آباد دسترسی ندارند.

وی ادامه داد: ما امروز در بندرعباس مرکز استان هرمزگان میزبان شما هستیم، با سابقه‌ای تاریخی در تجارت بین‌المللی و تبادلات جاده‌ای و دریایی داخلی و خارجی، نگاه خود را به سمت توسعه همه‌جانبه ترانزیتی و تجاری سوق داده‌ایم تا بتوانیم علاوه بر خدمت به توسعه درون استانی و ملی، کشور‌های مرتبط را نیز دچار تاثیرات مطلوب کنیم.

وی اشاره کرد: اتاق بازرگانی بندرعباس که یکی از پرسابقه‌ترین تشکیلات تجاری بازرگانی جنوب ایران به شمار می‌رود، و از دیرباز امور مربوط به تجارت و بازرگانی بخش خصوصی را به عهده داشته و به عنوان پارلمان بخش خصوصی در ارتباط با دولت و رسمیت بخشیدن به تجارت و بازرگانی از اتاق‌های موفق به شمار می‌رود.

وی ابراز کرد: این اتاق علاوه بر ارتباط تنگاتنگ با کشور‌های جنوبی خلیج فارس هر ساله میزبان هیات‌های اقتصادی و بازرگانی متعددی از کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های مشترک المنافع است، این ارتباطات تنگاتنگ علاوه بر کسب تجربیات ارزنده سبب تعریف مسیر‌های جدید و بازارگشایی دو طرفه برای کالا‌ها و تبادلات تجاری بازرگانی شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان هرمزگان (ایرنا)

عناوین برگزیده