تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۴
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۸۰۹۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛

چشم‌انداز بورس مثبت ارزیابی می‌شود

‌می‌متالز - حمید پهلوان گفت: بسیاری از نماد‌های بازار در سطح ارزنده‌ای قرار دارند و با توجه به دو محرک بازگشت بازار‌های جهانی به مدار صعود و افزایش قیمت دلار، چشم‌انداز مثبتی در انتظار بورس تهران است.

به گزارش می‌متالز، حمید پهلوان، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط فعلی بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی آن پرداخت و به بورسان گفت: همچنان سایه سنگین سیاست‌های پولی بانک مرکزی بر سر بازار سرمایه احساس می‌شود. هر چند نرخ دلار افزایش یافته، اما با توجه به اینکه نرخ نیما ثابت مانده، بازار سرمایه نگران این مساله است.

پهلوان با اشاره به اینکه بازار سرمایه بسیار بزرگ شده است، عنوان کرد: حمایت صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت از بازار سرمایه بر روند فعالیت و جذب اعتماد و اطمینان آن بسیار تاثیرگذار است و تا زمانی که مولفه‌های اصلی و بنیادی در کشور اصلاح نشده و بازار اطمینان لازم را کسب نکند، نمی‌توان انتظار تحقق برخی اهداف را از سوی بازار داشت.

به گفته این کارشناس؛ در صورت احیای برجام و یا موارد دیگر، شاید بازار بتواند با خیالی راحت مسوولیت اقتصادی خود را دنبال کند، اما اگر دولت اجازه رشد نرخ نیما را همزمان با نرخ ارز آزاد ندهد، نگرانی بازار دو چندان شده و فاصله ارز نیما و ارز آزاد بسیار زیاد می‌شود به طوری که بخشی از هزینه شرکت‌ها با نرخ آزاد و بخش دیگر هم با ارز نیما انجام شده و همین امر منجر به کسری بودجه دولت و تکرار دوباره مشکلات تاریخی ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شود.

وی در ادامه به نرخ خوراک پتروشیمی و صنایع اشاره کرد و گفت: امسال موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع همانند سال‌های دیگر مطرح شده است و برخی نمایندگان قول داده‌اند که این موضوع را تا سقف ۵ هزار تومان کاهش دهند که به هر حال چه نرخ خوراک و سوخت انرژی صنایع و اینکه چه نرخی در بودجه ۱۴۰۲ برای آن تعیین شود، نقش بسیار تعیین کننده بر بازار دارد چرا که بخش بزرگی از بازار سرمایه از این مساله تاثیر می‌پذیرد.

پهلوان خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به فصل بودجه، بازار نگران مسائلی، چون قیمت‌گذاری دستوری، نرخ دلار و دیگر موضوعات مهم و تاثیرگذاری است که نقش تعیین کننده بر اقتصاد کشور دارند.

این کارشناس بازار سرمایه اعتقاد داشت بسیاری از نماد‌های بازار در سطح ارزنده‌ای قرار دارند و با توجه به دو محرک بازگشت بازار‌های جهانی به مدار صعود و افزایش قیمت دلار، چشم‌انداز مثبتی در انتظار بورس تهران است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده