تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۲۶۱۸۶۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد
استاندار خراسان جنوبی:

افزایش تولید کارخانه کک‌سازی طبس واردات را کاهش می‌دهد

‌می‌متالز - استاندار خراسان جنوبی در بازدید از کارخانه کک‌سازی طبس، بر افزایش تولید کارخانه از طریق تامین مواد اولیه و راه‌اندازی سایر بخش‌های مجموعه تاکید کرد و گفت: این افزایش تولید باعث جلوگیری از واردات می‌شود.

به گزارش می‌متالز، جواد قناعت که از روز چهارشنبه برای مدیریت حادثه قطار مشهد - یزد در طبس به سر می‌برد امروز با هدف اطلاع از روند فعالیت و میزان تولیدات معادن از کارخانه‌های کک‌سازی و شرکت زغال‌سنگ پروده طبس بازدید کرد.

وی در این بازدید که نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت، برای موضوعات راه دسترسی به معادن و تامین تسهیلات سرمایه در گردش قول مساعد داد.

مجتمع کک طبس پس از کک‌سازی ذوب آهن اصفهان و فولاد زرند ایرانیان، عنوان سومین مجتمع صنعتی تولید کک کشور را از آن خود کرده و این واحد فرآوری که با زیربنای ۱۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۳۰۰ هزار مترمربع ایجاد شده، زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر را فراهم آورده است.

گفتگو با کارگران و عوامل اجرایی این واحد فرآوری معدنی از دیگر برنامه‌های بازدید استاندار بود.

مدیر مجتمع کک طبس در این بازدید گفت: ظرفیت کارخانه ۴۵۰ هزار تن تولید کک متالژیک در سال است که به دلیل کمبود مواد اولیه در سال اکنون ۱۰۰ هزار تن تولید می‌شود.

مهدی شکاری با بیان اینکه برای رسیدن به ظرفیت تولید کارخانه نیاز به ۶۰۰ هزار تن زغال است افزود: دوره پخت کک ۷۲ ساعت است و می‌توانیم نیاز بازار داخل و حتی خارج که اکنون نیاز پاکستان و ترکیه است را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: نقدینگی و تامین مواد اولیه در سال‌های گذشته سبب شد ظرفیت تولید کامل نشود و در حال حاضر ۲۲۰ نیروی کار در این کارخانه مشغول به کار هستند.

مدیر مجتمع کک طبس گفت: این محل قابلیت تولید برق تا ۳۶ مگاوات را دارد که به دلیل به ظرفیت نرسیدن کارخانه و سرمایه‌گذاری تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی یادآور شد: مواد اولیه مورد نیاز را می‌توان از طبس، کرمان، شمال و درصدی از خارج کشور برای بهبود کیفیت تهیه کرد.

در این بازدید مقرر شد مسائل و مشکلات کارخانه کک‌سازی طبس در نشستی با مدیران هلدینگ توسعه معادن و فلزات به عنوان سهامدار اصلی کارخانه پیگیری شود.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه برنامه‌های حضورش در طبس به بازدید شرکت زغال‌سنگ پروده طبس رفت و با کارکنان و مجموعه عوامل این واحد تولیدی دیدار و گفتگو کرد.

قناعت در این بازدید گفت: مسائل و مشکلات این واحد تولیدی در جلسات متناظر داخل استان و در مرکز پیگیری خواهد شد.

شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، بزرگترین واحد معدنی منطقه و بزرگترین تولیدکننده زغال‌سنگ کشور است که در توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی، فرهنگی و ورزشی شهرستان طبس و استان خراسان جنوبی نقش بسزا دارد.

ایجاد حدود ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت اشتغال پایدار از مهمترین نتایج فعالیت این واحد فرآوری معدنی در شهرستان طبس است.

حوزه زغالدار طبس با وسعتی معادل ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲.۷۵ میلیارد تن زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی، غنی‌ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود که حدود ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور را در خود جای داده است.

ناحیه پروده با وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغالسنگ کک شو یکی از چهار ناحیه حوضه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغالسنگ کک شو ایران محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده