تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۶:۱۹
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۵۱۱۴۳

ایران و روسیه همکاری در طرح‌های ریلی و راه آهن را بررسی کردند

‌می‌متالز - کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با سرگئی پاولوف معاون اول مدیرعامل راه آهن روسیه دیدار و دو طرف آخرین وضعیت همکاری‌ها در پروژه‌های ریلی از جمله کریدور شمال -جنوب و برقی کردن راه آهن گرمسار ـ اینچه برون را بررسی کردند.

به گزارش می‌متالز، جلالی روز پنجشنبه در این دیدار یادآورشد که در سفر اخیر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به مسکو و دیدار وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، طرفین ضمن بررسی این بخش از همکاری‌ها بر اهمیت کریدور شمال ـ جنوب تاکید کردند.

سفیر ایران به اظهارات رئیس جمهور ایران اشاره کرد و ادامه داد که این موضوع در دولت جدید ایران با جدیت در دست پیگیری است و بدون شک با اتمام برخی پروژه‌های ریلی در داخل ایران، زمینه حمل ونقل ترکیبی بین دو کشور فراهم خواهد شد.

پاولوف همچنین افزود: خوشبختانه روابط دو کشور در حال توسعه می‌باشد و بر اساس دستورات مقامات عالی کشور در حال بررسی راهکار‌هایی به منظور توسعه همکاری‌ها در این بخش می‌باشیم. وی در ادامه بر تشکیل یک اپراتور واحد بمنظور پیگیری موضوعات مورد علاقه طرفین در این بخش تاکید کرد.

کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب»، شمال اروپا به شرق آسیا از طریق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه متصل می‌شود و هدف اولیه‌ای که برای این طرح نوشته شد، ترانزیت سالانه پنج میلیون تن کالا از این مسیر است.

سال ۱۳۹۸ برای تکمیل کریدور شمال-جنوب، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین روسای جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان امضا شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیشتر در دیدار با پاولوف گفته بود که ارتباطات راه آهن ایران و روسیه بسیاری قوی است و دو طرف مرتبا با هم گفتگو دارند و بر همین اساس دو طرف تلاش دارند مسیر ترانزیتی شمال جنوب را که برای دو کشور اهمیت زیادی دارد هر چه سریعتر راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: تلاش‌ها برای راه اندازی کامل ریلی این مسیر در حال انجام است و به نظر می‌آید تنها خلا آن مسیر رشت به آستارا است که باید تکمیل شود.

جلالی تصریح کرد: ما امیدوار هستیم که با همکاری سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان این کار انجام شود و بر همین اساس از طرف جمهوری آذربایجان خواسته ایم که در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی افزود:، اما با ابتکاری که در حال اجراست قرار است تا قبل از تکمیل شدن مسیر راه اهن رشت - آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر، این مسیر را به شکل ترکیبی راه اندازی کنیم.

جلالی تصریح کرد: بر همین اساس تصمیم گرفته شد در مسیر رشت - آستارا تا زمانی راه اندازی حمل کالا به صورت جاده‌ای انجام شود و و دوباره از آستارا به شکل ریلی این کالا‌ها بتواند تا مقصد نهایی حمل شوند.

سفیر ایران در مسکو یادآورشد: براساس توافق انجام شده در سال‌های گذشته، جمهوری آذربایجان متعهد به فاینانس قطعه رشت-آستارا شده بود، اما تاکنون این موضوع عملی نشده است.

جلالی افزود: براساس توافق انجام شده با روسیه قرار است تا زمان تکمیل قطعه رشت-آستارا، ترانزیت و حمل و نقل کالا به صورت ترکیبی، از جمله استفاده از خطوط آهن موحود، مسیر جاده‌ای و حمل و نقل دریایی انجام شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راه اندازی ترکیبی مسیر شمال جنوب گام خیلی مهمی است، تصریح کرد: هماهنگی‌ها در این خصوص در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده