تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۵۷۴۱۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
معاون سازمان صمت خراسان شمالی:

معادن مرمریت گرمه خراسان شمالی بدلیل نبود بهره وری تعطیل شد

‌می‌متالز - معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: تاکنون ۱۰معدن مرمریت شهرستان گرمه بدلیل نبود بهره وری مناسب و فرآوری مناسب تعطیل شده اند و لازم است تا سرمایه گذار برای فرآوری از این محصول جذب شود.

به گزارش می‌متالز، علی اصغر رضا زاده نبود واحد‌های فرآوری را مهمترین عامل این مشکل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مواد خام سنگ مرمریت از معادن این شهرستان برای فرآوری به استان‌های خراسان رضوی و اصفهان ارسال می‌شود که برای بهره بردار به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: طی ۲سال گذشته برای یکی دیگر از معادن مرمریت استان پروانه اکتشاف صادر شد که با وجود سرمایه گذار چینی این معدن بدلیل شیوع ویروس کرونا و امتناع از سرمایه گذاری تعطیل شد.

رضازاده با بیان اینکه معادن خراسان شمالی ماشین آلات مورد نیاز را برای استخراج در اختیار ندارند، گفت: معادن استان برای تهیه ماشین آلات نیاز به تسهیلات دارند، ولی بانک‌ها در این زمینه کوتاهی می‌کنند و پروانه بهره برداری معادن را به عنوان وثیقه نمی‌پذیرند و دست معدن کاران از تسهیلات بانکی کوتاه است.

 بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۶۸ ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی نیز یافت می‌شود؛ استانی که با توجه به گستره و جمعیت کمتر آن در مقایسه با سایر استان‌های کشور باید از نظر درصد بهره‌مندی از مواد معدنی در جایگاه بالایی قرار داشته باشد.

براساس آمار‌های رسمی سالانه فقط پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی از معادن خراسان شمالی استخراج می‌شود و از ۲۵۰ معدن ثبت شده، کمتر از نیمی از آن‌ها فعال و مابقی غیرفعال است.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد؛ خراسان شمالی دارای ظرفیت عظیم معدنی بوده که در صورت استفاده صحیح از آن می‌توان اقتصاد استان را با پیشرفت چشمگیری مواجه کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده