تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۶۶۱۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صفرشدن تعرفه گمرکی ۸۰‌درصد کالا‌ها میان ایران و اوراسیا

‌می‌متالز - مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران و سرتیم مذاکراتی ایران در مذاکرات اوراسیا اعلام کرده اگر موافقت‌نامه قبلی با کشور‌های اوراسیا و ایران به موافقت‌نامه تجارت آزاد تبدیل شود، تعرفه تجارت حدود ۸۰‌درصد کالا‌ها میان ایران و اوراسیا صفر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، میرهادی سیدی با بیان اینکه لازم است تجار و تولیدکنندگان از هم اکنون مطالعات خود را برای حضور در بازار‌های اوراسیا آغاز کنند، گفت: تجار باید به محض عملیاتی‌شدن این موافقت‌نامه تکمیلی، با اطلاعات کامل و برنامه ریزی اصولی وارد بازار تجارت با این کشور‌ها شوند.

وی گفت: در صورت تبدیل موافقت‌نامه پیشین به موافقت‌نامه تجارت آزاد، تعرفه تجارت حدود ۸۰‌درصد کالا‌ها میان ایران و اوراسیا صفر می‌شود و روشن است که این امر تاثیر زیادی در تجارت کشور می‌گذارد، چراکه تاکنون توافق‌نامه‌ای با این شمول بالا نداشته ایم.

سیدی ادامه داد: این موافقت‌نامه نه‌تن‌ها صادرات کشورمان را به پنج کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش می‌دهد، بلکه تامین نیاز‌های وارداتی کشورمان از بازار اوراسیا را نیز تسهیل می‌کند.

سیدی یادآور شد: مفاد موافقت‌نامه تجارت آزاد تحت مذاکره، این ظرفیت را ایجاد می‌کند که در کنار توسعه تجارت، سرمایه‌گذاری و تولید مشترک میان دو طرف نیز توسعه پیدا کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده