تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۷۱۵۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر کل صمت استان کردستان خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد ریالی در بخش صنعت در بانه

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: از ابتدای سال تا کنون ۴۱۲ مجوز صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار و ۸۲۲ میلیارد ریال در بانه با پیش‌بینی اشتغالزایی پنج هزار و ۱۵۸ نفر صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان بانه گفت: در شهرستان بانه ۵۲ واحد صنعتی وجود دارد که اشتغال اسمی این واحد‌ها یک هزار و ۳۶۴ نفر و اشتغال واقعی آن‌ها یک هزار و ۸۰۱ نفر با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۵۳ میلیارد ریال است.

وی افزود: همچنین در شهرستان بانه هشت هزار و ۴۹۶ واحد صنفی دارای پروانه در سامانه ایرانیان ثبت شده که تعداد پروانه کسب ایثارگران ۲۵۵ مورد در چهار رسته تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی است و ۲۱ هزار و۲۴۰ نفر نیز در زمینه تجارت فعالیت می‌کنند.

خلیقی با بیان اینکه کردستان بر روی ریل صنعت قرار گرفته است، افزود: در بانه واحد‌های دارای برند از جمله واحد‌های تولید لامپ‌های کم مصرف و تولید وسایل خانگی برقی فعالیت می‌کنند.

مدیر کل صمت کردستان گفت: میانگین سرانه زمین شهرک‌های صنعتی در کردستان۷٫۹ مترمربع است در حالیکه میانگین کشوری ۱۸ مترمربع است که امیدواریم با جذب اعتبارات بیشتر نسبت به تخصیص زمین و توسعه شهرک‌های صنعتی در بانه با توجه به مطالبات فعالان اقتصادی به این مهم دست یابیم.

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۱۲ مجوز صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار و ۸۲۲ میلیارد ریال در بانه با پیش‌بینی اشتغالزایی پنج هزار و ۱۵۸ نفر از صادر شده است.

خلیقی تاکید کرد: شهرستان بانه دارای ظرفیت بالایی در حوزه معدن است که تا کنون در این حوزه آنگونه که باید سرمایه گذاران ورود نکرده و لازم است از ظرفیت معادن به صورت بهینه بهره‌برداری شود.

وی افزود: کردستان ۳۴۴ واحد معدنی با پروانه بهره‌برداری دارد و سهم شهرستان بانه از این معادن ۱۵ مورد است که ۱۰ مورد آن با اشتغالزایی هزار و ۲۲۰ نفر فعال است و ذخیره قطعی معادن بانه ۱۱٫۹ میلیون تن است.

وی گفت: ۱۸ گونه ماده معدنی در استان کردستان شناسایی شده و در بانه با توجه به اکتشافات انجام شده در زمینه هماتیت، سیلیس و سایر مواد ظرفیت اکتشاف وجود دارد.

خلیقی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل برخی از واحد‌های صنعتی و تولیدی استان اشاره کرد و اضافه کرد: بیشترین مشکلات حوزه تولید در کردستان، سرمایه در گردش و سرمایه ثابت است.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان از محل تسهیلات تبصره ۱۸ سال گذشته ۴۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای واحد‌های صنعتی استان جذب شده که ۱.۵ برابر این مبلغ به بانک‌های عامل معرفی شد.

وی اظهار داشت: تاکنون ۲۵۹ میلیارد تومان به بانک‌های عامل تخصیص یافته که می‌طلبد برای جذب اعتبارات بیشتر تسهیلات تبصره ۱۸ توجه بیشتری شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بانه نیز در این جلسه گفت: جلسات رفع موانع تولید در بانه به صورت متناظر برگزار می‌شود و مشکلاتی که در شهرستان قابل حل است در کمیته‌های مختلف کارشناسی و بررسی می‌شود.

بایر حسینی افزود: از سال ۹۸ تاکنون ۱۱ کارگروه اصلی و ۳۸ کارگروه کارشناسی رفع موانع تولید برگزار شده که مشکلات ۸۰ واحد تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و میراث فرهنگی بررسی و ۱۳۰ مورد مشکل واحد‌ها بررسی شده که ۱۵ مورد غیرقابل حل بود.

وی اظهار داشت: ۵۶ درصد موارد و مشکلات واحد‌ها در شهرستان بانه رفع شده، ۱۰ مورد در مرحله پیگیری، ۲۲ مورد به کارگروه استانی ارجاع شده و ۱۸ مورد نیز در بلند مدت حل می‌شود.

حسینی ادامه داد: در حوزه منطقه ویژه اقتصادی بانه نیز ۱۸ جلسه برگزار و مشکلات احصاء شده که ۲۴ مورد مشکلات در مورد تامین آب، برق وگاز و ۱۸ مورد تامین مالی بود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده