تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۷۱۰۱۱
سرویس خبر : انرژی

جزئیات افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور در ۱ سال اخیر/ آمار ۲ برابری دولت سیزدهم در برابر دولت قبل

‌می‌متالز - افزایش ظرفیت تولید برق در سه بخش بهره‌برداری از واحد‌های جدید حرارتی و تجدیدپذیر و ارتقای توان عملی واحد‌های موجود حرارتی در یک‌سال اول دولت سیزدهم پیگیری شد و در سال اول، دو برابر متوسط آمار ۸ ساله دولت تدبیر و امید، به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد.

به گزارش می‌متالز، درحالی که متوسط افزایش سالانه ظرفیت نیروگاهی کشور در هشت‌سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲ هزار و ۶۷ مگاوات و بیشترین میزان افزایش ظرفیت نیروگاهی طی یک‌سال، ۴ هزار و ۹۳۰ مگاوات مربوط به سال ۱۳۸۹ بود، در دولت سیزدهم مقرر شد با انجام برنامه‌های فشرده و منظم، ظرفیت نیروگاهی کشور به میزان ۶۰۰۰ مگاوات در سال نخست فعالیت دولت افزایش یابد.

جزئیات افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور در ۱ سال اخیر/ آمار ۲ برابری دولت سیزدهم در برابر دولت قبل
از برنامه افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور، ۴ هزار و ۴۴۸ مگاوات در بخش به مدار بهره‌برداری وارد شدن واحد‌های جدید نیروگاه‌های حرارتی در اقصی نقاط کشور بود (۴ هزار و ۲۶۵ مگاوات واحد‌های جدید حرارتی به‌علاوه ۱۸۳ مگاوات اولین واحد تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صمت) که تا امروز از این برنامه با افزایش ۳ هزار و ۲۷ مگاواتی، حدود ۶۸ درصد برنامه محقق شده است.

جزئیات افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور در ۱ سال اخیر/ آمار ۲ برابری دولت سیزدهم در برابر دولت قبل
همچنین یکهزار و ۱۱۳ مگاوات از برنامه ۶۰۰۰ مگاواتی مربوط به ارتقای توان واحد‌های نیروگاهی حرارتی موجود است که از این برنامه تا امروز با افزایش ۹۳۵ مگاواتی از محل ارتقای توان عملی واحد‌های گازی و سیکل ترکیبی و همچنین افزایش ۱۰۰ مگاواتی از محل رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری موجود، حدود ۹۳ درصد محقق شده است.

بخشی از این برنامه ۶۰۰۰ مگاواتی نیز مربوط به افزایش ۵۰۱ مگاواتی ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر بوده که از این برنامه با افزایش ۸۲ مگاواتی ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در یک سال گذشته، تنها حدود ۱۶ درصد محقق شده است.

با وجود آنکه از برنامه افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور در سال نخست فعالیت دولت مردمی، تا امروز حدود ۴۲۰۰ مگاوات به‌بهره برداری رسیده، همین آمار محقق شده نیز دو برابر آمار متوسط سالانه افزایش ظرفیت تولید برق کشور در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید است.

البته علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در نشست اخیر خود با خبرنگاران با تأیید بهره برداری از حدود ۴۲۰۰ مگاوات از برنامه ۶۰۰۰ مگاواتی افزایش ظرفیت تولید برق در یک‌سال نخست فعالیت دولت، اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک ۱۸۰۰ مگاوات از ظرفیت باقی مانده این برنامه نیز تکمیل و وارد مدار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده