تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۶۵۷۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استان مرکزی رنگین کمان معادن کشور

‌می‌متالز - مدیر کل صمت استان: استان مرکزی با دارا بودن ۶۱۰ معدن و رتبه برتر کشور در تولید سنگ تراورتن؛ رنگین کمان معادن کشور است.

به گزارش می‌متالز، علی جودکی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: این استان در حوزه تجارت خارجی رتبه هشتم کشور را دارد و امسال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای این بخش، هدفگذاری شده است.

جودکی با بیان اینکه ظرفیت استان در حوزه تجارت بالا است، اظهار داشت: میزان واردات ۱۵ کشور همسایه در سال ۲۰۲۱، حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار بوده که سهم ایران ۲درصد از این رقم بوده است، درحالی که ظرفیت ما برای صادارت به کشور‌های همسایه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: با روندی که دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی آغاز کرده اولویت اول، کشور‌های همسایه هستند.

جودکی افزود: استان مرکزی از نظر تنوع تولید کالا و از نظر صنایع مادر رتبه اول را در سطح کشور دارد.

وی اظهار داشت: ۹۰ درصد پوشک بزرگسال (ایزی لایف) و ۶۰ درصد پوشاک کشور در استان مرکزی تولید می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه در حوزه معدن این استان رنگین کمان معادن را دارد،

گفت: ۶۱۰ معدن با کانی‌های خاص در این استان وجود دارد و در حوزه تراورتن استان مرکزی رتبه اول معادن را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: ۵۵۸ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری در استان مرکزی انجام شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: امسال ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه در گردش استان در نظر گرفته شده است که می‌تواند در حوزه تولید به کار گرفته شود.

جودکی افزود: استان مرکزی ۴۹۵ میلیون دلار واردات داشته که ۹۰ درصد این واردات مواد اولیه و یا تجهیزات خط تولید از کشور‌های چین، هند، آلمان و ترکیه بوده است.

وی اظهار داشت: از ۶۱۰ معدن استان مرکزی ۳۹۹ معدن فعال و ۲۱۱ معدن به علت نداشتن خریدار در برخی کانی ها، داشتن معارض و نداشتن امکان استخراج غیر فعال هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: برنامه ریزی در دستور کار است تا ۲۰درصد معادن غیر فعال استان امسال فعال شوند.

جودکی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ۳۵۰ میلیارد تومان حقوق معادن در استان مرکزی سال گذشته اخذ شد که باید ۱۵درصد این رقم به شهر‌های معدنی برای کمک به زیرساخت‌های این شهر‌ها اختصاص یابد که متاسفانه این رقم عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح یارانه‌ها پیوست رسانه‌ای نداشت و لازم بود در این مهم اطلاع رسانی بیشتری صورت می‌گرفت.

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم حرکت بزرگ اقتصادی و جراحی مهمی را انجام داد و از خارج شدن یارانه از جیب مردم کشور به نفع کشور‌های همسایه جلوگیری کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما اراک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده