تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۴
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۶۰۷۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آلوده نبودن منابع آبی ناشی از فعالیت معادن کردستان برای مردم شفاف‌سازی شود

‌می‌متالز - استاندار کردستان گفت: طبق اعلام اداره کل محیط زیست، آلودگی منابع آبی مناطق شرقی استان ناشی از فعالیت معادنی مانند ساریگونی نیست، اما این موضوع باید برای مردم شفاف‌سازی شود.

به گزارش می‌متالز، اسماعیل زارعی‌کوشا روز سه‌شنبه در دوازدهمین جلسه شورای معادن استان کردستان در سنندج اظهار داشت: با وجود اینکه اداره کل محیط زیست بار‌ها بر عدم تاثیر فعالیت معدن ساریگونی قروه در آلودگی آب روستا‌های اطراف تاکید داشته، اما باز هم خواسته‌ایم که این مسئله بیشتر بررسی گردد تا نگرانی مردم و ذهنیت بد آنان برطرف شود.

وی با بیان اینکه از سنقر تا قروه و دیواندره و سقز که ذخایر طلا وجود دارد، به طور طبیعی میزان آرسنیک بالا است، افزود: بر این اساس، آلایندگی خاک و آب مناطق شرقی استان مربوط به فعالیت معادن نیست البته بررسی این آلایندگی‌ها ضروری است.

استاندار کردستان خواستار نصب دستگاه‌های حذف آرسنیک در معادن با کمک شرکت آبفا شد و ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم با انجام کار مطالعاتی، به جای کشت انگور یا گندم در مناطق آلوده به آرسنیک، کشت جایگزین صورت گیرد که هم نفع اقتصادی داشته باشد هم نگرانی مردم در این رابطه رفع شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان هم پیشنهاد داد برای بررسی دقیق منشا آلودگی خاک و آب روستا‌ها و مناطق شرقی استان و حاشیه معادن، طرح مطالعاتی جامع توسط دانشگاه علوم پزشکی از محل اعتبارات حوادث انجام شود.

ارسلان ازهاری در ادامه بر لزوم تجهیز منابع مالی استان برای تحقق رشد هشت درصدی استان تاکید کرد و ادامه داد: فقط ۶ دهم درصد منابع بانکی کشور در استان کردستان است که با این منبع، امکان تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی نیست.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کردستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده