تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۱۲۱۷
کد خبر: ۲۶۴۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (23 دی‌)

حقوقی‌های بازار به دنبال خرید سهام پالایشی و بانکی / تغییر مالکیت در اختیار سهامداران خرد

می متالز - سهامداران خرد بازار معاملات روز یکشنبه را نیز با خالص خرید مثبت سپری کردند؛ به‌طوری‌که در معاملات روز یکشنبه 23 دی 1397، رصد تغییر مالکیت‌ها نشان از جابه‌جایی 15میلیارد و 600میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دارد.
حقوقی‌های بازار به دنبال خرید سهام پالایشی و بانکی / تغییر مالکیت در اختیار سهامداران خرد

به گزارش می متالز، بررسی روند جابه‌جایی‌های مزبور بیانگر آن است که سهامداران عمده به جمع‌آوری سهام نمادهای گروه پالایشی و بانکی پرداختند؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در گروه پالایشی به بیش از 3میلیارد تومان و در گروه بانکی نیز به حدود یک میلیارد و 700میلیون تومان رسید. در صدر خریدهای مزبور نیز تمایل به جمع‌آوری سهام بانک‌های تجارت و پاسارگاد قرار داشت.

در مقابل حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در کانون خریدهای سهامداران خرد قرار گرفت. به‌طوری‌که بیش از 10میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «حفارس» منتقل شد. در این راستا شرکت ایثارگری ایده آل شهرآرا به عنوان سهامدار عمده «حفارس» و مالک 76.43درصدی سهام مزبور، بیش از 7میلیون سهم را واگذار کرد.

الف) سهام بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: همانطور که عنوان شد بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نشان از آن دارد که نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری مورد حمایت حقوقی‌ها قرار گرفتند. بر این اساس حدود 1.7میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

در این میان بانک تجارت در صدر خرید معامله‌گران حقوقی بازار قرار داشت. به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وتجارت» به بیش از 2میلیارد تومان رسید. در ادامه خالص خرید حقوقی‌ها در نماد بانک پاسارگاد به بیش از 2.1میلیارد تومان رسید.

در همین راستا سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک خاورمیانه، اقدام به خرید یک میلیون سهم کرد. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با خرید 100هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات دنبال شد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک ملت، به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و روز یکشنبه نیز بیش از 3میلیون سهم را خریداری کرد.

این در حالی است که پست بانک ایران با تداوم عرضه توسط سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس 10میلیون سهم «وپست» را صندوق بازارگردانی پست بانک ایران واگذار کرد. این در حالی است که 2میلیون و 600هزار سهم «وپست» توسط دیگر حقوقی یعنی شرکت آروین تجارت ثمین خریداری شد.

ب) شرکت‌های خودرویی: گروه خودرویی در کانون توجه سهامداران عمده بود. به‌طوری‌که در نماد سایپا، 600هزار سهم توسط  شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا خریداری شد. این در حالی است که خود نماد «ورنا»، با عرضه 2میلیون سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمدثابت کوثریکم مواجه شد. در نماد الکتریک خودرو شرق نیز واگذاری یک میلیون و 100هزار سهم از سوی گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران صورت گرفت.

ج) شرکت‌های فولادی: در میان نمادهای فولادی نیز، فولاد خوزستان با تداوم خرید سهم از سوی حقوقی روبه‌رو شد. سرمایه‌گذاری سامان مجد در معاملات روز یکشنبه 23 دی 97، نیز 120 هزار سهم دیگر «فخوز» را خریداری کرد.

د)‌ شرکت‌های پالایشی: در میان نمادهای پالایشی نیز، پالایش نفت بندرعباس خرید 300هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر را تجربه کرد. گروه توسعه مالی مهرآیندگان نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت اصفهان، اقدام به خرید 500هزار سهم کرد.

ه) شرکت‌های معدنی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز نشان از آن دارد که گل‌گهر شاهد خرید یک میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر بود. در مقابل گروه مالی ملت به عنوان حقوقی فعال در نماد توسعه معادن و فلزات، یک هزار سهم را واگذار کرد.

عناوین برگزیده