تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۵۲۴۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر بازاریابی و ارتباط با مشتری شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد عنوان کرد:

گسترش سبد محصولات با هدف ایجاد ارزش افزوده بیشتر

‌می‌متالز - مدیر بازاریابی و ارتباط با مشتری شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد گفت: به دلیل اینکه صنعت فولاد کشور از تولید محصولات ساختمانی اشباع شده، شرکت فولاد یزد در جهت گسترش سبد محصولات خود، به دنبال تولید فولاد‌های دارای ارزش افزوده بالاتر رفته است.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا ریحانی اظهار داشت: شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد در سال ۱۳۵۹ با هدف تولید مقاطع طویل فولادی در نزدیکی شهر یزد تاسیس شد و در سال ۱۳۷۴ پس از رفع موانع قانونی حضور بخش غیر دولتی در این عرصه، با احداث یک واحد نورد میلگرد، جزو اولین شرکت‌هایی بود که در این حوزه فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: امروزه پس از گذشت بیش از ربع قرن حضور در بازار فولاد‌های صنعتی و ساختمانی، توانستیم چرخه تولید فولاد را به شکل کامل در مجموعه داشته باشیم؛ یعنی هم در حوزه محصولات معدنی (سنگ‎آهن، کنسانتره، گندله) و هم در حوزه فولادی و نوردی همچون شمش فولادی، میلگرد، مفتول، تیرآهن و سایر مقاطع نوردی فعالیت داریم. بیش از ۱۲ نوع محصول را در سبد محصولات خود به مصرف‌کنندگان نهایی عرضه می‌کنیم که تا به امروز در بخش خصوصی کشور بی‌سابقه بوده است.

مدیر بازاریابی و ارتباط با مشتری شرکت نورد فولاد یزد تصریح کرد: این مجموعه در هشت استان کشور، داری معادن سنگ‌آهنی همچون سیریز، سورک، کوه دم و معدن سمنان و همچنین دارای کارخانه کنسانتره سورک، سیریز ۱ و سیریز ۲ است.

ریحانی بیان کرد: هم‌اکنون ظرفیت سالانه تولید شمش فولادی و مقاطع نوردی در این شرکت به ترتیب، ۵۰۰ هزار تن و یک میلیون تن است.

قطع برق و گاز باعث عقب ماندگی فولادی‌ها شد

مدیر بازاریابی و ارتباط با مشتری شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد مطرح کرد: متاسفانه مشکلات و چالش‌های متعددی بر سر راه تولیدکنندگان فولاد ازجمله مجموعه ما ایجاد شده است که یکی از آن‌ها، بحران قطعی برق بود و حدود ۸۲ روز تولید مجموعه ما را متوقف کرد. این معضل، به اجبار مجموعه‌های فولادی را به تعطیلات تابستانی فرستاد. همچنین با فاصله یک تا دو ماه، تعطیلات زمستانی نیز شروع شد، زیرا مساله کمبود گاز در کشور مطرح شد و به دنبال آن، مصرف گاز در صنعت فولاد سهمیه‌بندی و دچار قطعی شد. متاسفانه در سال ۱۴۰۰، میزان تولید با ظرفیت اسمی اختلاف زیادی داشت و برای جلوگیری از این بحران در سال جدید باید چاره‌اندیشی شود.

احداث واحد احیا مستقیم

ریحانی با تاکید بر تکمیل زنجیره در شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد، عنوان کرد: این شرکت به جز آهن اسفنجی تمام خوراک خود را تامین می‌کند و البته اقداماتی هم برای احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در دست اجرا دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه فولاد یزد دارای سه خط نورد است، گفت: بخشی شمش مصرفی خود را از تولیدکنندگان معتبر این محصول از طریق بازار آزاد و همچنین بورس کالای ایران تامین می‌کنیم.

ایجاد ثبات در بازار زمان‌بر است

مدیر بازاریابی و ارتباط با مشتری شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد با ذکر اینکه قوانین برای چگونگی فرایند تامین مواد اولیه و قیمت‌گذاری آن به طور دائمی در حال تغییر است، اذعان کرد: اقداماتی برای تغییر این قوانین در حال شکل‌گیری است و به طور طبیعی تا این تغییرات به ثبات نسبی برسد و نظر اکثر تولیدکنندگان را جلب کند، زمان نه چندان کوتاهی صرف خواهد شد. به طور کلی، چالش‌هایی در مسیر تامین مواد اولیه فولادی وجود دارد که انتظار داریم هر چه سریع‌تر این مشکلات برطرف شود. در واقع شرایط باید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده دیگر نگران تامین مواد اولیه نباشد و تمام تمرکز و انرژی خود را به جای مسائل چالشی بر تولید محصولات با کیفیت و اهداف خود معطوف کند. ضمن اینکه خواهان آن هستیم معضلات موجود در زمینه صادرات محصولات فولادی نیز تا حدودی مرتفع شود.

توانایی پوشش‌دهی ۲۲ صنعت را داریم

ریحانی توضیحاتی درباره مشتریان عمده این شرکت ارائه داد و گفت: از آن جایی که این مجموعه هم در حوزه معدنی و هم در حوزه فولادی فعالیت می‌کند، شرکت‌هایی که در بخش معدن نظیر واحد‌های فرآوری فعالیت دارند و همچنین واحد‌های صنعتی و ساختمان‌سازی جزو مشتریان ما هستند. به عبارت دیگر، طیف مشتریان این شرکت به دلیل گستردگی سبد محصولات، وسیع است.

وی تاکید کرد: گفتنی است که در سال ۱۴۰۰، نورد فولاد یزد فعالیت قابل توجهی در جهت افزایش سبد محصولات خود داشت و در حال حاضر توانایی پوشش‌دهی ۲۲ صنعت در بخش محصولات صنعتی مانند فنرسازی‌ها، الکترود جوشکاری را دارد. صنعت فورج ازجمله صنایعی است که محصولات ما در آن کاربرد دارد.

تمرکز فولاد یزد بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا است

مدیر بازاریابی و ارتباط با مشتری شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد با اشاره به اینکه هدف این شرکت، تولید محصول اقتصادی است، اظهار کرد: خوشبختانه از زمانی که نورد فولاد یزد کار خود آغاز کرد، توانست محصولاتی با کیفیت و اقتصادی برای مصرف‌کننده نهایی تولید کند. علاوه‌براین، این مجموعه جزو اولین شرکت‌هایی است که قادر به تولید محصول ساختمانی A۴ خاص بود که روانه بازار ایران شد و توانست این محصول اقتصادی را به سایر کشور‌ها نیز صادر کند.

وی با بیان اینکه شرکت نورد فولاد یزد در حال حاضر در بخش صنعتی نیز در حال تولید محصولات با کیفیت است، بیان کرد: تمام اهداف مجموعه بر تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر معطوف شده است تا سودآوری قابل توجهی برای این شرکت و ارزآوری مطلوبی برای کشور به همراه داشته باشد. از این رو، تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا محصولاتی با کیفیت‌تر و دارای ارزش‌افزوده بالاتر تولید کنیم.

صادرات به ۲۰ کشور

ریحانی به توضیحاتی در خصوص فروش صادراتی این شرکت پرداخت و خاطرنشان کرد: محصولات نهایی شرکت نورد فولاد یزد به بیش از ۲۰ کشور دنیا ازجمله کشور‌های حوزه خلیج فارس، جنوب شرقی آسیا، آفریقا و به تازگی به کشور روسیه نیز صادر می‌شود. از آن طرف نیز با توجه به شرایط تحریمی کشور، امکان صادرات محصول به تمامی کشور‌ها امکان‌پذیر نیست. علاوه‌براین به دلیل اینکه هزینه ارسال محصول به بعضی کشور‌ها زیاد است، بنابراین صادرات به این کشور‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.

ضرورت تغییر در هدف‌گذاری چشم‌انداز ۱۴۰۴

مدیر بازاریابی و ارتباط با مشتری شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد، گریزی به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ زد و عنوان کرد: در یک بازه ۲۰ ساله از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۴۰۴، رسیدن به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد مدنظر قرار گرفته است. با توجه به مشکلات موجود در این مسیر اعم از کمبود برق و گاز، برخی از معضلات در کوتاه‌مدت رفع شده و بسیاری دیگر از آن‌ها از حیطه اختیار تولیدکنندگان خارج است و تولیدکننده به تنهایی قادر به حل این مشکلات نیست. البته تولیدکنندگان به نحوی می‌توانند مشکل کمبود برق را نیز با گذشت زمان و با اجماع و هم‌فکری با یکدیگر برطرف کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر که با مشکل کمبود گاز در کشور مواجه هستیم، به یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون از سوی دولت نیاز داریم که با چاره‌اندیشی مناسب بتواند تا حدودی مشکلات به وجود آمده برای واحد‌های فولادی را مرتفع سازد. ممکن است ضرورت یابد هدف‌گذاری برای ۱۴۰۴ تغییر پیدا کند. در واقع به جای اینکه به سمت میزان تولید بیشتر سوق پیدا کنیم، باید این هدف‌گذاری به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر هدایت شود.

حذف قوانین دست و پا گیر

ریحانی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت فولاد همیشه با معضل مواجه بوده است و در هر مقطعی شکل مشکلات تغییر پیدا می‌کند. آموخته‌ایم تا جایی که امکان دارد در هر بازه زمانی چالش‌ها را برطرف سازیم. لازم به ذکر است که بخشی از مشکلات صنعت فولاد به تامین انرژی و بخشی دیگر نیز به قوانین مربوط به صادرات و عرضه داخلی محصولات بازمی‌گردد که به طور دائمی در حال تغییر هستند. از زمانی که دولت جدید عهده‌دار امور شد، بعضی از قوانین دست و پا گیر در حال تغییر است و کارشناسی‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود. امیدوار هستیم با گذشت زمان مشکلات صنعت فولاد برطرف شود و شاهد پیشرفت روزافزون این صنعت در بازار‌های جهانی باشیم.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده