تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۶۱۶۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار ناامن ارز دیجیتال در ترکیه

‌می‌متالز - گزارش‌ها در ترکیه حاکی از آن است که یک شرکت صرافی رمز ارز دیگر از دسترس سرمایه گذاران خارج شده است.

به گزارش می‌متالز، پس از جهش تورم در ترکیه و کاهش ارزش پول ملی در این کشور، شهروندان برای حفظ ارزش دارایی خود به رمز ارز‌ها روی اورده اند، اما نبود قوانین نظارتی باعث شده مردم شاهد کلاهبرداری و از دست دادن همه دارایی‌های خود باشند.

گزارش‌ها در ترکیه حاکی از آن است که یک شرکت صرافی رمز ارز دیگر از دسترس سرمایه گذاران خارج شده است. نام این شرکت، بیتکس نوا (BITXNOVA) است که گفته می‌شود بیش از پانزده هزار مشتری آن دیگر نمی‌توانند به سرمایه شان که بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار است دسترسی پیدا کنند.

پیش از این، دو صرافی تودکس و وبیتکوین نیز به صورت ناگهانی تمامی خدمات رمزارزی خود را متوقف کرده و دسترسی کاربران به حساب‌های کاربری را هم مسدود کرده بودند.

بعد مشخص شد که صاحبان این دو پلتفرم میلیارد‌ها دلار دارایی مشتریان خود را به سرقت برده و از کشور گریخته اند. یک سال پیش هم، کلاهبردار حرفه‌ای ۲۶ ساله به نام فاروق فاتح اوزر، موسس شرکت تودکس، با اختلاس ۲ میلیارد دلار سرمایه ۳۰۰ هزار شهروند ترکیه از این کشور گریخته بود

گفتنی است؛ دادستان ترکیه اخیرآ برای کلاهبرداران شرکت رمز ارز تودکس بیش از چهل هزار سال حبس درخواست کرده است.
پس از جهش تورم در ترکیه و کاهش ارزش لیر ترک، شهروندان این کشور به رمزارز‌ها روی آورده‌اند تا سرمایه‌های خود را در برابر نوسانات اقتصادی حفظ کنند، اما نبود چارچوب نظارتی منسجم باعث شده تا مردم شاهد کلاهبرداری و از دست دادن دارایی‌های خود باشند و حتی تعدادی از مالباختگان بدلیل شدت فشار روحی خودکشی کرده اند. براساس داده‌های اقتصادی، بیش از یک تریلیون دلار در یک ماه گذشته در بازار جهانی رمز ارز آب شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده