تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۳۹
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۲۷۷۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون نظارت شرکت شاپرک عنوان کرد؛

خداحافظی با کلاه‌برداری‌های ناشی از کپی کارت‌های بانکی

می متالز - معاون نظارت شرکت شاپرک گفت: بر اساس آمارها قطعا می‌توان کلاه‌برداری‌های حاصل از کپی کارت را از بین برد و این چالش در سیستم بانکی را حذف کرد.
خداحافظی با کلاه‌برداری‌های ناشی از کپی کارت‌های بانکی

به گزارش می متالز، مهدی طوبایی، معاون نظارت شرکت شاپرک در میزگرد شناسایی تراکنش‌های مشکوک گفت: شاپرک عدم تناسب تراکنش‌ها در رفتار و مشکلات در تراکنش‌ها را بررسی می‌کند که برای آن نیز تراکنش‌هایی بر اساس قانون‌های تعریف شده ایجاد شده است و با متخلفان و پذیرندگان برابر قانون متخلف نیز برخورد می‌شود.

وی با اشاره به کپی برداری کارت‌ها گفت: بر اساس آمارها قطعا می‌توان کلاهبرداری‌های حاصل از کپی کارت را از بین برد و این چالش در سیستم بانکی را حذف کرد. تصمیم برای انتقال زیرساخت کارت از معناطیسی به هوشمند تصمیمی بوده که بانک مرکزی تصمیم گرفته و دیرکرد در این حوزه بر اساس سیاست‌های کلان بانک مرکزی بوده است؛ اعتقاد دارم نگاه در شبکه بانکی و پرداخت باید ریسک محور باشد تا با ایجاد زیرساخت‌ها و محدودیت‌هایی از مشکلات جلوگیری کرد.

وی در خصوص بزرگترین کلاهبرداری‌ها در شبکه بانکی گفت: کلاهبرداری فیشینگ و کپی کارت‌های مگنت از عمده چالش‌ها و کلاهبرداری‌هایی است که در شبکه پرداخت وجود دارد.

معاون نظارت شرکت شاپرک تاکید کرد: کارت‌های EMV دارای چیپ در زمینه نظارت و از بین بردن کارت‌های مگنت یک راه‌حل مهم و کاربردی است؛ از سویی دیگر افزایش امنیت شبکه پرداخت اینترنتی و الگوریتم‌ها برای برخورد با فیشینگ کاربرد دارد.

وی با بیان این که پیاده سازی فناوری‌های جدید بستگی به تصمیمات حاکمیت دارد، گفت: تمامی راهکارها بر اساس تصمیمات حاکمیت و بررسی هزینه و فایده است؛ باید استفاده از فناوری مقرون به صرفه و دارای مزیت اقتصادی باشد.

وی افزود: در حوزه داده‌های جعرافیایی نیاز است تا متولی بزرگ و مهمی با اطلاعات کامل وجود داشته باشد؛ همچنین داده‌های صنفی و کد کسب و کار برای شیکه پرداخت در زمینه کسب و کار و نظارت و حتی دریافت کارمزد کاربرد دارد که در همین راستا شرکت شاپرک زمانی وارد این موضوع اما اطلاعات قابل اتکا نبود به طور نمونه اطلاعات پزشکان و وکلا اصلا ردیف خاص ندارد.

در ادامه، جلال الدبن نصیری، رییس گروه سامانه‌های مدیریت تقلب شرکت خدمات انفورماتیک گفت: مشکوک بودن به خاطر پولشویی یا تقلب هر روزه افزایش پیدا می‌کند و باید با آن با ساختارهایی درست مقابله شود.

وی ادامه داد: روش‌های تقلب در سیستم پرداخت از سوی کلاهبرداران و سودجویان در حال بروزرسانی است و در صورت نیاز برای مقابله با این تراکنش‌های مشکوک باید رفتار معمول و بسیار عادی مشتریان در سیستم بانکی و شرکت‌های پرداخت را بررسی کرد تا مقابل رفتارهای مشکوک به پولشویی گرفته شود.

نصیری افزود: سامانه کنترل موقعیت جغرافیایی یکی از مسایلی است که در دنیا برای احراز سلامت تراکنش‌ها استفاده می‌شود موقعیت جغرافیایی انجام تراکنش‌ها در شعبه‌های بانکی و شبکه پرداخت الکترونیک است که در صورت تعارض می‌توان از انجام تراکنش جلوگیری و آن را بررسی کرد.

رییس گروه سامانه‌های مدیریت تقلب شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به سیستم جغرافیایی گفت: در گذشته اصلا در سیستم بانکی ایران موقعیت جغرافیایی در تراکنش‌ها مطرح نبود و با بخش‌نامه‌ها یک فیلد به تراکنش‌های پایا و ساتنا با عنوان موقعیت جغرافیایی به تراکنش‌های بانکی و الکترونیکی افزوده شد که عملکرد خوبی داشته و لازم است تا تقویت شود.

وی با تاکید بر اهمیت داده‌ها اظهار داشت: بر اساس اطلاعات موجود، شبکه بانکی اطلاعات حاکمیتی را ندارد و صرفا اطلاعات مشتریان خود را دارد؛ برای شناخت مشتریان نیاز به داده‌ها داریم و باید مبارزه با تراکنش‌ها و سامانه‌های مشکوک در حوزه داده‌محوری تقویت شود.

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات، عدم وجود نهاد بررسی کننده گزارش‌های تراکنش‌های مشکوک است؛ سامانه‌های زیادی در حوزه بانکداری الکترونیک و خدمات نسل جدید توسط شبکه بانکی و پرداخت رونمایی شده اما در حوزه ردیابی و پیگیری تراکنش‌های مشکوک بلوغ خاصی ایجاد نشده است.

نصیری تصریح کرد: از طرف دیگر تقلب و سوءاستفاده که رخ می‌دهد باید به اداره نطارت ارسال شود اما بسیاری مواقع آن را به سایر سازمان‌ها از جمله مبارزه با پولشویی بانک‌ها و بانک مرکزی ارجاع می‌دهند که همین باعث شده تا خلاء سازمانی در حوزه تقلب وجود داشته باشد.

رییس گروه سامانه‌های مدیریت تقلب شرکت خدمات انفورماتیک ادامه داد: یک بحث مهم ردیابی و موضوع دیگر برخورد با تراکنش‌های مشکوک ردیابی شده است. در بحث ردیابی سامانه‌های ایجاد شده از سوی بانک مرکزی و شبکه پرداخت باعث شده تا در زمینه ردیابی اصلاحات بزرگی انجام شود و بتوان نطارت بسیار خوبی بر تراکنش‌های مشکوک به تقلب و پولشویی داشت اما در زمینه مقابله مشکلاتی اساسی وجود دارد که نیاز به اصلاح ساختار و قوانین حقوقی و دستورالعمل‌های بانک مرکزی دارد.

وی تاکید کرد: اعتقاد دارم در هیچ کجای دنیا نمی‌توان مبالغ کلان را در سامانه‌هایی همچون ساتنا و پایا از یک بانک به بانک دیگر منتقل کرد که نیاز است تا شبکه بانکی پیشنهاداتی را برای رفع این مشکل مطرح کنند.
یک بحث مهم تشخیص درست و اعلام هشدار توسط سیستم کشف تقلب برای بررسی است؛ معمولا برای افزایش قدرت تشخیص درست تراکنش‌های مشکوک به تقلب و پولشویی استفاده از الگوریتم‌هایی با تحلیل شبکه مالی و بر اساس قدرت یادگیری ماشین استفاده می‌کنند؛ شرکت خدمات انفورماتیک ریسک حساسیت سیستم‌ کشف تقلب خود را افزایش داده تا صحت هشدارهای کشف تقلب افزایش پیدا کند.
 

بررسی شعبه‌ها و بانک‌های مشکوک

نصیری با اشاره به تعداد تراکنش‌ها در پایان سال اظهار داشت: بارها در سامانه‌های حاکمیتی را مشاهده می‌کنیم که تعداد تراکنش‌های ساتنا و پایا از ان بانک افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ‌تعداد تراکنش‌های یک شعبه بانک از جمله ساتنا، پایا و غیره به شدت کم بوده اما یک دفعه تعداد تراکنش‌های آن‌ها افزایش پیدا می‌کند که مشکوک است و به نهاد ناظر اطلاع داده می‌شود؛ از سویی دیگر رفتار یک دستگاه کارتخوان با کد صنفی پذیرنده ارتباط ندارد و همین مسئله حاکی از یک نوع تقلب فراگیر است و باید با پدیرنده برخورد شود.

جلالالدین نصیری افزود: بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، در حال حاضر و با نزدیک شدن به پایان سال شاهد تراکنش‌های عجیب و رفتارهایی عجیب در نظام پرداخت الکترونیک هستیم.

منبع: ایبِنا
عناوین برگزیده