تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۶۱۸۹۶
سرویس خبر : انرژی
مدیر توسعه بازار برق پاسخ می‌دهد:

دلیل بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های تولید برق چیست؟ / چرا قیمت برق فروخته شده به مصرف کنندگان پایین است؟

‌می‌متالز - مدیر توسعه بازار برق گفت: قیمت برق در قراداد‌های دو جانبه بین نیروگاه و مصرف کننده محرنامه است.

به گزارش می‌متالز، وزارت صمت در جدولی زمان‌بندی قطعی برق را به صنایع ابلاغ کرد. قیمت سیمان در بازار آزاد به بیش از ۱۱۰ هزار تومان برای هر پاکت رسیده است؛ صنایع فولادی نیز در نامه‌ای به وزارت صمت خواهان تغییر در سهمیه برق شدند. چرایی کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق، چگونگی تعیین تعرفه صنایع فولادی و معدنی‌ها از جمله موضوعاتی است که حمیدرضا باقری، مدیر توسعه بازار برق پاسخ می‌دهد:


مدل‌های معاملاتی برق در ایران چگونه است؟


معاملات برق به طور کلی در سه مدل انجام می‌شود. در مدل اول نیروگاه برق تولیدی را به عنوان فروشنده به دولت یا بازار برق مدیریت شبکه می‌فروشد و مصرف کنندگان نیز به عنوان خریدار، برق مورد نیاز خود را از شرکت‌های توزیع یا برق منطقه‌ای می‌خرند.
در مدل دوم معامله بین فروشنده و خریدار برق در بورس انرژی بر اساس قرار داد‌های استاندار شده انجام می‌شود بدون اینکه تولید کننده و مصرف کننده یکدیگر را بشناسند.

در مدل دوم معامله بین فروشنده و خریدار برق در بورس انرژی بر اساس قرار داد‌های استاندار شده انجام می‌شود بدون اینکه تولید کننده و مصرف کننده یکدیگر را بشناسند.


در مدل سوم که قراداد‌های دو جانبه است نیروگاه و مصرف کننده با هم مذاکره و قرارداد خرید برق با قیمت توافقی را بین خود منعقد می‌کنند، میزان برق خریداری شده در بازه زمانی مشخص بدون اظهار قیمت توافق، به بازار برق مدیریت شبکه اعلام می‌شود؛ قیمت بین آن‌ها محرنامه است.


کدام مدل معاملاتی در ایران بیشتر رواج دارد؟


مصارف و نیروگاه‌ها در معاملات برق بیشتر از مدل اول استفاده می‌کنند. نیروگاه‌ها به دنبال این هستند که برق خود را به دولت بفروشند و صنایع نیز به دنبال خرید برق از دولت هستند. با توجه به آنکه میزان عرضه برق نیروگاه‌ها در ماه‌های گرم سال کمتر از تقاضا است، شاهد کمبود برق هستیم.


چرا قیمت برق فروخته شده به مصرف کنندگان پایین است؟


تعرفه‌های قیمت خرید برق دست ما نیست و توسط مجلس و نهاد‌های قیمت‌گذار تعیین می‌شود و ما ملزم به اجرا و رعایت آن هستیم.


تعرفه‌های برق خریداری شده از مصرف‌کنندگان چگونه و بر چه اساسی تعیین می‌شود؟


جهت حمایت از مصرف‌کنندگان تعرفه‌های برق با ملاحظات مختلف برای انواع مشترکین تعیین می‌شود و رعایت آن‌ها توسط شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای لازم است.

دلیل بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های تولید برق چیست؟


مبالغ دریافتی از مشترکین تکافوی مبالغی که نیروگاه‌ها در محیط رقابتی، برق را به بازار برق می‌فروشند نمی‌کند؛ به عبارتی دخل با خرج برابر نیست و یک ناترازی در اینجا داریم که خود باعث عدم امکان تادیه طلب نیروگاه‌ها می‌شود.
ولی چنانچه نیروگاه‌ها برق خود را در بورس به فروش برسانند، مبالغ حداکثر بعد از ۷۲ ساعت بعد از زمان معامله به آن‌ها پرداخت می‌شود و تامین برق خریداری شده در بورس در اولویت تحویل قرار دارد و نیروگاه هم برای دریافت طلب خود اطمینان کامل دارند.

چنانچه نیروگاه‌ها برق خود را در بورس به فروش برسانند، مبالغ برق حداکثر بعد از ۷۲ ساعت بعد از زمان معامله در بورس، به آن‌ها پرداخت می‌شود.


آیا برقی که توسط صنایع از بورس انرژی خریداری شده تا کنون توسط وزارت نیرو قطع شده است؟


وزارت نیرو برقی که توسط صنایع از بورس انرژی خریداری شده است را در اولویت تامین قرار داده و بر اساس شرایط شبکه سراسری، برق آن‌ها را تامین می‌کند و هیچ منعی از سوی وزارت نیرو برای معامله برق در بورس انرژی وجود ندارد. بر اساس مصوبه هیات دولت مورخ ۱۳۹۹/۷/۲۰ مشترکین بالای ۵ مگاوات، باید برق خود را از بورس انرژی یا معاملات دو جانبه بخرند. همچنین بر اساس آن مصوبه از مهرماه سال جاری باید مشترکین یک مگاوات و بیشتر نیز برق خود را از طریق بورس انرژی خریداری کنند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده