تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۴۸۵
کد خبر: ۲۶۰۹۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تجلی به دنبال رفع نیاز کشور به زغال سنگ

‌می‌متالز - در ادامه نشست تخصصی نحوه ارزش‌گذاری شرکت‌های پروژه محور ایران به میزبانی شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» پرسش و پاسخ با نگاهی به پروژه زغال سنگ تجلی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، «مرتضی علی اکبری» مدیرعامل شرکت «تجلی» در این نشست در پاسخ به اینکه چرا شرکت تجلی حوزه فولاد را با رویکرد زغال سنگ پیش می‌برد، اظهار کرد: ایران در بخش زغال سنگ با کمبود مواجه است و سال هاست آن را وارد می‌کند. متاسفانه از زغال سنگ مرغوبی برخوردار نیستیم و این در حالی است که مصرف داخلی هم زیاد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کک سازی توسعه معادن و فلزات مقدار زیادی از محصول خود را به پاکستان صادر می‌کند، اما همچنان نیاز داخلی بالا است. ما در تلاش هستیم تا به سرعت به سمت معدن مکانیزه زغال سنگ پیش برویم.

دکتر غریبی نیز در ادامه جلسه پرسش و پاسخ گفت: واحد‌های کک سازی بسیاری در کشور احداث شده است که یکی از آن‌ها متعلق به شرکت «ومعادن» است با ۴۵۰ هزار تن در طبس، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در زرند و ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در ذوب آهن که به طور کلی حدود ۵.۵ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ نیاز دارد در حالی که تولید فعلی ۱ میلیون ۷۰۰ هزار تن است و مابقی آن از خارج از کشور وارد می‌شود.

وی گفت: با توجه به جنگ میان روسیه و اکراین، مقدار زغال سنگ کم و قیمت آن افزایش پیدا کرده است.

غریبی ادامه داد: ما در فروآلیاژ‌ها و فروسیلیس‌ها نیز نیازمند کک هستیم. ما ذخایر پیش بینی شده مناسبی از زغال سنگ در کشور داریم، اما تنها ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کنسانتره تولید می‌شود. از سوی دیگر زغال سنگ وارداتی تا به کشور برسد حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار خواهد بود. به همین دلیل سرمایه گذاری در زغال سنگ موضوع استراتژیک است، زیرا هم مصرف داخلی دارد و هم کشور‌های دیگر به آن نیاز دارند.

وی افزود: معدن زغال سنگ در پروده طبس نیز کیفیت خوب و ذخایر بالایی دارد. در واقع ۱۲ میلیون تن ذخیره قطعی و ۳۷ میلیون تن ذخیره احتمالی دارد. برنامه ریزی بر آن است که ۱۵۰ هزار تن برای استخراج سالانه این معدن پتانسیل یابی شده است. بسیاری از کک سازی‌ها برای تولید در حد ظرفیت نیازمند زغال سنگ هستند که این پروژه را حائز اهمیت می‌کند.

تجلی به دنبال رفع نیاز کشور به زغال سنگ

عناوین برگزیده