تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۲۶۹۵۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فعالان اقتصادی کرمانشاه:

قوانین اقتصادی کشور نیاز به کار کارشناسی، بازنگری و نظارت دقیق دارد

‌می‌متالز - فعالان اقتصادی استان کرمانشاه معتقدند بسیاری از قوانین اقتصادی، مانند تعرفه‌های گمرکی بر ماشین‌آلات و مواد اولیه کارخانه‌ها و تولیدی‌ها، ممنوعیت صادرات، قیمت کالا در بازار بورس، اجرای قانون کالای قاچاق، نرخ نیمایی ارز و قوانین رفع موانع تولید به بازنگری، کار کارشناسی دقیق و نظارت نیاز دارد.

به گزارش می‌متالز، فعالان اقتصادی استان کرمانشاه روز پنجشنبه در نشست با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اتاق بازرگانی کرمانشاه خواستار حمایت جدی مجلس از بخش تولید کشور و به خصوص استان‌های کمتربرخوردار مثل کرمانشاه شدند.

مشوق سرمایه گذاری برای کرمانشاه لحاظ شود

رییس خانه صنعت استان کرمانشاه در این نشست گفت: هشت سال جنگ و بمباران باعث شد تمام سرمایه و ثروت از این استان خارج شود و کسی رغبت نکند در کرمانشاه سرمایه گذاری کنند و به همین دلیل معتقدیم باید قانون گذاران برای رغبت سرمایه گذاران در کرمانشاه و استان‌های مرزی و محروم باید یک سری مشوق‌های اقتصادی مانند تعرفه گمرکی کمتر برای صادرات کالا، معافیت‌های انرژی و مالیات قائل شوند.

«جهانبخش شکری» در ادامه با انتقاد از تعرفه‌های سنگین گمرکی بر دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه‌ها افزود: کارخانه برای تولید بهتر و با کیفیت‌تر و همچنین بازسازی به تکنولوژی روز دنیا نیاز دارد، ما موافق ممنوعیت واردات کالای مشابه داخلی هستیم، اما امروز دیگر وقت تحقیق برای ایجاد دستگاه و ماشین آلات با توان علمی داخلی نیست، لذا باید آن‌ها را وارد کنیم و در داخل کشور مهندسی معکوس روی آن‌ها انجام دهیم و نگذاریم وقت از دست برود.

وی همچنین به قانون جدید چک صیاد انتقاد شدید کرد و گفت: این قانون با وجود اینکه افراد در حساب‌های دیگر شان پول هست به راحتی می‌توانند مشکل افراد حل کنند، برای همه مشکل ایجاد کرده، باید حتما بازنگری شود.

شکری در پایان خواستار افزایش اختیارات بانک‌های عامل و مسئولان استانی برای رفع موانع تولید شد.

معارضان محلی مهمترین مانع استخراج از معادن کرمانشاه هستند

رییس خانه معدن استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: استان کرمانشاه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی با هشت ماده معدنی دارد که عمده آن قیر طبیعی است.

«محمدعارف ابراهیمی» هر ایجاد شغل در معدن ۱۷ شغل در خارج از معدن ایجاد می‌کند، افزود: پهنه سنقر توسط سازمان ایمیدرو سال‌ها مشخص شده، اما به دلیل مخالفت استخراج از آن‌ها توسط چهار دستگاه دولتی همچنان مغفول مانده و نیاز به مشارکت و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی در این راستا داریم.

وی در ادامه معارضان محلی را یکی از بزرگترین چالش‌های استخراج از معادن استان کرمانشاه دانست و گفت: در این راستا نیازمند حمایت قوی قانونی هستیم.

ابراهیمی در پایان همچنین بیان داشت: ماشین آلات معدنی استان کرمانشاه مربوط به ۲۰ سال پیش است و نیاز به بازسازی دارند و در این خصوص نیز نیازمند حمایت‌های مال ویژه هستیم.

قیمت‌های بازار بورس کالا دستوری و غیر واقعی است

مهندس فخری مدیر عامل کابل باختر در ادامه این بحث مهمترین معضل در صنف سیم و کابل را رانت گسترده آلومینیم و مس در کشور اعلام کرد و گفت: قیمت‌های این ۲ کالای اساسی و استراتژیک در کشور چند نفر است و هر جوری که بخواهند، قیمت آن را بالا و پایین می‌کنند و اصلا به فکر مردم نیستند.

وی همچنین از عرضه کالا در بازار بورس بشدت انتقاد کرد و افزود: قیمت آلومینیم و مس جهانی است و با بالا رفتن و پایین آمدن آن در قیمت جهانی باید در کشور ما هم بالا و پایین بیاند، اما اینجا یکسری در بازار بوس با رقابت‌های صوری بین خودشان زمانی قیمت جهانی آن پایین است در کشور ما قیمت را بالا نگه می‌دارند و با احتکار آن را نایاب و کم می‌کنند تا قیمت بالا نگه داشته شود.

تفاوت قیمت ارز آزاد و نیمایی کمر تولید کنندگان شکست است

«جهاندار شکری» مدیرعامل کارخانه جهان فولاد نیز در این نشست گفت: ما تولید کننده‌ها مواد اولیه، قیمت دستگاه‌ها به همراه تعرفه گمرکی آن را باید با قیمت آزاد ارز وارد کنیم، اما دولت ما را مجبور می‌کند با قیمت نیمایی کالاهایمان را عرضه کنیم و این تفاوت پنج و ۶ هزاری کمر تولیدکنندگان را شکسته است.

وی همچنین عرضه قیمت در بازار بورس کالا را دستوری عنوان کرد و افزود: این قیمت‌ها دستکاری شده عده‌ای خاص برای سوء استفاده و دلالی است که هم مصرف کننده و هم تولید در آن ضرر می‌کنند.

در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت حدود ۷۸۰ واحد صنعتی و ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی فعال است و حدود ۳۰ هزار نفر هم در حوزه صنعت مشغول به کار هستند.

در حال حاضر تعداد ۸۴ پروانه اکتشاف و ۲۲۲ پروانه بهره‌برداری معادن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صادر شده است.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تعداد کل معادن استان را ۲۲۲ فقره اعلام کرد که از این تعداد ۱۷۶ فقره فعال است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمانشاه

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده