تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۷۳۰۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دامپتراک‌های ۴۵۰ تنی در راه ایران

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با توجه به پیشرفت بلاروس در زمینه ماشین‌آلات پیشرفته، در آستانه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری جهت خرید ۵۲۰ دستگاه دامپتراک با ظرفیت بارگیری ۴۵۰ تن مواد معدنی هستیم.

به گزارش می‌متالز، روح‌الله عباس‌پور ضمن بیان این مطلب، عنوان کرد: در دیداری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری داشتند، رهبری عملکرد حوزه معدن را بسیار ضعیف ارزیابی کردند و از این مساله ناراحت بودند.

وی افزود: اکنون یش از ۱۸ میلیارد تن مواد معدنی برای ۲۰۰ سال آینده داریم، اما متاسفانه ۷ درصد در سرزمین ما کشف شده و در این زمینه ضرورت‌هایی نیاز است. به طور مثال ماشین‌آلات معدنی لازم باید خریداری شود و اگر کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی نیاز به تجهیزات پیشرفته دارند، باید اقدامات لازمه را انجام داد.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما هنوز در معدن یک راهبرد استراتژی تعریف شده و مناسبی نداریم، مطرح کرد: در کشور ۶۱ نوع ماده معدنی وجود دارد. به طور مثال معدن مس، یکی از معادنی است که ارزش افزوده بیسیار بالایی دارد. هر تن این ماده معدنی معادل با دو هزار و ۵۰۰ دلار است. همچنین فرآوری‌های آن را تا ۱۳ هزار دلار می‌توانیم بفروشیم و از نفت سودآوری بیشتری دارد.

عباس‌پور در خصوص جزئیات سفر به بلاروس، اذعان کرد: اخیرا در سفری که با وزیر صمت به بلاروس داشتیم، با توجه به پیشرفت این کشور در زمینه ماشین‌آلات پیشرفته، در آستانه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری جهت افزودن ۵۲۰ دستگاه دامپتراک که حداکثر ۴۵۰ تن مواد معدنی می‌تواند بار بزند، هستیم. این موضوع از مواردی است که قرار شد ظرف سه سال آینده این ابرماشین‌های صنعتی معدنی به ایران وارد شود. نیاز است که همواره در مسیر تجهیز شده به تکنولوژی‌های روز دنیا قدم برداریم، زیرا در این سال‌ها توفیق خوبی در استفاده مطلوب ظرفیت‌های معدنی نداشته‌ایم.

سهم معدن در تولید ناخالص داخلی

وی تاکید کرد: با نگاهی به آمار کشور‌های توسعه یافته که از میزان ذخایر مشابه ایران برخوردار هستند، می‌توان جایگاه بخش معدن در اقتصاد را به درستی درک کرد. به طور مثال، در حال حاضر در برخی از کشور‌های توسعه یافته، معدن سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌د‌هد و این در حالی است که در ایران این میزان آن چنان چشمگیر نیست. این در صورتی است که با نگاه به میزان ذخیره و تنوع مواد معدنی موجود در کشور‌های توسعه یافته و مقایسه آن‌ها با ایران می‌توان به صراحت مشاهده کرد که ایران از لحاظ تنوع و میزان ذخیره مواد معدنی، خیلی کمتر از آن‌ها نیست.

بر اساس گزارشی از گسترش نیوز، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با بیان اینکه با تمام سختی‌ها و نبود امکانات، ایران جزو ۱۰ فولادساز برتر دنیا است، یادآور شد: هم‌اکنون قادر به صادرات ۱۵ میلیون تن فولاد یعنی ۵۰ درصد از تولیدات داخلی هستیم، اما آمار‌ها امروز به ۱۲ میلیون تن رسیده است و مواد اولیه بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی را تامین می‌کنیم. این در صورتی است که وضعیت سنگ‌آهن در کشور مطلوب نیست.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده