تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۵۵۸۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست اداره کل صمت گلستان خبر داد؛

صادرات ۵۳.۶ میلیون دلاری گلستان به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان از صادرات ۵۳.۶ میلیون دلاری استان گلستان به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا در سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، درویش علی حسن زاده در نخستین جلسه کمیته پایش تجارت خارجی استان گلستان در سال جاری اظهارکرد: میزان صادرات استان در سال گذشته ۱۸۶ میلیون دلار بود که به ۳۳ کشور هدف صادراتی انجام شد.

وی افزود: ۵۳.۶ میلیون دلار از کل صادرات استان به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا انجام شده که رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است.

به گفته حسن زاده، صادرات به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا از نظر وزنی نیز با رشدی ۶۷ درصدی به ۶۲۰۰۰ تن رسیده و این نشاندهنده اهمیت بالای این کشور‌ها برای توسعه روابط تجاری استان گلستان است و امیدواریم در سالجاری ایران به عضویت دائمی این اتحادیه درآید.

حسن زاده همچنین گفت: قزاقستان، عراق، ترکمنستان، افغانستان و بلغارستان مهم‌ترین بازار‌های هدف صادراتی استان در سال ۱۴۰۰ بوده اند که قزاقستان برای اولین بار در رتبه اول کشور‌های هدف صادراتی استان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: جای بسی خرسندی است که کشور اروپایی بلغارستان در جمع پنج مقصد عمده صادراتی استان قرار گرفته است و این نشان می‌دهد که اگر واحد‌های تولیدی ما محصولات باکیفیت تری تولید کنند می‌توانند به جمع صادرکنندگان استان بپیوندند و کشور‌های هدف استان نیز توسعه یابد که برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این که بخشی از کالا‌هایی که از محل گمرکات استان صادر می‌شود محصولات تولیدی استان نیستند و عمده صادرات ما به قزاقستان نیز شامل میوه و تره بار است، گفت: حضور تجار و بازرگانان استان در نمایشگاه‌های کشور‌های هدف صادراتی و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری می‌تواند به توسعه روابط تجاری و افزایش میزان صادرات استان کمک کند.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده