تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۰۲
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۵۵۰۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مسکو:

اعتبار دلار و یورو از بین رفته است

‌می‌متالز - سخنگوی کرملین اعلام کرد رویه استفاده از ارز ملی این کشور در تسویه حساب‌های فرامرزی آغاز شده و هیچ مانعی در برابر آن وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت: حیثیت دلار آمریکا و یورو به دلیل تحریم‌های ضد روسیه «به شدت متزلزل» شده است و این امر کشور‌های بیشتری را به سمت استفاده از ارز‌های ملی در تسویه حساب با شرکای خارجی سوق می‌دهد.

به گفته این مقام روسی، روند استفاده از ارز ملی روسیه اکنون در مراحل اولیه قرار دارد، اما دیگر امکان توقف آن وجود ندارد. پسکوف با اشاره به سیستم مالی آمریکا گفت: کل سیستم «برتون وودز» که به آمریکا اجازه داد برای چندین دهه در راس هرم اقتصادی جهان قرار گیرد، اکنون در حال فروپاشی است. سیستم برتون وودز یک رژیم تبادل ارز بین‌المللی جمعی ایجاد کرد که مستلزم پیوند ارز با دلار آمریکا بود که به قیمت طلا نیز وابسته بود. این امر در واقع دلار آمریکا را به ارز ذخیره اصلی جهان تبدیل کرد. اما این سیستم به طور کامل از بین خواهد رفت، زیرا کشور‌ها معاملات تجاری خود را با ارز‌های ملی انجام خواهند داد و این رویه گسترش می‌یابد.

ماه گذشته تعدادی از کشور‌های غربی، از جمله آمریکا و اکثر کشور‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌هایی را علیه روسیه در تلافی عملیات نظامی این کشور در اوکراین، اعمال کردند.

به عنوان بخشی از بسته‌های تحریمی، بسیاری از دارایی‌های خارجی روسیه مسدود شد. ارتباط مسکو با سیستم پیام رسانی بین بانکی (سوئیفت) نیز محدود شد که توانایی روسیه را برای تسویه حساب با شرکای خارجی از طریق یورو و دلار به خطر انداخت.

در پاسخ به این اقدامات، مسکو هفته گذشته اعلام کرد مکانیسم‌های پرداخت برای صادرات را برای کشور‌های «غیر دوست» تغییر می‌دهد. خریداران گاز روسیه اکنون باید حساب‌های روبلی در بانک‌های روسیه ایجاد کنند تا پرداخت‌ها به واحد پول روسیه انجام شود.

روسیه همچنین با تعدادی از شرکای خارجی خود، از جمله هند و ترکیه، در حال مذاکره بوده و پیشنهاد داده است مکانیسم‌های پرداخت را به ارز‌های ملی مربوطه خود راه‌اندازی و از دلار و یورو دوری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده