تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۶۷۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کرمان، بهشت معادن ایران است

می متالز - یکی از نمایندگان استان کرمان که تاکید زیادی بر شکل گرفتن زنجیره تامین فولاد از سنگ تا رنگ در استان کرمان دارد، شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان است.
کرمان، بهشت معادن ایران است

به گزارش می متالز، در نمایشگاه سیمکس۲۰۱۹ او بیش از دیگر مهمانان مدعو به این نمایشگاه آمد و از نزدیک با مدیران غرفه‌های فولادی و شرکت‌های تامین گفت‌وگو کرد؛ از دید او استان کرمان بهشت معادن ایران است.


فرصتی برای دانشمندان جوان

شهباز حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه سیمکس ۲۰۱۹ کرمان گفت: دانشمندان جوان ما توانسته‌اند در بومی‌سازی بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابند. برگزاری نمایشگاه می‌تواند فرصتی مناسب برای ارائه آخرین دستاوردهای آنها در صنایع فولادی و معادن سنگ آهن باشد.
حسن‌پور با اشاره به اینکه کارهای بزرگی در استان کرمان در زمینه فولاد انجام شده است و در راستای تکمیل زنجیره فولاد تلاش می‌شود، افزود: برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه تامین زنجیره فولاد کرمان می‌تواند در تامین تجهیزات مورد نیاز صنایع و معرفی توانمندی شرکت‌ها بسیار کارساز باشد. مقدمات کار برای اینکه مهندسان داخلی بخواهند در این زمینه ورود کنند نیز فراهم شده است.
وی با اشاره به تلاش‌های شرکت‌های گوهرزمین، گل‌گهر، جهان فولاد، مس سرچشمه و مجموعه میدکو، گفت: خرید قطعات و تجهیزات در خارج از استان و بخشی از آن از کشورهای منطقه است که باتوجه به توانمندی‌های مهندسان داخلی می‌توان امیدوار بود که بخش زیادی از نیازها در داخل کشور تامین شود.


حضور کمرنگ دانشگاه

حسن‌پور بااشاره به لزوم فرهنگ‌سازی مصرف کالای ایرانی، بیان کرد: فرهنگ‌سازی باید از مدارس آغاز شود. آنچه امروز به‌عنوان نقطه ضعف دیده می‌شود نبود ارتباط درست بین دانشگاه و صنعت است، همین‌طور که کمتر چهره دانشگاهی در این نمایشگاه دیده می‌شود. البته دانشگاهیانی در این نمایشگاه هستند که از دانشگاه جدا شدند اما آنچه موردنظر من است، ارتباط تنگاتنگ بین دانشجویان، دانشگاهیان و صنعتکاران است. از این‌رو مسئولان اجرایی باید به این نکته‌ها توجه بیشتری کنند.
به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، ارتباط دانشگاه و صنعت، یکی از نیازهای ضروری صنعت در استان کرمان است.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که استان کرمان یک استان معدنی است و می‌توان گفت معادن این استان نسبت به معادن اصفهان و یزد غنی‌تر هستند اما آنگونه که باید معرفی نشده‌اند، شما ضعف را در کجا می‌بینید، خاطرنشان کرد: استان کرمان بهشت معادن جهان و ایران است و به نظر من کمتر معدنی در دیگر استان‌های کشور می‌تواند با معادن استان رقابت کند.
حسن‌پور تاکید کرد: استان اصفهان، یکی از اصلی‌ترین خریداران مواد معدنی استان کرمان است و با معادن استان کرمان به اصفهان امروز تبدیل شده‌ است. شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان خریداران اصلی سنگ آهن شرکت گل‌گهر هستند. با این حال این مژده را باید داد که زنجیره فولاد، در مجموعه شرکت‌های صنعتی و معدنی گل‌گهر، گوهرزمین، جهان فولاد و میدکو در حال تکمیل است و فرآوری سنگ‌آهن از خردایش، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در استان وجود دارد.


بهره‌برداری از ۲کارخانه فولادی

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بابیان اینکه تا پایان سال، ۲ مجموعه فولادی جدید در استان کرمان بهره‌‌برداری خواهد شد، افزود: نخستین کارخانه تولید شمش فولادی، از سوی اسحاق جهانگیری در بهمن امسال و همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به بهره‌برداری خواهد رسید و از فروردین سال آینده، شمش جهان فولاد در شهرستان سیرجان بهره‌برداری خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: همچنین در بهمن امسال، مجموعه‌ای از جدیدترین فرآوری‌های روز مس در شهر بابک به بهره‌داری خواهد رسید. به گفته وی، زمینه‌ها برای صنعتی شدن استان کرمان باید فراهم شود و هر چند با تاخیر شروع کردیم اما با توجه به کمبود آب در بخش کشاورزی، باید کمک کنیم که به اهداف خود در این زمینه دست یابیم.
حسن‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه قرار بود گردش مالی معادن از تهران به استان کرمان انتقال یابد، این امر تا چه میزان در استان محقق شده است، بیان کرد: در طول مدتی که آقای رزم‌حسینی استاندار پرتلاش استان کرمان بودند، وضعیت پولی و بانکی استان ۲برابر افزایش پیدا کرد و از حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که این آمار روزهای بهتر را نوید می‌دهد. به گفته حسن‌پور، این امکان وجود دارد که حساب‌های بانکی شرکت‌های اصلی استان یعنی مس سرچشمه، گل‌گهر و جهان فولاد به استان منتقل شده باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضعفی که در استان وجود دارد این است که بیش از ۱۰۰ شرکت که به واسطه فعالیت این شرکت‌های بزرگ حیات یافته‌اند، در استان کرمان هیچ حساب بانکی ندارند و پول‌های این شرکت‌ها به خارج از استان منتقل می‌شود. به همین دلیل متولیان امر باید مانعی برای این روند ایجاد کنند تا پول و سرمایه معادن کرمان در داخل استان هزینه شود.

عناوین برگزیده